با‌این‌حال با توجه به تغییر رفتار سیاستگذار نسبت به بازار سهام، به نظر می‌رسد بتوان در صورت محقق شدن حمایت‌های بیرونی، چرخش استراتژی بورس‌بازان در مواجهه با تقاضای سهامی را مشاهده کرد. در این میان واکنش مثبت نماگر بازار سهام اگر توام با قوت گرفتن سناریوهای احتمالی عقب‌نشینی سیاستگذار از قیمت‌گذاری دستوری باشد، می‌تواند نویدبخش تغییر وضعیت در تالار شیشه‌ای باشد. در روزهای گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از امکان شروع موج جدید صعود قیمت‌ها در روزهای آینده بوده است. البته برای رسیدن به این وضعیت تا حدودی زود است به طور قاطع اظهار‌نظر کرد، اما با توجه به اینکه سهامداران به‌شدت تحت‌تاثیر اخبار گوناگون و سیگنال‌های مختلف از سوی متغیرهای اثرگذار هستند، با محدود شدن اخبار منفی می‌توان امید داشت تا حدودی از رفتارهای هیجانی سهامداران خرد و حقیقی کاسته شود. اگرچه این مهم کاملا منوط به ادامه رفتار سیاستگذار است.

شاخص کل بورس سه روز به زیر کانال دو‌میلیون واحد سقوط کرد اما با هر ترفندی بود مجددا از این کانال عبور کرد؛ این در حالی است که همچنان در کف کانال ۲میلیون واحد متزلزل است. با‌این‌حال از منظر تکنیکال شاخص در محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۹۰۰هزار واحد قرار دارد. اما دیروز پس از مدت‌ها توجه‌ها به سمت بورس جلب و این بازار تا حدودی با اقبال سهامداران مواجه شد. چنان‌که انتظار می‌رفت داد‌و‌ستدهای شنبه با رشد محدود قیمت در برخی سهام بزرگ بازار آغاز شد. در واقع، تقویت نسبی تقاضا در جریان معاملات روز گذشته دست‌ به ‌دست هم دادند تا دماسنج بازار در محدوده مثبت قرار بگیرد. علاوه بر این، رسیدن حرکت نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا که به نظر می‌رسد در حال تخلیه کردن حباب قیمتی هستند، به‌عنوان محرک‌های کلان بر روند صعودی قیمت‌ها اثرگذار شده است. در این میان عزم دولت و مدیران اقتصادی کشور برای هدایت نقدینگی به سمت سهام نیز این امید را میان فعالان بازار تقویت کرده است که تصمیم‌گیری‌های آتی مطابق میل بورس انجام شود.

نکته‌ای که برای جلوگیری از تکرار تجربه‌های تلخ در سال‌های گذشته به نظر می‌رسد باید مطرح کرد، این است که وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار، به‌ویژه مولفه‌های سیاسی، نقش مهمی در شرایط بورس تهران ایفا می‌کنند. در نتیجه در صورت تغییر وضعیت متغیرهای مذکور، چشم‌انداز موجود می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را به همراه داشته باشد. از این منظر، کارشناسان می‌گویند سازمان بورس در این مقطع نباید دست به برخی اقدامات بزند. عرضه‌ اولیه سهام پذیره‌نویسی صندوق‌ها با توجه به حجم اندک ارزش معاملات و شرایط رکودی در بازار نباید انجام شود؛ در غیر این صورت می‌تواند منجر به خروج پول‌ و میل به مهاجرت آن به سمت بازارهای دیگر شود.