ترافیک بلوک‌های بازار پایه

یکی از تغییراتی که در قوانین جدید بازارپایه لحاظ شد محدودیت سهامداران درصدی در عرضه سهام به صورت خرد بود. درحال‌حاضر این سهامداران پیش از عرضه باید از فرابورس مجوز بگیرند تا بتوانند سهام خود را به فروش برسانند. شاید به همین خاطر است که مدتی است آگهی عرضه‌های عمده سهام در نمادهای بازارپایه زیاد منتشر می‌شود. در هفته گذشته پنج آگهی در این باره منتشر شد که مربوط به نمادهای شصفها، بمیلا، وسرمد، فنرژی و ولراز بود. کمتر از نیم درصد (با در نظر گرفتن سرمایه جدید ثبت نشده) از سهام «لیزینگ رازی» متعلق به سهامدار حقیقی دیروز یکشنبه روی میز فروش گذاشته شد که خریداری برای آن پیدا نشد. ۵ درصد از سهام «گسترش صنایع انرژی آذرآب» (فنرژی) که متعلق به یکی از زیرمجموعه‌های بانک کشاورزی است هم برای چهارشنبه این هفته با قیمت پایه حدود ۱۰ میلیارد تومان درصورت وجود خریدار به فروش می‌رسد. فنرژی همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، شرکت فرعی «صنایع آذرآب» (فاذر) است که در پی برخی فعالیت‌های بورس‌بازانه، سهامش در دامن «کارگزاری بانک کشاورزی» قرار گرفت که اعتبار کلانی برای خرید سهم به فرد مزبور داده بود. این روزها بانک دولتی کشاورزی تلاش دارد سهام فاذر و فنرژی را که ناخواسته و از طریق زیرمجموعه‌هایش مالک شده به افراد دارای اهلیت بفروشد و شاید این آگهی هم در همین رابطه باشد. شرکت «سروش رسانه» وابسته به صداوسیما نیز کمتر از نیم درصد (۲۷/ ۰درصد) از «بیمه سرمد» را برای دیروز (یکشنبه) آگهی کرده بود که فروش نرفت. بلوک ۶/ ۵ درصدی «توسعه بازرگانی آهن و فولاد» (بمیلا) که متعلق به زیرمجموعه خود بمیلا یعنی شرکت «ارزش‌آفرینان میلاد» است برای سه‌شنبه همین هفته به قیمت پایه هر سهم ۷۶۰ تومان آگهی شده است. فروش احتمالی این بلوک با توجه به قیمت تمام شده مندرج در صورت‌های مالی، سود بیش از هفت میلیارد تومانی را نصیب شرکت فرعی و در پی آن نصیب بمیلا خواهد کرد.

چهارشنبه هفته گذشته آگهی حراج ۱۲ درصد از سهام «پتروشیمی اصفهان» (شصفها) متعلق به «صنایع خودروسازی ماهور اسپادانا» روی سایت فرابورس قرار گرفت. همان‌گونه که در مطلب همین صفحه در روزنامه ۲۲ آبان اشاره شد، این بلوک در واقع متعلق به سرمایه‌گذاری است که از سال ۱۳۹۲ درگیر پرونده‌های متعددی از جمله پرونده‌های ارزی است و برای برخی از آنها احکامی صادر شده و حالا یکی از آنها به مرحله اجرا رسیده است. بانک دولتی «توسعه صادرات» توانسته مجوز حراج این بلوک ۱۲ درصدی شصفها را بنابر حکم دادگاه کیفری به‌دست آورد. نکته جالب توجه آن‌ است که منابع مالی حاصل از این حراج صرف تسویه وام ارزی پتروشیمی اصفهان شده و یکی از بندهایی که برای اظهارنظر حسابرس محدودیت ایجاد می‌کرد، رفع خواهد شد. به بیان دیگر آخرین گزارش حسابرسی شصفها مربوط به‌صورت‌های سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷ با عدم اظهارنظر حسابرس مواجه شده که یکی از بندهای «محدودیت‌ها و تحریف‌های» آن مربوط به وام ارزی بیش از ۶۶ میلیون یورویی از دو بانک «توسعه صادرات» و «تجارت» است. حدود دوسوم این مبلغ مربوط به بانک توسعه صادرات بوده که در پایان سال ۱۳۹۷ با یوروی حدود ۵ هزارتومانی به مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان در حساب‌ها ثبت شده است. قیمت پایه بلوک حراج شده هم با تعیین قیمت ۵۴۳۰ تومان برای هر سهم حدود ۲۱۰ میلیارد تومان می‌شود. گرچه شایع شده برخی از هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی بورس و حتی تامین‌کننده اصلی خوراک شصفها یعنی «پالایش نفت اصفهان» (شپنا) علاقه‌مند به خرید این بلوک هستند، اما باید تا ۲۹ دی‌ماه منتظر ماند تا مشخص شود آیا کسی برای خرید آن پا پیش می‌گذارد. پتروشیمی اصفهان چندی پیش احتمالا با اصرار سهامداران حقیقی مقدمات مربوط به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را به جریان انداخت که خیلی زود با توجه به «عدم اظهارنظر» حسابرس نسبت به‌صورت‌های مالی متوجه شد که در کوتاه‌مدت امکان چنین کاری را ندارد و با انتشار اطلاعیه‌ای در کدال خیال سهامداران را راحت کرد.

«بانک آینده» با نماد وآیند در مجمع فوق‌العاده روز پنج‌شنبه، هیات‌‌مدیره کاملا جدیدی را برای خود انتخاب کرد که گزارش آن ‌را می‌توانید در سایت «دنیای‌بورس» بخوانید. نماد لازما مربوط به «کارخانه‌های صنعتی آزمایش» روز یکشنبه برای برگزاری مجمع سالانه منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۳۹۷ بسته شد. این مجمع روز سه‌شنبه همین هفته و با حدود یک‌سال تاخیر برگزار می‌شود. از نکات جالب توجه صورت‌های مالی آن است که دارایی‌های مربوط به شرکت فرعی «آزمایش مرودشت» را که چند سال پیش منحل کرده به سرفصل دارایی‌های آماده فروش منتقل کرده است. ارزش این دارایی‌ها پس از کسر بدهی‌ها بیش از ۷۳ میلیارد تومان شده که حدود ۳۴۰ تومان سود به‌صورت سود و زیان تلفیقی شرکت افزوده است. به نظر می‌رسد پس از چند سال مجمع سالانه این شرکت  با حضور سهامداران حقیقی برگزار شود، زیرا زمزمه‌هایی از تصاحب یک یا دو صندلی هیات‌‌مدیره به گوش می‌رسد. مشابه این رویداد یک‌ماه پیش در مالک لازما یعنی «گسترش صنایع پیام» (لپیام) رخ داد و دو نفر از سهامداران حقیقی توانستند به عضویت هیات‌‌مدیره درآیند. در مجمع سالانه لپیام رئیس مجمع که برخی سهامداران از وی به‌عنوان مدیر اصلی اما در سایه شرکت نام می‌برند با تسلط خوبی توانست جلسه را اداره کند. وی با لبخند از حضور افراد حقیقی در هیات‌‌مدیره لپیام استقبال کرد، گرچه یکی از سهامداران عمده در بازگشایی نماد پس از مجمع، باوجود رشد ۲۵ درصدی قیمت سهم، حدود ۴ میلیون سهم خرید تا نشان دهد حاضر نیست کنترل کامل شرکت را به کس دیگری بسپارد. پس از آن روز نیز شاهد تقاضای بالای چند روزه نماد لپیام بوده و چهارشنبه گذشته هم سهامدار عمده و هم برخی از فعالان بازار، به سرعت سهام عرضه شده را جمع‌آوری کردند. مسوولان شرکت نیز در مجمع بر عزم خود برای سروسامان دادن به وضعیت بدهی‌ها و دارایی‌های شرکت تاکید کردند و دریافت اظهارنظر «مشروط» از حسابرس پس از سال‌ها «عدم اظهار نظر» را حاصل همین عزم دانستند. گزارش این مجمع به زودی روی سایت «دنیای بورس» قرار خواهد گرفت.

 artava@chmail.ir

 

در همین رابطه بخوانید:

پنج ناگفته معاملات بورس یکشنبه

در صعود یا نزول دلار کدام سهم را بخریم؟