تعلل این نماگر و احتمال از دست رفتن سطح روانی مذکور ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران را به زیر ۲‌هزار میلیارد ‌تومان کاهش داده است. این روند در معاملات روز گذشته نیز ادامه یافت و همزمان با تداوم رفتار الاکلنگی شاخص‌کل، خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌ها برای دهمین روز متوالی تکرار شد. در ده روز معاملاتی اخیر ۴هزار و ۲۴۲میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است. این رقم طی مدت مذکور در نوع خود بی‌سابقه است. خروج مستمر پول حقیقی نشان می‌دهد شرایط بازار به دلیل ریسک‌های سیاسی، نمی‌تواند عایدی چندانی برای بورس‌بازان در این مقطع داشته باشد. اما شاخص هموزن وضعیت به‌مراتب بدتری را پشت‌سر گذاشته است. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که به دلیل غیر‌قابل پیش‌بینی بودن وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام، تا حدودی رفتار سهامداران خرد طبیعی محسوب می‌شود.

با‌این‌حال به ‌نظر می‌رسد افزایش ریسک‌‌‌‌‌‌های انتظاری در کنار چشم‌‌‌‌‌‌انداز مبهم قیمت‌‌‌‌‌‌ کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها سبب ‌شده روزهای رکودی بازار سرمایه همچنان ادامه یابد. البته برخی از سناریوها از روند صعودی کامودیتی‌ها در راستای احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در شهریور و افزایش ریسک ژئوپلیتیک حکایت می‌کند. اما با توجه به اینکه بازار سهام معمولا به اخبار مثبت واکنش نشان نمی‌دهد، بعید به نظر می‌رسد از این حیث بتواند واکنش قابل‌قبولی به نمایش بگذارد. درحال‌حاضر با توجه به اینکه بازارها انتظار دارند شرایط جهانی رو به وخامت بگذارد، معامله‌گران همه بازارها نوسانات بیش از انتظار را تجربه خواهند کرد. این در حالی است که حتی برخی از بازارها ممکن است روندی کاهشی به خود بگیرند. این موضوع در مورد بازار سهام بیشتر صدق می‌کند. همین امر سبب ‌شده طی هفته‌های اخیر خطر از دست ‌رفتن کانال ۲میلیون واحدی شاخص بورس تهران در میان فعالان بازار سهام بیش از گذشته احساس شود.

درحال‌حاضر بررسی تکنیکال نمودار شاخص‌کل بورس تهران نشان می‌دهد ناتوانی شاخص‌کل برای ارائه شواهدی قوی از رشد در روزهای پایانی هفته سبب‌ شده سرمایه‌گذاران آمادگی خود برای افت قیمت در روزهای پیش ‌رو را افزایش دهند. یکی از نکات مبهم در مورد وضعیت بازار سهام طی ماه‌های آتی شرایط نامشخص وضعیت سیاست خارجی کشور است. این امر یکی از اصلی‌ترین موانع شکل‌‌‌‌‌‌‌‌گیری تقاضا در بازار سهام است. به همین دلیل حتی بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها به صعود نرخ‌ها در بازار ارز و انتظارات تورمی واکنشی نشان نداده‌اند و حتی اخبار مثبت داخلی چندان توجه فعالان بازار را به خود جلب نمی‌کند؛ این در حالی است که هر ساله حداقل در فصل مجامع شاهد افزایش رونق بازار و حضور گرم سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بودیم. امسال اما شرایط متفاوت است.

در همین راستا کاهش ارزش معاملات خرد روزانه نسبت به ابتدای سال بعد از یک موج کوتاه‌مدت رونق، می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف طرف تقاضا و پررنگ‌شدن سناریو‌های تعمیق رکود باشد. علاوه بر آن، سیاست مداخله‌گرانه در بازار با هدف کمک به مصرف‌کننده که در نهایت باعث زیان مصرف‌کننده می‌شود، بر ابهامات بورس افزوده است. مداخله مستقیم و دستوری در بازار سهام توسط سیاستگذاران کلان کشور، خروج پول از بورس را سرعت بخشیده است.