اصول مبارزه با پولشویی و تامین‌مالی تروریسم

این موارد باعث شد تا انتشار کتابی مرجع برای آگاهی بخشی به اشخاص حقیقی و حقوقی، به‌ویژه دست‌اندرکاران امور قضایی و فعالان اقتصادی اعم از صاحبان سرمایه، مدیران و کارکنان، مجریان قانونی، پژوهشگران و سایر گروه‌های علمی و اقتصادی، ضروری به‌نظر برسد. برای تحقق این هدف، به‌تازگی کتاب اصول مبارزه با پولشویی و تامین‌مالی تروریسم به قلم وحید پورمشرفی توسط جامعه حسابداران رسمی ایران منتشر شد که به‌عنوان نخستین کتاب کاربردی و مرجع در این زمینه محسوب می‌شود. در این کتاب، نویسنده با بهره‌گیری از علوم انسانی مانند حسابداری و حسابرسی، حقوق و فقه، مدیریت و اقتصاد، روانشناسی و جامعه‌شناسی و ادبیات فارسی و عربی جنبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عملی مقررات مبارزه با پولشویی و تامین‌مالی تروریسم را تبیین کرده است، بنابراین افزون بر توجه به همه جنبه‌های علوم انسانی، مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

۱. ارائه تعاریف عملی و تشریح دقیق جنبه‌های اجرایی و قضایی.

۲. کاربردی بودن مطالب برای اجرا توسط بنگاه‌های اقتصادی، مجریان اقتصادی و قضایی.

۳. تمرکز بر وقایع جاری کشور به‌جای ارائه مثال‌های کلیشه‌ای برگرفته‌شده از منابع خارجی که با محیط اقتصادی و اجتماعی ایران سازگاری ندارند.

۴. رفع تعارضات حقوقی بین اصول فقهی و دانش حقوقی مرسوم در کشور و مفاهیم حقوقی بین‌الملل.

۵. طرح پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تستی و تشریحی و چالشی مناسب برای اهداف آموزشی مختلف و داوطلبان آزمون‌های حرفه‌ای از جمله آزمون‌های حسابرسان، حسابداران، وکالت و قضاوت و...

کتاب از سه فصل تشکیل می‌شود. فصل اول کتاب به استقرار کنترل‌های داخلی بر اساس سیستم کنترل داخلی کوزو اختصاص دارد که جنبه‌عملی ماده‌۷ قانون اصلاحی قانون مبارزه با پولشویی است. فصل دوم مربوط به جنبه‌های حقوقی و قضایی پولشویی است که مبتنی بر قلمرو حقوقی و قانونی کشور و سازگار با حقوق بین‌الملل است، بنابراین ضمن تاکید بر رویه‌های داخلی، از دانش و تجربیات موثر بین‌المللی که حاصل چند دهه برخورد قضایی کشورهای موفق در زمینه مبارزه با جرائم پولشویی و تامین‌مالی تروریسم است، استفاده شده است. توصیف و تشریح مباحث حقوقی کتاب تا حدی است که در محدوده موردنظر، نیازهای دست‌اندرکاران قضایی و حقوقی و همچنین دانش‌پژوهان علوم انسانی مرتبط را برآورده سازد. فصل سوم نیز در زمینه اقدامات ملی و بین‌المللی در مبارزه با پولشویی و تامین‌مالی تروریسم است، لذا مطالعه این کتاب برای امور تجاری و غیرتجاری توسط آحاد اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین گروه‌های زیر توصیه می‌شود:

۱. مدیران و کارکنان بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در انواع فعالیت‌های اقتصادی شامل خدماتی، بازرگانی و تولیدی.

۲. دادستان‌ها، قضات و بازپرس‌ها و سایر مسولان و کارکنان دستگاه قضایی در دادگاه‌ها و دادسراها.

۳. ضابطین عام و خاص دادگستری.

۴. حسابرسان مالی، رعایت و عملیاتی.

۵. داوطلبان آزمون‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جامعه حسابداران رسمی ایران، کارشناس رسمی قوه‌قضائیه و دادگستری و آزمون وکالت و قضاوت.

۶. اساتید و دانش‌پژوهان حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی.

این کتاب در قطع وزیری در ۱۸۶ صفحه و با تیراژ ۲۳۰۰ نسخه از سوی جامعه حسابداران رسمی ایران منتشرشده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.