با وجود اینکه ارزش معالات خرد (سهام + حق تقدم) پس از ۴۲ روز سطح ۵هزار میلیارد تومان را به خود دید و ۱۲۷میلیارد تومان نیز ورود پول حقیقی‌ها به ثبت رسید، اما باز هم نمی‌توان در مورد تداوم این روند با قاطعیت صحبت کرد. اما یکی از نکات قابل‌تامل در جریان داد‌و‌ستدهای این روزهای بورسی به ورود پول حقیقی بازمی‌گردد؛ به خصوص اینکه طی روزهای گذشته بازارهای موازی نیز کم‌رمق جلوه کرده‌اند. از این‌رو اگر پرواز شاخص‌های سهامی به سمت ارتفاعات بالاتر تداوم یابد، این مهم شرایطی را رقم می‌زند تا حواس سرمایه‌گذاران از بازارهای رقیب به سمت تالار شیشه‌ای پرت شود. با توجه به اینکه بازارهای موازی از جهش‌های هیجانی مهرماه دور مانده‌اند، این وضعیت شرایط را به نفع بازار سهام ورق می‌زند. اکنون همه بازارهای دارایی با عدم محرک قوی برای ورود پول دست‌به‌گریبان‌اند اما تفاوت بازار سهام در یک اصل مهم است، اینکه بازارهای موازی با حباب قیمتی مواجه هستند اما عکس این وضعیت در بازار سهام صدق می‌کند.

حتی در روزهایی که بازار سهام افت قیمت‌های غیر‌قابل‌باور را به خود می‌دید، باز هم به دلیل فضای تردیدآمیز حاکم بر معاملات، کمتر کسی حاضر نبود پول جدیدی را به سمت این بازار هدایت کند. طی این مدت سکانس‌های مختلفی از افت ارزندگی قیمت سهام مشاهده شده است که به نوبه خود جای تامل دارد. به عنوان مثال هم‌زمان با اوج‌گیری تنش‌ها در خاورمیانه، با وجود آنکه بازارهای ارز، سکه و طلا با حباب قیمتی روبه‌رو بودند اما سرمایه‌گذاران اولویت خود را به این بازارها اختصاص دادند تا بازار سهام. این وضعیت در حالی بوده است که اکثر تحلیلگران اقتصادی بارها بر اضافه‌پرش قیمت سکه و طلای خام تاکید کرده‌ بودند و اصرار داشتند که سرانجام این فلز ارزشمند در مسیر تخلیه حباب قرار خواهد گرفت. البته وضعیت بازارهای دارایی در نیمسال نخست سال تفاوت فاحشی با دو ماه گذشته داشته است.

در واقع به دلیل رنگ باختن انتظارات تورمی در فضای اقتصادی کشور، اغلب بازارهای مالی باخت بزرگی را در ۶ ماه اول تجربه کردند و پناهگاه مناسبی برای سرمایه‌های خرد و حقیقی نبوده‌اند. بازار سهام نیز همسو با رقبایش نتوانست انتظارات را برآورده کند. حال اگر فرض را بر این بگذاریم که سرمایه‌گذاران به تنش‌های بین‌المللی عادت کنند، تا حدودی ممکن است از بیش‌واکنشی در مورد خروج از بازار یا اصلاح بیش از حد قیمت سهام جلوگیری شود. در این صورت ارزندگی چهره دیگری از خود را به نمایش خواهد گذاشت و ممکن است سناریوی روندهای صعودی مستمر محقق شود.