یک هفته با صنایع  بورسی

در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت سهامداران خرد تنها ۵ گروه را در لیست خرید خود قرار دادند. این صنایع شامل تامین نهادهای مالی، مخابرات، وسایل ارتباطی، تامین آب و برق و گاز و سایر معادن می‌‌‌شد که جمعا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۵ ‌‌‌میلیارد و ۷۱۴ ‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوی بازار اما سهامداران خرد، خالص خروج مثبتی از ۳۴ صنعت داشتند. صنایعی که عمدتا در زمره گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های با ارزش بازار بالا جای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتند. در این خصوص می‌‌‌توان به گروه فلزات اساسی اشاره کرد. فلزی‌‌‌ها معاملات سومین هفته آذر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه را با کوچ ۹۹ ‌‌‌میلیارد و ۴۵۲ ‌‌‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پشت سر گذاشتند. پس از آن نوبت به بانک‌‌‌ها رسید. شرکت‌‌‌هایی که این روزها از یک سو روند مذاکرات هسته‌‌‌ای را دنبال می‌‌‌کنند و از سوی دیگر پیگیر لایحه بودجه سال آینده هستند. به هر حال در هفته گذشته زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه بانک‌‌‌ها و موسسات اعتباری شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۹۳ ‌‌‌میلیارد و ۹۶۳ ‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. نام زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی و معدنی نیز در سبد فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به چشم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد. این دو گروه جمعا با خالص خرید ۱۰۶ ‌‌‌میلیارد تومانی موردتوجه حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس تهران قرار گرفتند. شرکت‌‌‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی نیز در روندی مشابه با خروج ۴۵ میلیارد و ۸۳۹ ‌‌‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند.

  سهامداران فعال در روزهای هفته

شنبه: معاملات اولین روز کاری هفته گذشته با افت ۴/ ۰ ‌‌‌درصدی شاخص کل استارت خورد و سهامداران خرد نیز خالص فروش ۲۴۳ ‌‌‌میلیارد و ۷۲۸ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومانی را رقم زدند. طی دادوستدهای این روز شاهد خروج ۳۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۳۲۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومانی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه خودرو و ساخت قطعات بودیم. پس از آن نوبت به بانک‌‌‌ها رسید تا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۳۰۵ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. پتروشیمی‌‌‌ها نیز با تجربه شرایطی مشابه، شاهد ثبت خالص فروش ۲۵ ‌‌‌میلیارد و ۱۶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومانی از سوی سهامداران حقیقی بورس تهران بودند. دو گروه فلزات اساسی و شرکت‌‌‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی نیز در رتبه بعدی جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهام در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشتند.

یکشنبه: افت نماگرهای بورسی در دومین روز هفته موقتا متوقف شد و شاخص کل با افزایش ۶۳/ ۰ ‌‌‌درصدی همراه شد. این تغییر مسیر هرچند نتوانست مانع خروج سرمایه‌‌‌های خرد شود اما از شتاب پول‌‌‌های خروجی کاست. به این ترتیب روز یکشنبه سهامی به ارزش ۴۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۷۱۸ ‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جا شد. در این روز بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه فرآورده‌‌‌های نفتی به میزان ۱۲ ‌‌‌میلیارد و ۴۸۹ ‌‌‌میلیون تومان رقم خورد. پس از آن نوبت دارویی‌‌‌ها رسید تا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۴۴۳ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. گروه بانک‌‌‌ها و موسسات اعتباری نیز در روندی مشابه شاهد خروج ۶ میلیارد و ۴۹۷ ‌‌‌میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. معدنی‌‌‌ها و فلزی‌‌‌ها نیز رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی را در اختیار گرفتند و جمعا انتقال سهامی به ارزش ۹ میلیارد و ۷۹۱ ‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کردند. در آن‌‌‌سوی بازار صنعت سیمان، نهادهای مالی، سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها و چند گروه دیگر ریالی در لیست خرید سهامداران خرد جای گرفتند.

دوشنبه: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه مجددا با چرخش مواجه شد و افت ۰۵/ ۰ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصدی را ثبت کرد. در این روز شاهد خروج ۱۲۰ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۱۸۸ ‌‌‌میلیون تومانی سرمایه این دسته از بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان از گردونه معاملات سهام بودیم. طی دادوستدهای روز دوشنبه لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معطوف به ۹ صنعت شد و در مقابل شاهد ثبت خالص فروش مثبت این دسته از بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان در ۲۸ گروه بودیم. گروه تامین آب، برق و گاز با خالص ورود ۳ ‌‌‌میلیارد و ۲۶۵ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومانی سهامداران خرد، صدر لیست خرید این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران را به خود اختصاص دادند و رتبه بعدی نیز به نهادهای مالی اختصاص پیدا کرد که با ورود ۲ ‌‌‌میلیارد و ۵۵۹ ‌‌‌میلیون تومانی سرمایه حقیقی همراه شد. در آن سوی بازار اما گروه فلزات اساسی با خالص خروج ۳۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۸۸۳ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شد و پس از آن معدنی‌‌‌ها شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی ۱۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۷۶۶ ‌‌‌میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. سه گروه بانک، فرآورده‌‌‌های نفتی و دارویی‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه کوچ سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جمعا به میزان ۲۴ ‌‌‌میلیارد و ۱۳۸ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.

سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه: در چهارمین روز کاری هفته، سرخی نماگرهای بورسی ادامه یافت. سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه شاخص کل بورس تهران ۳۴/ ۰ ‌‌‌درصد افت کرد و حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خالص فروش ۱۹۴ ‌‌‌میلیارد و ۶۵۳ ‌‌‌میلیون تومانی را رقم زدند. به موازات این روند کاهشی لیست خرید این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران نیز خلوت‌‌‌تر شد و شاهد جذابیت تنها ۳ صنعت برای سهامداران خرد بودیم. در صدر این گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، وسایل ارتباطی با جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲ ‌‌‌میلیارد و ۴۳۵ ‌‌‌میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شدند. پس از آن نوبت به استخراج نفت و گاز و مخابرات رسید تا  در لیست خرید حقیقی‌ها قرار گیرند. در آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوی بازار شاهد قرار گرفتن ۳۴ گروه در لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بودیم. بانکی‌‌‌ها روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شدند و خروج ۲۴میلیارد و ۵۶۵ ‌‌‌میلیون تومانی این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران را تجربه کردند. پس از آن بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از آن زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه فلزات اساسی به میزان حدود ۲۱ ‌‌‌میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان شد.

چهارشنبه: در آخرین روز کاری هفته گذشته شاهد تغییر مسیر نماگرهای بورسی بودیم. جایی که شاخص کل بورس با رشد ۸۵/ ۰ درصدی همراه شد و کارنامه هفتگی این نماگر را مثبت کرد. روند خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی اما متوقف نشد. به این ترتیب آخرین روز کاری هفته در حالی پایان یافت که سهامی به ارزش ۲۹ ‌‌‌میلیارد و ۹۹۴ ‌‌‌میلیون تومان توسط حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوری شد. لیست خرید حقیقی‌‌‌ها اما در این روز شلوغ‌‌‌تر شد و ۱۳ گروه را در برگرفت. به این ترتیب روز چهارشنبه خودرویی‌‌‌ها در مجموع خالص ورود ۳۸ ‌‌‌میلیارد و ۸۲۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومانی را تجربه کردند. در آخرین روز کاری هفته در حالی که مانند هر چهارشنبه، فعالان خودرویی ناامیدانه در انتظار تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار و تعیین تکلیف افزایش نرخ خودرو بودند، خیلی زودتر دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا سرانجام پس از انتظاری یک ماهه اطلاعیه مربوط به افزایش نرخ محصولات خود را روانه کدال کردند. بر این اساس دو گروه خودروسازی کشور بر اساس تورم بخشی، تا  ۱۸ درصد به قیمت تمامی خودروهای خود افزودند و به گردونه معاملات سهام بازگشتند. دیگر زیرمجموعه‌‌‌های خودرویی‌‌‌ نیز موردتوجه قرار گرفتند تا پس از مدت‌‌‌ها شاهد ورود این صنعت به لیست خرید حقیقی‌‌‌ها باشیم.

در ادامه  نهادهای مالی با خالص خرید ۸‌‌‌میلیارد و ۶۲۲‌‌‌میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شدند. مخابرات نیز در روندی مشابه شاهد جذب ۵ میلیارد تومان سرمایه حقیقی بود. در صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما بانکی‌‌‌ها با خالص فروش ۲۳ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۲۴۷ میلیون تومانی جای گرفتند. فلزی‌‌‌ها نیز طی دادوستدهای این روز با خروج ۱۸‌‌‌میلیارد و ۳۱۵ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شدند. گروه محصولات شیمیایی نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۹ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۵۲۲ ‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.