کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۶۷‌درصد کارشناسان حاضر در نظر نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام طی معاملات هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان به سطوح جذاب قیمت سهام بعد از یک اصلاح طولانی‌مدت و پتانسیل بازار برای رشد بیشتر قیمت‌ها به دلیل وضعیت بنیادی آن اشاره دارند. این پتانسیل به واسطه سطوح بالای نرخ ارز، چشم‌انداز تورم و تقویت نسبی قیمت در بازارهای جهانی مدت‌هاست در بازار وجود دارد اما بازار به هر دلیلی آن را نادیده گرفته بود. حالا این اصلاح قابل‌توجه سهام که آن را در کاهش بیش از ۵۰‌درصدی ارزش دلاری بازار نسبت به سال گذشته می‌توان دید، احتمالا جسارت ورود مجدد نقدینگی به بازار سهام را بدهد و به نظر می‌رسد در هفته جاری جریانی از نقدینگی در جهت صعود قیمت‌ها به گردش درآید. روند بازارهای جهانی به‌خصوص در مورد برخی از فلزات پایه مولفه‌ای اثرگذار بر روند قیمت سهام است. محتوای گزارش ماهانه برخی از شرکت‌های زیرمجموعه این گروه تاییدی بر پتانسیل بنیادی سهام این زیرمجموعه است. از طرفی حرکت به سمت تک نرخی کردن نرخ ارز نیز عامل حمایتی دیگری از بازار سهام است. بسیاری از سهامداران احتمال اجرایی شدن آن را در سال آینده در محاسبات خود در نظر دارند و این امر می‌تواند موجب ایجاد موجی از تقاضا در غالب صنایع بورسی به‌ویژه صنایع متاثر از دلار ترجیحی شود. همچنین تصویب پیشنهادهای حمایتی دولت در خصوص تقویت بازار سرمایه و تعیین سقف برای گاز خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی و فولادی و رساندن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به سطح ۹۰‌درصد نیمایی، تا حدودی باعث کاهش نگرانی‌ها سهامداران شده است. این عوامل در کنار همدیگر احتمال صعود قیمت‌ها در کوتاه‌مدت را تقویت می‌کند.

کم‌نوسان: ۲۲‌درصد کارشناسان نیز روند شاخص سهام طی هفته جاری را کم‌نوسان دانسته‌اند. به اعتقاد این دسته از کارشناسان در شرایط فعلی نمی‌توان به تقاضای ایجاد شده در هفته گذشته چندان دلخوش بود. این رویارویی توان تغییر چندانی در قیمت عمومی سهام ندارد و تغییر در معاملات چند روز اخیر به نظر نمی‌رسد بتواند تغییر قابل‌توجهی در بازار فراهم کند. علاوه بر این به‌رغم حمایت نرخ ارز در شرایط فعلی، باید توجه داشت که احتمالا نرخ دلار نیز با فاصله گرفتن از پایان سال میلادی، کاهش را تجربه کند و بسیاری نیز احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای و اصلاح نرخ ارز را در محاسبات خود دارند که این امر نیز احتیاط سهامداران را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر ابهامات موجود در بازار همچون محتوای گزارش‌های عملکرد ماهانه و ۹ماهه شرکت‌ها و ابهامات سیاسی نیزدر تردید سهامداران اثر‌گذار خواهد بود. فضای انتظاری و احتیاطی در نهایت روند کم‌نوسان شاخص را رقم می‌زند.

نزولی: ۱۱‌درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این دسته از کارشناسان بازار در شرایط فعلی چندان نمی‌تواند خود را احیا کند و صعود قیمت سهام نیز با افزایش عرضه و خروج سهامداران از بازار مواجه خواهد شد، چراکه از یک طرف ابهامات زیادی در بازار وجود دارد و از سوی دیگر سهامداران نسبت به وضعیت سهام بسیار نا امید و دلسرد شده‌اند.

  بورس هفته از نگاه سهامداران

صعودی:۶۰‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند شاخص سهام طی این هفته صعودی خواهد بود. به اعتقاد این دسته از سهامداران احتمال توجه مجدد به بورس بعد از یک اصلاح طولانی‌مدت بسیار محتمل است. این امکان هماهنگ با حمایت عوامل بنیادی همچون نرخ بالای ارز و تورم موجب ورود نقدینگی به بازار خواهد شد. همچنین وضعیت بازارهای جهانی و سیاست تک نرخی کردن ارز از جمله عوامل بنیادی در حمایت از صعود سهام و افزایش تقاضا در بورس تهران به شمار می‌رود.

کم‌نوسان: ۲۷‌درصد سهامداران مزبور معتقدند این هفته شاخص کل با حرکت پایاپای عرضه و تقاضا می‌شود و از این رو معتقدند این روند در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت. به اعتقاد این سهامداران، بورس برای حرکت کردن از نقطه فعلی نیازمند متغیرهای قدرتمند‌تری در حمایت از سهام و همچنین رفع ابهامات موجود در بازار و فضای اقتصادی سیاسی کشور است و تا آن زمان بورس در نقطه فعلی نوسانات اندکی را تجربه خواهد کرد.

نزولی: ۱۳درصد سهامداران معتقدند بورس‌بازان بعد از صعود قابل‌توجه قیمت‌ها در هفته گذشته با شناسایی سود موجب فشار فروش و افت قیمت سهام خواهند شد. به اعتقاد این افراد اهالی سهام هنوز به بورس بی‌اعتمادند و تغییر یکی، دو روزه در معاملات نمی‌تواند الگوی رفتاری سهامداران را در کوتاه‌مدت تغییر چندانی بدهد. از این رو احتمالا این هفته بورس با فشار فروش و خروج نقدینگی از بازار مواجه می‌شود.