در همین حال، برخی از سهامداران جلوی ساختمان بهارستان تجمع کردند و از نمایندگان خواستند به مطالبات آنان جامه عمل بپوشانند. اخبار این تجمع هم در صفحات مجازی فعالان بورسی دیده ‌‌‌شد. بسیاری از کاربران معتقد بودند، نباید برای رشدهای این‌چنینی خوشحال بود و تجربه ثابت کرده است که قرار نیست چیزی عوض شود. برخی هم به این نکته اشاره کردند که درست است بورس سبز شده و در یک‌روز ۴۰‌هزار واحد رشد داشته است، اما این رشد نمی‌تواند ضررهای آنان را جبران کند و اگر قرار بر جبران ضررها باشد، شاخص کل بورس باید مدت‌‌‌های طولانی سبز بماند تا شاید ضررهایشان جبران شود. کاربری در همین راستا نوشت: «اگه ۴۰روز پشت سر هم اینجوری پیش بره، تازه سربه‌‌‌سر میشیم و باید ۱۰۰روز مداوم همینجوری سبز بمونه تا پولمون برسه به تورم و دلار.»

کاربر دیگری هم از کسانی که از رشد ۴۰‌هزار واحدی خوشحال بودند، سوال کرد: «از این ۴۰هزارتاها زیاد دیده شده، چی اینقدر خوشحالی داره؟» یکی از کاربران توییتر هم به مقایسه رشد و نزول شاخص پرداخت و نوشت: «درد ما این هست که الان توی یک‌روز، شاخص کل بورس ۳۰‌هزار تا رشد کرده، اما موقع افت، همین ۳۰‌هزار واحد یک هفته طول میکشه تا افت کنه که توی همون یک‌هفته، خیلی از نمادها ۲۰‌درصد سقوط می‌‌‌کنن.»

کاربری هم از این زاویه به رشد دیروز شاخص کل بورس نگاه کرد که باید دید قرار است این اتفاق به نام چه کسی ثبت شود. او نوشت: «دولت به هر قیمتی می‌خواد وضع بورس رو سر و سامان بده. فقط یک نکته وجود داره: این قضیه قراره به نام کی بخوره خیلی مهمه و جدال لفظی بین محسن رضایی و خاندوزی هم اولین نشانه اون بود. »

بسیاری از کاربران هم به اظهارات روز قبل محسن رضایی، مشاور اقتصادی رئیس دولت که از رشد شاخص تا کانال یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار واحد صحبت کرده بود، اشاره کردند و رشد ۴۰‌هزار واحدی را به آن نسبت ‌‌‌دادند. یکی از این کاربران نوشت: «محسن رضایی چند ماه قبل نیز سیگنال رانتی داد، شاخص کل بیش از ۴۰‌هزار واحد رشد کرد اما ارزش معاملات خرد حدود ۳۲۰۰ میلیارد بود. با یک گل بهار نمیشه و خیلی مونده تا ضرر مردم جبران بشه.» در این میان بسیاری از کاربران از جمله کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، معتقد بودند که باید جلوی این دست از اظهارنظرها گرفته شود؛ چرا که تجربه نشان داده این‌گونه اظهارات به ضرر بازار تمام می‌شود. مثلا پیام الیاس‌کردی نوشت: ‌‌‌ «به نظرم به صحبت‌های آقای رضایی باید واکنش بیشتری نشون داده می‌شد. این صحبت‌ها برای بازار ما خطرناکه و جنسش با صحبت‌های آقای واعظی در دولت قبل یکی هست، عدد تعیین‌کردن سیاستگذار برای شاخص یعنی دقیقا تضمین دادن و وعده دادن و این رفتار اتفاقا بعدا به بازار ما آسیب میزنه.» کاربر دیگری هم نوشت: «باز کردن پای این سبک اظهارنظرا برای بازار سم مهلکه، ندیدم کسی و رسانه‌ای درست حسابی به این سبک مواضع انتقاد کنه. الان که بازار گرمه باید جلوی این رفتار ایستاد.»

علی سعدوندی

اقتصاددان

اگر دامنه نوسان نبود، حجم مبنا نبود، بازار به‌سرعت بازمی‌‌‌گشت بدون آنکه به برخی ظلم شود. اما حالا از فردا صف خرید داریم و از ما بهتران که در صف فروش فروختند، از فردا با خیال راحت در صف خرید می‌‌‌خرند و به ریش ما می‌‌‌خندند. این است راز مدیریت در بورس همیشه صف تهران.

 محمد صفایی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

طرح مالیات بر عایدی سرمایه هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس به اتمام رسید و به‌زودی وارد صحن مجلس خواهد شد. این طرح گامی برای بازتوزیع منابع مالی وکاهش شکاف طبقاتی خواهد بود.

 مهدی رباطی

کارشناس بازار سرمایه

وقتی در کشور تمام سیاستگذاری‌‌‌ها معطوف به دیدن نوک بینی درعوض حل مشکلات است، نه‌تنها چیزی بهبود پیدا نخواهد کرد، بلکه شرایط در تمام زمینه‌‌‌ها روزبه‌روز بدتر خواهد شد. دو سال قبل در یک تصمیم اشتباه سازمان بورس تصمیم به واریز بخش عمده جریان نقدینگی کارگزاران به صندوق توسعه گرفت. همان زمان گفتم این تصمیم منجر به لطمه زیرساختی به توسعه بازار سرمایه خواهد شد. حالا بعد از دوسال کانون کارگزاران در گزارشی تحلیلی به عواقب این تصمیم پرداخته است. آن‌‌‌چیزی را که دو سال قبل هشدار دادم، اکنون در گزارش بیان کرده‌‌‌اند. امروز هم درد بورس ما و درمانش موضوعات دیگری است، ولی راه‌‌‌حل‌‌‌ها معطوف به بهبود مشکلات اساسی بازار نیستند.

 محمد فاضلی

جامعه‌‌‌شناس

نوشتن طرحی که همزمان به سرمایه اجتماعی نهادی، ثبات قوانین اقتصادی، امنیت سرمایه‌‌‌گذاری، حریم شئون مختلف زندگی مردم، امید نخبگان، شفافیت در مفاد و فرآیند تقنین ضربه بزند و رانت و انحصار عظیم هم خلق کند، راحت نیست. طبق نامه مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح صیانت همه را با هم انجام می‌‌‌دهد.