ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز شنبه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود مقدار یک‌‌هزار و ۳۰۳‌میلیارد‌تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه ۱۶۷‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز به گردونه معاملات بازار وارد شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شستا» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «فزر» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین«پردیس»، «ثفارس» و «فاذر» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بازار سرمایه روز شنبه در سایه محدودیت ۲‌درصدی دامنه‌نوسان و انتشار اخبار مثبت گوناگون پس از سه روز متوالی به کانال ۲‌میلیون‌واحدی بازگشت. انتشار اوراق‌تبعی و حمایت‌های بانک‌مرکزی آرامش نسبی به بازارهای مالی بخشیده‌است. به‌نظر می‌رسد  جو بازار تا حدودی آرام شده اما همچنان عدم‌اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار و ارزش پایین معاملات مانع اصلی رشد پرقدرت بازار است و تا زمانی‌که ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک وجود داشته باشند، بازار نمی‌تواند جان  دوباره‌ای بگیرد.

آراد پورکار copy

 آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه وضعیت این روزهای بازار سرمایه را این‌گونه تشریح کرد: روز گذشته بازار سرمایه شرایط متعادل مثبتی را تجربه کرد. اقدامات حمایتی از بازار سرمایه به مانند انتشار اوراق‌تبعی و کاهش تنش‌های بین‌المللی موجب شد تابلوی معاملاتی رنگ کم‌رمق سبزفامی را به خود بگیرد. از طرفی به دلیل منفی‌بودن حباب صندوق‌های اهرمی و پتانسیل رشدی که این صندوق‌ها در دل خود دارند، نخست باید حباب منفی که با‌‌‌‌‌ آن مواجهند را از بین ببرند، سپس دست به صدور مجدد بزنند، از این‌رو می‌توان آن را محرکی برای رشد بازار و افزایش تقاضا در سهام گوناگون تلقی کرد. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص انتشار اخبار و ریل‌گذاری مثبت حمایتی بانک‌مرکزی با مشارکت سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفت: درخصوص انتشار اوراق‌تبعی چندان نمی‌توان نسبت به خرید آنها از سوی حقوقی‌ها به دلیل اقتصادی‌بودن آن امیدوار بود.

از طرفی نرخ بازده موثر این اوراق به حدود 29 تا 30‌درصد می‌رسد که در مقایسه با نرخ گزارش‌هایی که از سوی بانک‌ها منتشر می‌شود، کمتر است. همچنین می‌توان این اوراق را در طبقه اوراق مشارکت قرارداد. این کارشناس بازار درخصوص بازگشت شاخص به محدوده 2‌میلیونی افزود: ابرکانال 2‌میلیونی به لحاظ روانی بسیار بااهمیت است. محدوده 2‌میلیون و 36‌هزار‌واحدی تا 2‌میلیون و 46‌هزار‌واحدی محدوده مهمی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود و باید منتظر ماند و دید بازار به محدوده مذکور چه واکنشی نشان خواهد داد، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد بازار دقیقا به کدام سمت و سو خواهد رفت؛ چراکه همچنان ارزش معاملات تغییر محسوسی نداشته اما امید می‌رود بازار سرمایه در روزهای آینده از ثبات بیشتری برخوردار باشد.  

صادق میرزایی copy

محمدصادق میرزایی؛ کارشناس بازار سرمایه روند مثبت روز گذشته بازار را این‌گونه موردتحلیل و ارزیابی قرارداد: درخصوص شرایط بازار سرمایه باید اظهار کرد بازار در ماه‌های گذشته شرایط خوبی را پشت‌سر نگذاشته است. عدم‌نظارت مناسب بر فضای‌مجازی در ماه‌های اخیر را  می‌توان دلیلی بر دامن‌زدن به وضعیت رکودی بازار چند ماه گذشته دانست. ناترازی‌ها در حوزه انرژی برق و گاز تابستان دشواری را برای صنایع رقم زد و موجب کاهش چشمگیر حاشیه سود صنایع شد. از طرفی افزایش ریسک‌های سیستماتیک نیز عاملی بود تا کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهای کم‌ریسک‌تر افزایش پیدا کند. روز شنبه محدودیت دامنه‌نوسان از مثبت و منفی یک‌درصد به مثبت و منفی 2‌درصد تغییر کرد. محدودیت دامنه‌نوسان را نمی‌توان اقدام موثری در جهت بهبود وضعیت بازار دانست.

سرور قاراخانی copy

سرور قاراخانی؛ کارشناس بازار سرمایه روند بازار را این‌گونه شرح داد: پس از تصویب اقدامات حمایتی در جهت بهبود وضعیت بورس و نشانه‌های مثبتی که روانه بازار شد، روز گذشته شاخص‌کل با رشد بیش از ۱۴‌هزار واحد در کمتر از دو ساعت به کانال دو‌میلیون بازگشت. همچنین اخباری مبنی‌بر تصمیمات جدید بانک‌مرکزی مبنی‌بر امکان واردات در ازای صادرات گروه فلزات با نرخ توافقی که موجب افزایش صادرات صنعت فولاد و فلزات اساسی و تسهیل تامین ارز خواهد شد، روز گذشته در اتمسفر بازار پیچید. کنترل نرخ سود بانکی و اخزاها و افزایش دلار نیما خود باعث آرام‌تر‌شدن اوضاع شده‌است. افزایش نرخ نیما نیز که هم راستای نرخ تورم افزایش‌یافته، باعث رشد درآمد شرکت‌های صادراتی می‌شود و طی زمان تاثیر مثبت خود را بر محصولات شرکت‌ها خواهد گذاشت.

بازار سرمایه در حالی در سایه ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیستماتیک به فعالیت خود ادامه می‌دهد که روز گذشته شرایط متعادل‌تری داشت. از طرفی حمایت صندوق و تزریق ۱۰همتی از بانک‌ها در سبزپوشی کم‌جان بازار روز شنبه بی‌تاثیر نبوده‌است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: P/E فوروارد بازار به کمتر از پنج‌درصد رسیده که خود نشان از ارزان‌تر‌شدن روزانه بازار است. همچنین باید اظهار کرد محدودیت دامنه‌نوسان در بلندمدت می‌تواند سهامداران و بازار را با ریسک زیادی مواجه کند و مکانیزم عرضه و تقاضا بازار را دستخوش تغییر کند. این کارشناس بازار شرایط صندوق‌های اهرمی را این‌گونه تشریح کرد: صندوق‌های اهرمی به‌دنبال اصلاح بازار در روزهای گذشته شرایط بهتری را تجربه کردند.