چند اتفاق مهم

حسین نیا

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه طی روزهای گذشته روند نسبتا بهتری نسبت به هفته‌های قبل‌تر داشته که این موضوع به چند اتفاق مهم برمی‌گردد. یکی اینکه شاخص‌کل و قیمت سهام به حمایت‌های معتبر خود رسیده بودند و برای بازار جذابیت خرید داشتند. در کنار آن در هفته گذشته شاهد چندین رنج مثبت و سنگین در بازار بودیم که حتی در یک مورد ارزش معاملات روزانه بازار به بالای 5 همت هم رسید ‌و این اتفاقات منجر به رشد نسبی شاخص شد. وی ادامه داد: در عین‌حال چندین اتفاق مهم دیگر هم هست که می‌تواند در مقاطع آتی بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد. یکی از آنها مربوط به برداشته‌شدن سقف تراکنش‌های واریز وجه از طریق انتقال وجه آنی سامانه‌های آنلاین کار‌‌گزاری‌ها است. این مساله باعث می‌شود گردش نقدینگی و ورود سرمایه به بازار راحت‌تر شود و تسهیل این موضوع در مقاطع آتی بر بازار تاثیرگذار است، مخصوصا در زمان‌هایی که روندهای خوبی در بازار شکل می‌گیرد.حسین‌نیا بیان کرد: مورد دیگر به آیین‌نامه مالیاتی مربوط می‌شود که موردبحث قرارگرفته و باید دید به کجا می‌رسد، اما کاهش مالیات شرکت‌های حقوقی تولیدکننده از 25 به 15‌درصد می‌تواند مشوق خوبی باشد و بر میزان سودآوری کلیت بازار سرمایه و سود عملیاتی شرکت‌ها تاثیر گذاشته و سود خالص شرکت‌ها را رشد دهد.

حسین‌نیا بیان کرد: انتظار می‌رود با نزدیک‌شدن به آذرماه و واریز سود تقسیمی شرکت‌ها شاهد افزایش خریدها باشیم، در کنار آن مساله ادامه‌دار بودن کاهش نرخ بهره بین‌بانکی مساله‌ای نیست که بتوان از آن به‌راحتی گذشت و چنانچه با شیب بیشتری ادامه داشته‌باشد، می‌توانیم اتفاقات بهتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم، بنابراین همچنان می‌توان شاهد رشد ملایم در بازار سرمایه بود تا به‌تدریج ارزش معاملات در کانال 4‌هزار‌ میلیارد‌تومان تثبیت‌شده و شاهد رشد در کانال بالاتر و در نتیجه رشد قیمتی باشیم. به‌طور کلی مشوق‌هایی که در حال رویت آن برای بازار سرمایه هستیم، نشانه‌هایی را بروز می‌دهد که در هفته‌هایی آینده قطعا روزهای خوبی را  برای بازار سرمایه رقم خواهم زد.

 فتح قله در میان‌مدت

علی عصاری

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در این‌خصوص گفت: روز گذشته مانند سایر روزهای این هفته بازار، رنجی متعادل را شاهد بودیم. بازار در روز گذشته نه آنچنان مثبت بود که امیدواری به بازار برگردد و نه آنچنان منفی که ترس در دل سهامداران بیفتد و بخواهند از این بازار خارج شوند، این روندی است که از ابتدای هفته درگیر آن هستیم، روندی که طی آن سه کندل تقریبا خطی ایجاد شده و همچنان قوت بازار در دست خودرویی‌هاست. در روز گذشته نیز خگستر و خساپا تا مثبت3 رفتند، اما مجددا به نزدیکی‌های صفر تابلو برگشتند. وی ادامه داد: انبوه‌سازی‌ها چندین ماه است که ارزش معاملات بسیار خوبی دارند اما در روزهای گذشته غذایی‌ها، زراعتی‌ها و دارویی‌ها توجه بیشتری به خود جلب کردند. در این روزها برخلاف هفته‌های گذشته بازار سرمایه بیشتر به سمت سهام کوچک، متوسط و تک‌سهم‌ها رفته و هر روز بعضی از این تک‌سهم‌ها به صف خرید نزدیک می‌شوند که معمولا مربوط به گروه‌های کوچک هستند. چنانچه ارزش معاملات پایین ادامه‌دار باشد، خبر خوبی نبوده و باعث شکست بازار خواهد بود، اما اگر ارزش معاملات بیشتر از روزهای قبل شود، دقیقا این تعبیر می‌تواند برعکس شود.

عصاری عنوان کرد: هیچ تصمیمی نمی‌توان در کوتاه‌مدت برای بازار گرفت؛ نه صعود و نه نزول. فقط می‌توان با اطمینان گفت که درمیان و بلندمدت بازار می‌تواند قله‌های جدیدی را فتح کند و به جاهای خوبی برسد. در مورد رشد سهام کوچک و متوسط نیز با توجه به اینکه شاخص‌سازها مدتی حرکت کردند، اهرمی‌ها در هفته گذشته حدود 15‌درصد رشد داشتند و حرکت شوک‌آوری به بازار دادند. همواره بعد از اینکه از شاخص‌سازها عبور می‌کنیم نوبت به سهام کوچک و متوسط می‌رسد، بنابراین طبیعی است که شاخص هموزن وضعیت بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌باشد. در این میان مساله نگران‌کننده از نظر من ارزش معاملاتی است که پس از یک صعود و یک رنج مختصر چند‌روزه پایین می‌آید و این کاهش ارزش معاملات اگر ادامه‌دار باشد، نگران‌کننده است. وی ادامه داد: در چهارشنبه این هفته هم یک عرضه اولیه داریم و این عرضه اولیه می‌تواند بازار را مقداری کاهشی کند، اما در روال کلی شکی نیست که بازار درمیان و بلندمدت صعودی است و تمام تحلیل‌های اشاره‌شده نیز مربوط به بازه زمانی کوتاه‌مدت است.