نبود نقدینگی کافی

به نظر می‌رسد طی روزهای اخیر توجه بازار از گروه خودرو نیز به سمت سایر سهم‌ها و صنایع رفته است؛ این در حالی است که بازار سهام بیش از پیش به اخباری نیاز دارد که بتواند روند حرکتی بازار را قوت بخشیده و سهام بورسی را از فاز رکودی و سردرگمی خارج سازد. در چنین شرایطی است که بازار سهام در حالی معاملات آذر ماه را پیش‌می‌برد که پس از تاثیرپذیری از یکی از مهم‌ترین رویدادهای خود یعنی گزارش‌های ماهانه، حال میزبان دو رویداد مهم تحولات بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌ای و اخبار سیاسی است که هریک می‌توانند در وضعیت و سرنوشت بازار در آذر ماه موثر باشند. علاوه‌بر این، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده توجه بازار اغلب به نرخ دلار نیمایی و همچنین نرخ دلار آزاد باشد تا تحولات متفاوت اسکناس یادشده را در قیمت‌ها لحاظ کند.  در این میان نبود جریان پول کافی در بازار سهام حکایت از مشکل دیرینه بازار یادشده دارد که احتمالا جریان پول هم در عین‌حال که کمی تحت‌تاثیر گزارش‌های ماهانه قرار گرفت اما به‌طور کلی در فضای‌تردید و بلاتکلیفی قرار دارد و به‌نظر می‌رسد ریسک‌های فعلی بازار را نمی‌پذیرد، از این‌رو جریان پول محدود بازار در تلاش است با چرخش بین صنایع و شرکت‌ها حداقل اندک نوسانی را در جریان معاملات بورس تهران داشته باشد. از طرفی طی روزهای گذشته حرکت سرمایه به سمت سهم‌های کوچک بازار ادامه یافت و دوباره حرکت جریان پول به سمت سهم‌های کوچک بیشتر شد.

اما به‌طور کلی ارزش معاملات بازار کماکان پایین است و با توجه به عدم‌ورود سرمایه‌گذار جدید و همچنین سیاست‌های پولی شدیدا انقباضی نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت رشد قابل‌توجهی حداقل در کوتاه‌مدت در انتظار بورس تهران باشد. از طرف دیگر به دلیل تورم بالا و رشد نرخ ارز احتمالا موجبات رشد درآمد، سود و ارزش دارایی‌های شرکت‌ها فراهم می‌شود، در نتیجه در ادامه شاهد شرایطی خواهیم بود که قیمت سهام بورسی نسبت به متغیرهای تاثیرگذار بر ارزش آنها عقب بماند. در چنین وضعیتی است که بازار سرمایه با درنظر گرفتن این نکته که توان نقدینگی‌اش کاهش‌یافته، به سراغ سهم‌های کوچک و متوسط حرکت می‌کند، ضمن اینکه انتظار می‌رود تا زمانی‌که سرمایه‌گذار جدیدی وارد بازار نشده یا سیاست پولی تغییر نکند، این روند ادامه یابد.

بورس در روزی که گذشت...

در جریان معاملات روز شنبه نماگر اصلی بازار با افزایش ۰۲/ ۰‌درصدی معادل ۳۴۸واحد افزایش داشت و تا سطح یک‌میلیون و ۴۱۷‌هزار و ۷۱۹ واحد پیشروی داشت. نماگر هم‌وزن بازار اما برخلاف شاخص‌کل با افت ۰۲/ ۰‌درصدی در سطح ۴۱۳‌هزار و ۱۸ واحد قرار گرفت. نبود جریان نقدینگی کافی در بازار سهام در کنار خروج ادامه‌دار سرمایه از بازار، معاملات کم‌رمقی را در بازار یادشده رقم زده است، به‌طوری‌که در ادامه روند خروج نقدینگی از بازار حدود ۱۲۷‌میلیارد‌تومان پول از بورس تهران خارج شد، ضمن اینکه در معاملات روز گذشته نیز مجموع ارزش معاملات خرد سهام در سطحی پایین‌تر از دو‌هزار ‌میلیارد‌تومان باقی‌ماند و با کاهش حدود یک‌درصدی در مقایسه با روز معاملاتی گذشته رقم ‌هزار و ۸۱۹‌میلیارد ‌تومان را به‌ثبت رساند.

در ادامه جریان خروج سرمایه از بورس تهران صنعت «فرآورده‌های نفتی‌» با بیش از ۳۶‌میلیارد‌تومان خروج نقدینگی، بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را به‌نام خود به‌ثبت رساند و پس از آن گروه «چندرشته‌ای صنعتی‌» با خروج پول حدود ۴/ ۳۱‌میلیارد‌تومانی در دومین‌مرتبه از بیشترین خروج نقدینگی درمیان صنایع موجود در بازار سهام قرار گرفت؛ این در حالی است که گروه «کانه فلزی‌» با جذب نقدینگی بیش از ۴/ ۳۸‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «غذایی به‌جز قند‌» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه «شستا‌» با خروج بیش از ۲۲‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن، «شپنا‌» با خروج حدود ۲۰‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «حکشتی‌» با خروج حدود ۱۹‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه روز شنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «کگل‌» و «فخوز‌» به‌ترتیب با ورود پول حدود ۳۴‌میلیارد‌تومانی و بیش از ۱۶‌میلیارد‌تومانی همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

سبز کم‌‌‌‌‌‌‌‌رمق بورس تهران

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز شنبه نشان می‌دهد که بورس تهران از آغاز معاملات در روند صعودی قرار گرفت، به‌طوری‌که در ۲۰دقیقه ابتدایی نماگر اصلی بازار با تاثیرپذیری از نمادهای «کگل‌» و «فملی‌» با افزایش ۶۶۵‌واحدی همراه شد و تا محدوده یک‌میلیون و ۴۱۸‌هزار واحد بالا آمد. شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده با رشد ۱۳۶‌واحدی در سطح ۴۱۳‌هزار و ۲۵۲واحد قرار گرفت؛ این در حالی است که شاخص‌کل تا میانه‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار و تا ساعت۱۱ افزایش حدود ۴۶۱‌واحدی را ثبت کرد؛ در حالی که شاخص‌کل در ابتدای معاملات دیروز با رشد ۶۶۵‌واحدی همراه بود و با رسیدن به نیمه دوم معاملات نسبت به ابتدای صبح اندکی عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کرد. شاخص‌کل نهایتا در پایان معاملات روز شنبه در مدار صعودی باقی‌ماند و با رشد ۳۴۸‌واحدی به سطح یک‌میلیون و ۴۱۷‌هزار و ۷۲۰ واحد رسید؛ این در حالی است که ‌نماد معاملاتی «کگل‌» با بیش از یک‌هزار و ۹۴۵ واحد تاثیر مثبت، نقش اول رشد دیروز شاخص را بر عهده داشت. در‌ مرتبه دوم نیز‌ نماد «فولاد‌» با ۸۸۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند. در نقطه مقابل‌نماد «حکشتی‌» با بیش از ۶۱۱واحد و ‌نماد «شپنا‌» با بیش از ۵۱۳ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر اصلی بازار سهام داشتند. شاخص هم‌وزن هم هرچند معاملات روز گذشته را با نزول ۹۷‌واحدی به پایان برد اما همانند شاخص‌کل از میانه‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار شاهد عقب‌نشینی نماگر یادشده بودیم، چراکه شاخص هم‌وزن تا میانه‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار افزایش حدود ۳۱۸‌واحدی را تجربه کرده بود.