مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی به تازگی از عرضه اولیه سهام چند شرکت زیرمجموعه «وپترو» در بازار سرمایه خبر داده بود. آخرین تحولات در این مورد چیست؟

 امروز یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل و نظارت بر شرکت‌های زیرمجموعه، عرضه سهام آنها در بازار سرمایه است؛ در همین راستا و در اجرای سیاست‌های کلان دولت و وزارت رفاه و به تبع آن «شستا» و «تاپیکو» در این خصوص، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی تصمیم به عرضه اولیه سهام تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه از جمله شیمی بافت، فیرمکو، نگهداشت کاران و فرآورد قشم در بورس گرفته که هم‌اکنون مراحل اولیه ثبت پذیرش و عرضه دو شرکت اول درحال انجام است. همچنین «وپترو» درحال پیگیری افزایش سرمایه بعضی از شرکت‌های مذکور است، اما به دلیل طولانی بودن تشریفات قانونی افزایش سرمایه، عرضه اولیه سهام شرکت‌های مذکور در اولویت است.

  با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در بازار سرمایه را چطور تحلیل می‌کنید؟

 واقعیت این است که در چند ماه اخیر و به دنبال اجرای سیاست‌های صحیح پولی و مالی شاهد شکل‌گیری شرایط مناسب در بازار سرمایه کشور بوده‌ایم. علاوه بر این، برنامه شرکت‌هایی نظیر «شستا» در مورد ورود به بورس و تاکید بر استمرار عرضه سهام شرکت‌های تابعه آن در بازار سرمایه، نویدبخش عمق یافتن بیشتر این بازار تا انتهای سال‌جاری است. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود «وپترو» با توجه به مزیت‌‌هایی نظیر تنوع پرتفوی بتواند جایگاه مناسب خویش در این بازار را حفظ کند.  

  ادغام شرکت‌های شیمی بافت و شیمی‌تکس در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

یکی از برنامه‌های مهم «شستا» در دور جدید فعالیت آن ساماندهی به وضعیت شرکت‌های تابعه است؛ در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی امسال موضوع ادغام شرکت شیمی‌تکس‌آریا در شیمی‌بافت را در دستور کار خود قرار داد و با پیگیری‌های مستمر، ادغام این دو شرکت هم‌اکنون در مراحل پایانی خود قرار داد.

  در مورد آخرین وضعیت تکین‌کو توضیح دهید. پیش‌بینی شما از وضعیت موجود در این شرکت چیست؟

درحال‌حاضر میزان سهام و حق‌تقدم گروه «وپترو» در این شرکت بیش از ۵۰ درصد است؛ مراحل افزایش سرمایه این شرکت درحال طی شدن است و گروه «وپترو» به‌عنوان سهامدار عمده پیگیر تکمیل این فرآیند است. با بررسی صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده شش‌ماهه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۹۸ شرکت تکین‌کو و همچنین باتوجه به اطلاعات بارگذاری شده در سامانه کدال توسط این شرکت و با توجه به مشکلات مربوط به وصول مطالبات و تغییرات مدیریتی در این شرکت، همچنین مشکلات فرآیندی و ساختاری صنعت پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های شرکت افزایش و درآمدهای آن کاهش داشته باشد.  

  راه‌اندازی مجدد کارخانه اسیدسیتریک و چگونگی پیشرفت این پروژه ملی چه شرایطی دارد؟

 همان‌طور که مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی پیش‌تر اعلام کرد، از دید ما راه‌اندازی کارخانه اسیدسیتریک به‌دلیل ارتباط مستقیم محصول اصلی این کارخانه به موضوع سلامت هموطنان، جزو مسوولیت‌های اجتماعی محسوب می‌شود. در ماه‌های اخیر درخواست‌های متعددی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای خرید یا مشارکت در این پروژه به‌دست ما رسیده ‌است و هم‌اکنون مشغول بررسی کارشناسی این پیشنهادها هستیم. رفع موانع و مشکلات حقوقی و مالی پیش‌روی راه‌اندازی مجدد اسیدسیتریک کرمانشاه از اقدامات دیگری است که در ماه‌های اخیر در دستور کار ما قرار گرفته و در این بخش نیز کار با سرعت مناسب در حال پیشرفت است.

  با توجه به شرایط و نوسانات بازار درخصوص آخرین وضعیت دوده صنعتی پارس و کربن ایران توضیح دهید.

محصول اصلی این دو شرکت در حقیقت مواد اولیه برای تولید محصولاتی نظیر تایر است. درحال‌حاضر با توجه به افت قابل ملاحظه تولید خودرو و طبیعتا تایر در داخل کشور و مشکلات دیگر این صنعت از جمله افزایش نرخ ارز و کاهش واردات کائوچوی طبیعی و مصنوعی، معضلات مربوط به تامین خوراک و... تولید دوده در کل کشور با مشکلات فراوانی رو به رو شده است.