در شرایط کنونی جهت سرمایه‌گذاری در کسب وکار‌های نوپا ۱۳ صندوق جسورانه و برای سرمایه‌گذاری در کسب وکار‌های بالغ سه صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در فرابورس‌ایران درج نماد شده‌اند.‌این صندوق‌ها منابع مالی خود را از بازار سرمایه جذب می‌کنند و در شرکت‌های نوپا و بالغ سهامی خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته به‌گزارش انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر‌ایران برای ارائه انواع خدمات به‌کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در کشور تعداد ۳۶ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی، ۲۶‌شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خصوصی و ۷ شتاب‌دهنده نیز به‌وجود آمده‌اند که بعضا به‌جذب سرمایه کسب‌و‌کارهای نوپا از طریق خرید سهام نیز اقدام می‌کنند.

کارآفرینان باید درجلسات مذاکره با انواع سرمایه‌گذاران فوق به‌نکات مهمی دقت کنند تا بتوانند پتانسیل‌های کسب‌و‌کار خود را به‌طور کامل تشریح کنند و نظر طرف مقابل را به‌این کسب‌و‌کار جلب کنند. در ذیل خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات قابل‌توجه متقاضیان جذب سرمایه ارائه می‌شود:

کارآفرینان باید دقت کنند که روزانه تقاضاهای زیادی ازسوی کسب‌و‌کارها جهت سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه و خصوصی به‌آنها ارائه می‌شود؛ اما فقط تعداد کمی از آنها در فرایندهای ارزیابی موشکافانه تایید و به‌مرحله سرمایه‌گذاری می‌رسند، بنابراین ارائه اولیه شرکت باید موجز و کامل باشد و به‌مهم‌ترین نکات مدنظر‌این صندوق‌ها اشاره کند.

اولین سوال برای یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی یا جسورانه فهم کارآفرینان از نیاز بازار، وضعیت تجاری‌سازی محصولات و برنامه‌های کارآفرینان برای توسعه‌ این کسب‌و‌کار است. در نتیجه کارآفرینان باید با اطلاعات دقیق و مستدل به‌رفع دغدغه‌های ‌این صندوق‌ها بپردازند.

صندوق‌های جسورانه و خصوصی در مرحله بعد به‌میزان درآمد کسب‌و‌کار و ساختارهای مالی کنونی آن دقت می‌کنند. آنها در ذهن خود شاخص‌هایی از شرکت‌های مشابه دارند و کارآفرین باید در جلسات مذاکره بتواند خود را با آنها مقایسه کند. مقایسه صحیح و درست با شرکت‌های مشابه عیار واقعی هرکسب‌و‌کار را نشان می‌دهد. تیم اجرایی، نکته قابل‌توجه دیگر خصوصا برای کسب‌و‌کارهای نوپاست. صندوق‌های جسورانه نسبت به‌میزان حرفه‌ای بودن تیم اجرایی و همچنین ترکیب آنها در کنار یکدیگر امتیاز بالایی در‌نظر می‌گیرند. کارآفرینان باید قابلیت‌های تیم اجرایی خود و همچنین میزان سازگاری‌ این افراد در کنار یکدیگر را به‌اثبات برسانند.

صندوق‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بر حل مساله‌ای که کسب‌و‌کار انجام می‌دهد متمرکز می‌شوند. آنها نوع ارتباط کارآفرینان با مشتریان، میزان خلاقیت آنها، برنامه‌های آنها جهت توسعه مشتریان و توانایی آنها در شبکه‌سازی وتوسعه کسب‌و‌کار متناسب با تغیر نیازهای مشتری را به‌دقت بررسی می‌کنند. توصیه می‌شود پاسخ‌های مشخصی نسبت به‌هریک از موارد فوق توسط کارآفرینان آماده شود.

به‌عنوان آخرین نکته بر این مساله تاکید می‌شود که اعتماد مهم‌ترین رکن سرمایه‌گذاری ‌این صندوق‌هاست. به کارآفرینان توصیه می‌شود برای سرمایه‌گذاری به‌سراغ صندوق‌هایی بروند که از طریق شبکه‌های ارتباطی یا تایید اشخاص مختلف اعتبار بیشتری کسب می‌کنند. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای همواره به‌ دنبال سنجش میزان صداقت، اعتبار و دانش کسب‌و‌کارهای متقاضی جذب سرمایه هستند؛ بنا براین متقاضیان جذب سرمایه باید بتوانند اعتماد لازم را برای ‌این صندوق‌ها ‌ایجاد کنند.