رشد 5  درصدی شاخص بورس در یک هفته

 بورس در هفته‌ای که گذشت...

بازار سهام در حالی معاملات هفته گذشته را آغاز کرد که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در روز ابتدایی هفته با کاهش ۳۶/ ۱‌درصدی با افت همراه شد و تا سطح یک‌میلیون و ۳۸۳‌هزار‌واحدی عقب‌نشینی کرد، بنابراین بیشترین مقدار ریزش نماگر اصلی بورس از ۲۸ آبان ماه تاکنون در معاملات روز گذشته به‌ثبت رسید‌ و ششمین افت روزانه بیشتر از یک‌درصد از ابتدای فصل پاییز تاکنون در بورس تهران تجربه شد. از نکات حائزاهمیت معاملات روز شنبه می‌توان به افت سنگین نماگر هم‌وزن اشاره کرد. بیشترین میزان تغییر مالکیت صنایع از ۲۸ آبان ماه تاکنون نیز در جریان معاملات روز یادشده به معیاری تحت‌عنوان خروج پول به میزان ۳۲۷‌میلیارد‌تومان تعلق گرفت. ارزش معاملات خرد بورس نیز در محدوده ۲‌هزار و ۵۱۵‌میلیارد‌تومانی آرام گرفت.  در جریان معاملات دومین روز هفته نیز بورس تهران برخلاف چهار روز معاملاتی گذشته بر مدار مثبت به حرکت خود ادامه داد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشد ۴۱/ ۰‌درصدی همراه بود و در سطح یک‌میلیون و ۳۸۹‌هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان دو‌هزار و ۲۹۶‌میلیارد‌تومان رقم خورد؛ این در حالی است که در جریان معاملات یکشنبه به میزان ۲۷‌میلیارد‌تومان تغییر مالکیت از جانب حقیقی به حقوقی رخ‌داده است. طی دادوستدهای سومین روز از هفته نیز نماگر اصلی بورس با رشد ۲۰‌هزار و ۱۲‌واحدی همراه شد و تا ارتفاع یک‌میلیون و ۴۰۹‌هزار واحد بالا آمد.  از این‌رو روند نزولی بازار تداوم نیافت و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با بازگشت به مدار صعودی برای دومین روز متوالی سبزپوش شد و کانال ۴/ ۱‌میلیون‌واحدی را پس گرفت. نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل با رشد ۴۹/ ۱‌درصدی معادل ۶‌هزار و ۱۵۳ واحد افزایش یافت و تا سطح ۴۲۰‌هزار و ۳۹۹ واحد پیشروی کرد.  همگام با قرارگرفتن نماگر اصلی بازار در ابر کانال ۴/ ۱‌واحدی در این روز، بخت با سهامداران حقیقی یار بود و حدود ۱۴۵‌میلیارد‌تومان پول وارد بازار شد که بیشترین میزان جذب نقدینگی در بازار از تاریخ ۲۹ آبان سال‌جاری است، ضمن اینکه ارزش معاملات خرد سهام در محدوده سه‌هزار و ۶۰‌میلیارد‌ ‌تومان قرار گرفت که رقم مزبور بیشترین میزان ارزش معاملات طی ۲۴ روز گذشته است.

معاملات بازار سهام در روز سه‌شنبه نیز در حالی پایان یافت که شاخص‌کل بورس تهران با ثبت رشد ۲/ ۳‌درصدی، ضمن ثبت دهمین رشد پرمقدار از ابتدای ریزش ۹۹ تاکنون و سومین سبز پررنگ شاخص‌کل در سال‌جاری، خود را به میانه کانال ۴/ ۱‌میلیون واحد رساند. در عین‌حال در این روز ارزش معاملات خرد سهام با پایداری بر مدار صعودی دو روز متوالی رقمی بیش از ۳میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز سه‌شنبه در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با افزایش ۲۹‌درصدی، به رقم سه‌هزار و ۹۵۳‌میلیارد‌تومان رسید ‌که این رقم بیشترین میزان متغیر یادشده طی ۲۶ روز گذشته بوده‌است. همچنین شاهد خالص خرید ۲۴۸‌میلیارد‌تومانی سهامداران خرد بودیم که از شانزدهمین روز آبان ماه نظیری برای آن نمی‌توان یافت.  بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را نیز با رشد پشت‌سر گذاشت، به‌طوری که نماگر اصلی بورس تهران برای چهارمین روز متوالی بر ریل صعودی باقی‌ماند. بر این اساس روز چهارشنبه شاخص کل با افزایش ۲۶/ ۱‌درصدی در کانال یک‌میلیون و ۴۷۲‌هزار واحد آرام گرفت. نماگر هم‌وزن بازار نیز کار خود را در ارتفاع ۴۳۳‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه‌بر این خالص تغییر مالکیت روز یادشده پس از چند روز جذب نقدینگی با خروج ۱۴۰‌میلیارد‌تومانی پول حقیقی‌های بازار همراه شد. ارزش معاملات خرد بورس نیز در روز مذکور رقمی بیش از سه‌هزار میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند.

 جدال صنایع

در نگاهی دقیق‌تر در جریان روند پررونق بازار سرمایه طی معاملات هفته اخیر، گروه «خودرو و ساخت قطعات» بیش از ۱۳۵‌میلیارد‌تومان و صنعت «چندرشته‌ای صنعتی‌» با خروج پول حدود ۸۱‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی را در میان صنایع داشتند، ضمن اینکه گروه «کانه‌های فلزی‌» با ورود سرمایه حقیقی همراه شد و با جذب نقدینگی بیش از ۹۶‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت، پس از آن گروه «فلزات اساسی‌» با ورود بیش از ۸۱‌میلیارد‌تومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای هفته گذشته بازار سرمایه «فارس‌» با خروج پول بیش از ۱۷‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس هفته اخیر قرار گرفت، پس از آن، «فملی‌» با خروج بیش از ۱۶‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «فولاد‌» با خروج حدود ۱۴‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در هفته گذشته را به‌نام خود به‌ثبت رساند. این در حالی است که نمادهای «غنوش‌» و «اخابر‌» به ترتیب با ورود پول حدود ۱۸‌میلیارد‌تومان و حدود ۹‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در هفته گذشته قرارگرفتند.