مهم‌ترین دلیل تجربه این روند نزولی انتشار شایعه در مورد افزایش نرخ سود بانکی بود با این حال در ادامه نیز تعلیق عرضه خودرو در بورس‌کالا و صحبت‌های برخی مسوولان بر پیکر نحیف این روزهای بورس ضربات دیگری را وارد کرد تا حالا بیش از پیش اعتماد از بازار سهام رخت بربندد.   احتمالا همین بی‌اعتمادی در وضعیت سهام طی هفته گذشته موجب شده است، اهالی تحلیل بازار نسبت به روند آتی بازار خوش‌بینی کمتری داشته باشند، به‌طوری‌که عمده آرای کارشناسان به دو گزینه کم‌نوسان و نزولی اختصاص یافته است. سهامداران نیز تحت‌تاثیر این فضای روانی بیشتر در انتظار روند کم‌نوسان یا نزول قیمت‌ها هستند.  هر چند در نگاه کلی از نگاه عمده‌‌‌‌‌‌‌‌ کارشناسان و سهامداران، قیمت سهام در شرایط فعلی از نظر بنیادی توجیهی برای ریزش بیشتر ندارد، با این حال نااطمینانی نسبت به وضعیت بورس در بین سهامداران تحت‌تاثیر وضعیت کلان سیاسی و اقتصادی موجب شده است بسیاری عطای سهامداری در بورس را به لقایش ببخشند و از بازار خارج شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۲۴‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» معتقدند غالب سهام به‌خصوص به علت ریزش قابل‌توجه در هفته گذشته در سطوح ارزنده‌ای قرار گرفته و جای بیشتری برای ریزش قیمت‌ها وجود ندارد. به اعتقاد این دسته نسبت قیمت به درآمد بسیاری از سهام به‌ویژه بعد از افت قیمت‌ها به محدوده‌ای جذاب رسیده است و احتمال می‌رود بازارتحت‌تاثیر افزایش قابل‌توجه نرخ ارز و تورم بتواند خود را احیا کند. این کارشناسان هیجان و اخبار نادرست و غیرکارشناسانه را مهم‌ترین عوامل افت بازار در روزهای اخیر عنوان کرده‌اند و می‌گویند این موضوع مقطعی است و از بازار رخت برمی‌بندد، از این‌رو بسیاری از اهالی بازار با چنین نگاهی میزان تقاضا در بازار را افزایش خواهند داد و احتمالا بورس در هفته جاری به مدار صعود بازخواهد گشت. علاوه‌بر این وضعیت نرخ ارز در جهت حمایت قوی ازمعاملات بورس تهران است. بر این اساس انتظار می‌رود، این عوامل سطح تقاضا در بازار سهام کشور هفته جاری را تقویت کنند.

کم‌نوسان: ۳۷‌درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی روند بازار سهام کشور را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد می‌گویند نگرانی در بازار سهام افزایش یافته است. تصمیم‌های مقطعی و ناگهانی برای بازار و بخش‌های مرتبط با آن، در کنار برخی اخبارو شایعات غیرمسوولانه بی‌اعتمادی را در بازار افزایش داده و از این‌رو حجم و ارزش معاملات در بازار به‌شدت کاهش یافته است، با این‌حال دلایلی چون ارزندگی سهام و شاید انتظار بخش عمده‌ای از سهامداران حقیقی برای جبران زیانی که طی مدت مدید تحمل کرده‌اند، سطح عرضه را محدود کرده است و بر این اساس احتمالا بازار در هفته جاری با نوسان اندک قیمت‌ها حول یک محدوده مشخص حرکت کند و تا زمانی که محرک قابل‌توجه‌تری برای بازگشت اعتماد به بورس اتخاذ نشود، بورس در همین مسیر حرکت خواهد کرد.

نزولی: ۳۹‌درصد از تحلیلگران مزبور روند شاخص سهام در هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند و معتقدند بورس در کوتاه‌مدت نمی‌تواند خود را احیا کند. به اعتقاد این دسته بی‌اعتمادی قابل‌توجه سهامداران که در روزهای اخیر خود را درخروج نقدینگی از سوی حقیقی‌های بازار نشان داد، نه‌تنها از بازار رخت برنبسته است که نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی نیز آن را تشدید کرده، از این‌رو به‌نظر می‌رسد سهامداران همچنان در جهت خروج نقدینگی خود از بازار سهام قدم بر‌‌دارند تا به سمت بازارهای امن‌تر از جمله ارز و سکه حرکت کنند. علاوه‌بر این از تحلیل‌های تکنیکال نیز فعلا سیگنالی برای توقف ریزش شاخص وجود ندارد که این موضوع نیز می‌تواند سمت عرضه سهام را تقویت کند. در این میان قطعی برق و گاز صنایع مختلف نیز به‌عنوان عامل اثرگذار در عملکرد شرکت‌ها در عقبگرد سهامداران از سمت تقاضا اثرگذار خواهد بود. از طرفی با افزایش نگرانی‌های سیاسی با صدور قطعنامه علیه ایران تمایل سرمایه‌گذاران برای فروش سهم و حرکت به‌سوی بازارهای امن‌تر افزایش یافته است.

از نگاه سهامداران

صعودی: ۲۳‌درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند کلی معاملات در هفته‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی نشان‌دهنده افزایش احتمال بازگشت قیمت‌ها به مسیر افزایشی است. از طرفی تغییرات افزایشی نرخ ارز و قیمت فروش محصولات همچنان سطوح سهام را ارزنده نگه داشته و از این‌رو می‌تواند زمینه بازگشت بورس به مسیر صعودی را فراهم کند.

کم‌نوسان: ۴۰‌درصد از سهامداران مزبور روند کلی معاملات در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. تقابل ارزندگی سهام و ابهامات موجود در بازار سهام عامل اصلی کاهش حجم و ارزش معاملات و بالطبع نوسان اندک قیمت سهام است. بر همین اساس مادامی که در جهت بازگشت اطمینان و کاهش هیجان اقدامات مناسبی صورت نگیرد و مسائل کلان‌تر اقتصادی و سیاسی نیز تعیین‌تکلیف نشود، بورس در همین مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: به اعتقاد ۳۷‌درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» معاملات سهام در این هفته در مسیر نزولی حرکت می‌کند. به اعتقاد این افراد حجم بی‌اعتمادی و هیجان در بازار به‌شدت اوج گرفته است و از این‌رو احتمالا سهامداران از هر فرصتی برای خروج از بازار بهره ببرند.