التیام بازار در هفته کم‌رمق؟ عكس: صبا طاهریان

از طرفی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه هفته گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۴هزار و ۱۳۲میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه مجموع خروج پول در هفته اخیر به رقم ۶۲۰میلیارد تومان رسید و نسبت به دو هفته اخیر وضعیت بازار اسفناک‌تر شده است. با وجود اینکه دو هفته گذشته، هفته بازگشت بازار از کانال یک‌میلیون و ۹۵۰هزار واحدی بود، اما بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۲۴ آبان‌ماه چندان پرطراوت معامله نشد. از طرفی کاهش قیمت نفت و چشم‌انداز‌های مربوط به بودجه در ماه آینده می‌تواند بازارهای مالی، من‌جمله بازار سرمایه، را تحت‌تاثیر قرار دهد. از این رو باید دید بازار در ماه‌های آینده چه واکنشی به ریسک‌ها و اخبار مختلف نشان خواهد داد و چه روندی به خود خواهد گرفت.

 روند بازار از دید کارشناسان

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت گفت: بازار سرمایه هفته متعادلی را پشت سر گذاشت. باید اظهار کرد که پیش از آغاز تنش‌ها و تحولات بین‌المللی بازار سرمایه با ۱۰ هفته کم‌اقبال رکودی دست‌و‌پنجه نرم کرد. با آغاز تنش‌ها از اواسط مهرماه بازار سهام با واکنش منفی روبه‌رو شد، به‌طوری که شاخص کل بورس تهران همزمان با افزایش شعله‌های جنگ کاهش ارتفاع گرفت و ابرکانال ۲میلیون واحدی را از دست داد و در روزهای اوج تنش‌ها بازار حتی محدوده‌های یک‌میلیون و ۹۵۰هزار واحدی را نیز به خود دید.

با گذشت زمان و با کاهش تنش‌ها بازارهای مالی وضعیت بهتری را تجربه کردند و بازار سرمایه به این اتفاقات واکنش متعادل مثبتی نشان داد و توانست مجددا کانال حمایتی ۲میلیون واحدی را پس بگیرد و وضعیت بهتری برای سرمایه‌گذاران رقم بزند. بر همین اساس بود که دو هفته گذشته، هفته سراسر سبزپوشی برای بازار بود. با این وجود بازار در هفته اخیر سریال تکراری نیمه نخست سال را به نمایش سرمایه‌گذاران گذاشت و مجددا به وضعیت پیش از تنش‌ها بازگشت. از این رو می‌توان بیان کرد که وضعیت نابسامان بازار نه به دلیل افزایش تنش‌های بین‌المللی بلکه به دلیل عدم اعتماد سرمایه‌گذار نسبت به تغییرات ناگهانی چون نرخ خوراک است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: درخصوص کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ها چندان ادامه‌دار نخواهد بود. بر همین اساس پیش‌بینی بازار سرمایه می‌تواند در ماه‌های آینده با توجه به متغیرهای مختلف اقتصادی وضعیت رو به مساعدی را پیش رو داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی را بتوان برای هفته آینده بازار متصور بود.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، تپش بازار در هفته گذشته را بدین صورت تشریح کرد: بازار سهام هفته کم‌نوسان کم‌تحرکی را به پایان رساند. به نظر می‌رسد بازار در شرایطی قرار دارد که چندان نمی‌توان رشد‌های هیجان‌انگیز یا ریزش‌های دلهره‌آوری را برای آن متصور بود، چرا که شرایط رکودی بازار همچنان پابرجاست. بازار برای حرکت در مسیر صعودی نیازمند انتشار اخبار مثبت و موثر است و همچنان نمی‌توان چشم‌انداز بخصوصی نسبت به روند بازار در ماه‌های آینده متصور بود.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون نوسانات رو به پایین قیمت طلای سیاه ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار در شرایط کنونی اعتنای چندانی به قیمت نفت نشان نمی‌دهد. از حدود ۷ سال گذشته با توجه به اینکه فروش نفت به‌شدت کاهش پیدا کرده بود، بازار به این نتیجه رسید که نباید به افت‌و‌خیزهای قیمتی طلای سیاه بهای دوچندانی نشان دهد؛ به طوری که تا سال ۹۵ با نوسانات هرچند اندک بازار نفت، بازار سهام تحرک مشخصی را از خود متبادر می‌کرد. از این رو در مقطع کنونی با توجه به متغیرهای مختلف به طور مشخص نمی‌توان وضعیت این روزهای بازار را تنها گردن بازار نفت انداخت. این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی برای هفته جاری پیش رو داشته باشیم.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه، روند بازار را این‌گونه شرح داد: هفته گذشته ارزش معاملات کاهش پیدا کرد و هفته متعادل منفی را پشت سر گذاشتیم. می‌توان اظهار کرد که حدود ۱۰روزی است بازار افت‌و‌خیز بخصوصی را از خود متبادر نساخته است. در چنین شرایطی در صورتی که ارزش معاملات در روند این روزهای بازار افزایش پیدا کند و نقدینگی فعالی به بازار سرازیر شود، نماگرهای بازار می‌توانند روزهای خوبی را در انتظار داشته باشند.

با این وجود در صورت عدم‌ورود نقدینگی جذاب از سوی سهامداران بازار می‌تواند نوسان رو به پایینی را تجربه کند. این کارشناس بازار در ادامه افزود: شاخص کل بورس تهران در روزهای گذشته افزایش خوبی کرده و احتمال منفی شدن نماگر‌ها در روزهای آینده بیشتر از مثبت شدن است. در صورتی که نقدینگی جدیدی به بازار تزریق شود روند رو به افول می‌تواند به روند صعودی جذابی تبدیل شود. همچنین کاهش قیمت نفت بدین معناست که بازارهای مالی وضعیت رو به بهبودی را تجربه خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود بازار متعادل رو به منفی برای هفته جاری داشته باشیم.