طی روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران درحالی به رشد ۶/ ۱ درصدی دست یافت که نماگر هم‌وزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها مجددا با شتاب بیشتری مسیر صعودی را پیمود و با رشد ۹/ ۱ درصدی همراه شد. با احتساب رشد دیروز شاخص کل، رشد این نماگر از ابتدای سال‌جاری به ۱۱۰ درصد رسید. در این مدت نماگر هم‌وزن نیز رشد ۲۶۵ درصدی را تجربه کرده است. طی روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) برای دهمین جلسه معاملاتی پیاپی در سطوح بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت. با افزون بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان معامله خرد بورس تهران در روز گذشته، میانگین این متغیر از ابتدای ماه جاری به ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید. این مقدار از ارزش معاملات خرد درحالی بود که با پایان یافتن ساعت کاری بازار، شاهد مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز (صف خرید) برای ۱۰۱ سهم بودیم. مجموع ارزش این صف‌های خرید درحالی به ۴۲۳ میلیارد تومان رسید که تنها نماد «فاذر» با صف فروش کم حجمی به ارزش ۴ میلیارد تومان مواجه بود.

طی روز گذشته گروه خودرو با ۲۳۹ میلیارد تومان معامله باز هم در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. در همین رابطه شاهد رشد ۷/ ۰ درصدی متوسط قیمت‌ها در این گروه بودیم. البته این رشد در پی افزایش قیمت نمادهای کوچک‌تر و عموما قطعه‌ساز این گروه بود. به‌طوری‌که دو خودروساز بزرگ بازار، ایران‌خودرو و سایپا، با افت ارزش بازار مواجه شدند.

در همین بین افت «خودرو» در نوع خود جالب توجه بود. بعد از گزارش عملکرد مهر ماه که از تیر ماه تاکنون ضعیف‌ترین عملکرد ماهانه آن بوده، شاهد رشد ۵/ ۱۲ درصدی ارزش بازار سهام ایران‌خودرو طی ۷ جلسه معاملاتی بودیم. در همین راستا پس از انتشار صورت‌مالی ۶ ماهه «خودرو» و افزایش شدید عمق زیان این شرکت در تابستان، بار دیگر شاهد رشد قیمت ۱۲ درصدی این سهم در ۶ روز کاری بودیم. در چنین شرایطی با انتشار گزارش آذر ماه این شرکت و ثبت بیشترین فروش ماهانه این شرکت در طول دوره فعالیت خود و بیشترین فروش شرکت‌های بورسی در آذر ماه شاهد افت ارزش بازار «خودرو» هستیم. به‌طوری که پس از گزارش عملکرد خودرو در عصر روز شنبه، طی دو جلسه معاملاتی قبلی قیمت این سهم در مدار نزولی بوده و شاهد افت ۵/ ۱ درصدی آن طی این دو جلسه معاملاتی بودیم.

طی روز گذشته یکی از صنایعی که مورد اقبال بورس‌بازان قرار گرفت صنعت سیمان بود به‌طوری‌که شاخص این گروه با رشد ۸/ ۳ درصدی همراه شد. این رشد در پی افزایش ارزش بازار ۲۶ شرکت سیمانی از ۲۸ شرکت بورسی این گروه بود. در این بین نیز ۲۴ نماد تجربه‌کننده مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه بودند. به عبارت دیگر طی روز گذشته شاهد ایجاد صف خرید در ۸۶ درصد از نمادهای معامله سیمانی در بورس تهران بودیم.

طی روز گذشته شاخص صنعت شیمیایی نیز با رشد ۵/ ۱ درصدی همراه شد. در این بین «فارس» با رشد بیش از ۵/ ۳ درصدی ارزش بازار موجب حمایت ۷۴۸ واحدی از شاخص کل شد و در صدر فهرست نمادها با بیشترین اثرگذاری بر نماگر اصلی بورس تهران قرار گرفت. «نوری» نیز با رشد ۵/ ۴ درصدی یکی دیگر از نمادهای فهرست مذکور بود. این نماد به همراه «پارسان» و «شیران» موجب اثرگذاری مثبت ۴۴۴ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران شدند. در این گروه شرکت کلر پارس با سرمایه ۷/ ۳۲ میلیارد تومانی در گروه محصولات شیمیایی درج شد. قرار است این شرکت پس از معرفی مدیران، آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام در فرابورس باشد. این شرکت با نماد «کلر» به‌عنوان صد و بیست و چهارمین نماد فرابورسی ثبت شده است.

افزایش سرمایه‌های پر تعداد در بورس تهران

در میان اخبارهای پیرامونی روز گذشته خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه برخی شرکت‌های بورسی به بازار مخابره شد. در این راستا «دنیای بورس» از افزایش سرمایه کی‌بی‌سی خبر داد و نوشت: گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از ۲۹ میلیارد تومان به ۴۱ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی از طریق جلوگیری از خروج سرمایه در گردش و افزایش سودآوری که در تاریخ ۳۰ مهر ۹۸ به تصویب هیات‌مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. همچنین فولاد آلیاژی ایران نیز از صدور مجوز افزایش سرمایه ۹ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی خبر داد.

در همین حال خبرهای رسیده حکایت از این دارد که شیرپاستوریزه پگاه خراسان در مسیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها قرار دارد. پیرو گزارش منتشر شده درخصوص تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش سرمایه، این شرکت اعلام کرد: به منظور اصلاح ساختار مالی و کارآمد سازی شرکت با توجه به مجاز بودن افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر (زمین) به موجب ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب اردیبهشت ۱۳۹۸و حمایت از کالای ایرانی و صورت‌جلسه هفتاد و یکمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت مورخ ۲۶ فروردین ۹۸ و بخشنامه شماره ۲۰۰/ ۹۸/ ۳۰ مورخ ۳ تیر ۹۸ وزارت امور اقتصادی و دارایی، مراحل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر صرفا از طبقه زمین با اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی و رعایت تشریفات قانونی (پس از اخذ تاییدیه حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت و همچنین اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار) براساس موارد قانونی یاد شده مورد تایید و تصویب قرار گرفت و مقرر شد با رعایت مفاد قانون مذکور و پس از اخذ مجوزهای قانونی یاد شده اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرد و مراتب در مواعد مقرر از طریق سایت کدال سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران اطلاع‌رسانی می‌شود.