در این میان تحلیلگران معتقدند بورس تا رسیدن به وضعیت تعادلی و ثبات در این شرایط فاصله بسیاری دارد. با این اوصاف برخی می‌‌‌گویند وضعیت سهام کوچک می‌تواند امیدوارکننده‌تر از وضعیت لیدرهای بازار باشد، اما سایه ابهامات چندوجهی بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. به گفته کارشناسان بورسی مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر این بازار بحث بودجه و برجام است که می‌تواند سرنوشت معاملات را وارد فاز دیگری کند. با این‌که خبر تصویب ‌‌‌بسته ۱۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حمایت از بازار سرمایه از سوی وزیر اقتصاد اندکی از نگرانی‌های فعالان بورسی کاسته است اما اظهارات ضدونقیض و عدم‌شفافیت در اعمال برخی سیاستگذاری‌ها گزینه مطلوبی روی میز سرمایه‌گذاران نمی‌گذارد. با توجه به اثرگذاری متغیرها  بر بازار سرمایه به نظر می‌رسد حرکت بازار بر ریل نوسان ادامه یابد.

  ابهامات این هفته بازار سهام

مصطفی محبی‌‌‌مجد، کارشناس بازار سرمایه: سایه تردید همچنان بر سر بازار وجود دارد و به همین دلیل بازار با وجود خبرهای خوبی که به آن مخابره می‌شود ممکن است یکی، دو روز واکنش مثبت نشان دهد، این در حالی است که مجددا در اولین فرصت کفه عرضه‌‌‌ها نسبت به تقاضا سنگینی می‌کند. از این رو ممکن است باز هم با ریزش مجدد قیمت سهام مواجه شویم. در شرایط فعلی، نگاه بازار به لایحه بودجه سال آینده است و اثر مهمی بر روی بازار خواهد داشت. لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است و باید منتظر نتیجه بررسی‌‌‌های نمایندگان و آنچه نهایتا به عنوان قانون بودجه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند، بود.

اکنون صنایع و شرکت‌های بورسی بیش از هر زمان دیگری تحت‌‌‌تاثیر بودجه قرار دارند و آنچه به تصویب می‌‌‌رسد، بسیار مهم خواهد بود. از این رو یکی از دلایل تردید‌‌‌های سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس همین موضوع است. واقعیت این است که تا زمانی که بودجه به تصویب مجلس نرسد و جزئیات آن مشخص نشود، سایه این تردید بر سر بازار وجود خواهد داشت و سهامداران با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌‌‌زنند. از سوی دیگر کسانی که قصد دارند سرمایه جدید وارد بازار کنند فعلا دست نگه‌‌‌ داشته‌‌‌اند تا تکلیف این موضوع مشخص شود. البته ابهاماتی که ابتدا وجود داشت تاحدی برطرف شده است و برخی از اشکالاتی که در لایحه بودجه وجود داشت، با بسته حمایتی دولت رفع شد اما همچنان باید منتظر تصویب لایحه در مجلس و تصویب نهایی آن در شورای نگهبان بود.

موضوع دیگری که این هفته بازار را تحت‌‌‌تاثیر خود قرار می‌دهد مساله پیش‌‌‌نویس طرح اصلاح قانون بازار سرمایه است که آخر هفته گذشته منتشر شد و در دسترس اهالی بازار و سهامداران قرار گرفت. این طرح بندهایی دارد که با مخالفت و واکنش منفی سهامداران مواجه شده و ممکن است اثر منفی خود را در این هفته بر روی بازار بگذارد. بسیاری از کارشناسان و سهامداران نسبت به برخی از بندهای این طرح انتقادات جدی داشتند و انتظار دارند نمایندگان مجلس دراین‌باره راهکاری بیندیشند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که نمایندگان قبل از تهیه این پیش‌‌‌نویس اعلام کرده بودند که از نظرات کارشناسان استفاده می‌کنند اما با پیش‌‌‌نویسی که اکنون منتشر شده به نظر می‌رسد توجه چندانی به نظرات کارشناسانه نشده است.

بحث مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌ای نیز یکی دیگر از مواردی است که در ماه‌‌‌های اخیر برای بازار مهم بود و اهالی بازار آن را با حساسیت دنبال می‌کنند. با این حال نتیجه مذاکرات هسته‌ای همچنان در ابهام است و نمی‌توان در مورد خروجی نشست‌ها پیش‌بینی دقیقی انجام داد. این هفته نیز نتیجه ملموسی از مذاکرات حاصل نشد و باید منتظر جلسات بعدی گفت‌‌‌‌‌‌وگوها بود. فعلا با توجه به شرایط سیاسی-اقتصادی که بر کشور حاکم است این هفته نیز بازار سرمایه مانند هفته قبل فراز و فرود عمیقی نخواهد داشت و در همین محدوده درجا خواهد زد.

  حرکت رو به جلوی سهام کوچک

حامد مددی، کارشناس بازار سرمایه: درهفته گذشته به دلیل جو منفی حاکم بر بازار سرمایه و فشار فروش از سوی حقیقی‌ها در هفته‌های قبل از آن، سیاست‌های حمایتی در دستور کار قرار گرفت، ازاین‌رو بازار اوایل هفته را مثبت و روبه جلو آغاز کرد. این در حالی است که رفته‌رفته و در روزهای بعد شاهد افت معاملات بودیم. با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد روند مسدودسازی کدها و دخالت‌های نهاد ناظرکاهش یابد. اهمیت این موضوع از آنجاست که تداوم آن می‌تواند ورود پول حقیقی بیشتری را به بازار رقم بزند. همان‌طور که در هفته قبل مشاهده کردیم سهام کوچک نسبت به سهام بزرگ از شرایط بهتری برخوردارند و معاملات خوبی را در این زمینه شاهد بودیم. بررسی دادوستدهای روزهای قبل نشان می‌دهد روند تعادلی شاخص همزمان با بهبود معاملات سهام کوچک می‌تواند ادامه‌دار باشد. برهمین اساس اگر تغییرات خاصی در سیاستگذاری‌های بازار سهام رخ ندهد در هفته جاری دلیلی برای توقف و ریزش قیمت سهام وجود نخواهد داشت. بهبود معاملات نمادهای کوچک در حالی که وضعیت نمادهای بزرگ همچنان با ابهاماتی مواجه است سیگنالی است از بازگشت آهسته بازار به مدار تعادلی. این موضوع نشان‌دهنده حرکت نقدینگی پارک شده به سمت بازار سرمایه است که در عین حال از جلب اعتماد نسبی سرمایه‌گذار نیز حکایت می‌کند. سهام کوچک راه خود را از لیدرهای بازار جدا کرده‌اند. تداوم این روند در این مقطع می‌تواند سیگنال مثبتی برای بورس‌بازان باشد.

  احتمال سفته‌بازی سهام کوچک

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه: وضعیت بازار در هفته گذشته نشان می‌دهد سیاستگذار به دنبال مدیریت معاملات است. در همین راستا به نظر می‌رسد سهام بزرگ بر سطح مثبت‌یک نگه داشته شوند. گرچه این ترفند در گذشته نیز تکرار شده است اما در دراز مدت نمی‌تواند التهابات فعلی را کاهش دهد. واقعیت این است که در صورت تداوم این وضعیت شاهد سفته‌بازی در سهام کوچک خواهیم بود و اتفاقات تلخ گذشته تکرار خواهد شد. در حال حاضر یکی از مشکلات مهمی که بازار با آن دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع عملیات دستکاری و دخالت در قیمت‌گذاری سهام است. انحصارگرایی در زمینه قیمت‌گذاری سهام، تبعات منفی برای بازار به وجود خواهد آورد و دادوستدها تحت‌تاثیر آن سمت‌وسویی منفی به خود می‌گیرد. با این حال سیاستگذار بر اجرای برخی دستورالعمل‌ها پافشاری می‌کند و مانع جریان متعادل معاملات می‌شود. شواهد نشان می‌دهد بازار در روزهای آینده با مقاومت‌هایی مواجه شود. رسیدن شاخص به کانال یک میلیون و ۷۰۰‌هزار واحد که برخی مسوولان در مورد آن اظهاراتی را عنوان کرده‌اند پروسه‌ای سخت و زمانبر است و به نظر می‌رسد شاخص تا رسیدن به این محدوده چند بار با اصلاح و ریزش مواجه شود. گرچه ممکن است در این بین شاخص برای رسیدن به کانال یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد راه سختی در پیش نداشته باشد اما گذر از این مرحله با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است.