این شرایط در حالی ادامه دارد که در جریان روند فرسایشی بازار سرمایه گروه «فرآورده‌های نفتی‌» بیش از ۵۱‌میلیارد‌تومان و صنعت «‌خودرو و ساخت قطعات‌» با خروج پول بیش از ۲/ ۳۷‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند، در مقابل گروه «مواد دارویی‌» با جذب نقدینگی حدود ۲۴‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «مخابرات‌» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند. به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه «شپنا‌» با خروج بیش از ۳۱‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «وبملت‌» با خروج حدود ۲۲‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «شبندر‌» با خروج حدود ۱۹‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز چهارشنبه را شاهد بود؛ این در حالی است که نمادهای «غدشت‌» و «همراه‌» به‌ترتیب با ورود پول بیش از ۱۰‌میلیارد‌تومان و حدود ۹‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

نگاهی دقیق‌‌‌‌‌‌‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که بورس تهران از ابتدای معاملات برای قرارگرفتن در مدار صعودی تردید داشت، به‌طوری‌که تقریبا در ۲۶‌دقیقه ابتدایی نماگر اصلی بازار با تاثیرپذیری از نمادهای «شپنا‌»، «شبندر‌» و «وبملت‌» با کاهش ۶۰۲‌واحدی همراه شد. شاخص هم‌وزن اما در مدت زمان یادشده توانست سبز رنگ بماند و رشد ۲۱‌واحدی را به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که شاخص‌کل هرچند در ابتدای معاملات روند کاهشی را درپیش گرفته بود اما در نهایت معاملات روز چهارشنبه را با افزایش حدود سه‌هزار و ۱۵۰‌واحدی به پایان برد، به‌طوری‌که نمادهای معاملاتی «پارسان‌»، «وغدیر‌» و «شستا‌» در این روز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص‌کل داشتند اما در مقابل ‌نماد معاملاتی «کگل‌» تاثیر منفی بر شاخص‌کل گذاشت. در‌مرتبه دوم نیز ‌نماد «شپدیس‌» با ۱۲۹‌واحد تاثیر منفی بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر منفی بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند.

بورس در فاز استراحت؟

در چنین شرایطی است که بسیاری از فعالان حاضر در بازار بر این باورند که سرعت رشد و قدرت کندل‌ها بالا بوده، بر این اساس احتمالا معاملات در فاز استراحت موقت قرار گرفته‌است، در مقابل گروهی از افراد معتقدند بازار سهام تغییر جهت داده و به‌زودی نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌های آن بروز کرده و در معاملات نمایان خواهد شد، اما به‌طور کلی برای جهش بازار سرمایه یک انگیزه مهم لازم است که در حال‌حاضر جز تحولات ارزی به‌نظر عامل دیگری وجود ندارد، چراکه بودجه‌۱۴۰۲ در حال‌حاضر ابعاد مشخصی ندارد و تاکنون فضای سیاسی هم اغلب به بازار آسیب رسانده، بنابراین انتظار تحول مثبت از این نظر وجود ندارد.

علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر بازار سهام طی چند روز متوالی با افزایش حجم معاملات (بالای پنج‌هزار‌ میلیارد‌تومان) در روز روبه‌رو شود، گام جدی در راه متعادل‌شدن برمی‌دارد، از این‌رو قرارگرفتن جریان دادوستدها در مدار تعادلی منجر به افزایش قیمت تمام‌شده و در نهایت رالی صعودی جدیدی خواهد شد، ضمن اینکه بررسی رفتار معامله‌گران در روزهای اخیر نیز به‌وضوح نشان می‌دهد بازار شاهد جابه‌جایی سهام درمیان گروه‌های مختلف است. از طرفی گروهی از سهامداران با توجه به پرتفوی خود در حال فروش و شناسایی سود هستند و بخشی دیگر نیز درحال خرید سهام هستند. بر این اساس می‌توان گفت که در صورت تغییر ترکیب پرتفوی و آرام‌ماندن فضا به نفع انتظارات تورمی می‌توان همچنان انتظار داشت که بازار در روزهای آتی بازهم به مسیر صعودی خود ادامه دهد. البته چنین روندی در صورتی تداوم خواهد یافت که اولا مسیر اصلاحی افزایشی در بازار جهانی کامودیتی تداوم یابد و دوم اینکه خوش‌بینی جوانه‌زده نسبت به احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار سهام با سیاست‌های دستوری یا سخنان کارشناسی‌نشده از سوی مسوولان به یغما نرود.