در هفته گذشته روند انتشار گزارش‌های شش ماهه شدت یافت و اکثر شرکت‌های بازار گزارش‌های حسابرسی نشده خود را منتشر کردند که البته بحث و جدل‌هایی را در بازار به همراه داشت. اگر به‌صورت خلاصه بخواهیم گزارش‌های شش ماهه را جمع‌بندی کنیم این گزارش‌ها عموما خوب بوده اما از انتظارات ایجاد شده بعد از گزارش‌های سه ماهه کمتر بودند. از دیدگاه کارشناسان تلفیق سه مساله کاهش ارزش دلار در برابر ریال،کاهش قیمت‌های جهانی و رکود در حال تزاید داخلی سه عاملی بود که در کنار تاثیرات تحریم‌ها باعث کاهش سطح گزارش‌های شرکت‌ها شد. از این منظر نکته قابل‌توجه در اقتصاد کشور در حال حاضر تلاش دولت برای مهار تورم با هدف کاهش فشار به اقشار مختلف مردمی است که سطح تورم ماهانه را مجددا به سطوح سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بازگردانده است، اما این مساله چندان بی‌عوارض نبوده و با کاهش سطح نقدینگی فعال در بازارها به افت در اکثر بازارها از طلا و ارز گرفته تا املاک و مستغلات و خودرو منجر شده است.

در همین رابطه مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود با خبر از کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور اعلام کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در مهرماه ١٣٩٨ به عدد ۳/ ۲۸ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳/ ۲۸ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند.نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ۷/ ۶ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به‌ترتیب ۳/ ۳۲ و ۶/ ۲۶ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.به این ترتیب نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری نسبت به ماه قبل ۲/ ۶ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵/ ۲۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۶/ ۹ واحد درصد کاهش داشته است.کاهش تورم همچنین هم بر بازار سرمایه به‌صورت مستقیم و هم از طریق وضعیت شرکت‌ها تاثیر گذاشته است، از این رو به‌نظر می‌رسد روند گزارش‌های سه ماهه همچنان به سمت کاهش هدایت شده و گزارش‌های سه ماه نخست بهتر از سه ماه دوم و گزارش سه ماه سوم بدتر از ۶ ماهه باشد هر چند در این میان شرکت‌هایی که از این الگو پیروی نکرده و وضعیت بهتری داشته باشند شانس بیشتری برای رشد خواهند داشت.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد تداوم افت شاخص با کاهش ۸/ ۰ درصدی شاخص کل بودند. شاخص هموزن نیز ۴/ ۱ درصد عقب‌نشینی کرد که این کارنامه کمتر از حد انتظار بود. با بهبود شرایط بازار در روز سه‌شنبه افت روز چهارشنبه را باید ناشی از حضور معامله‌گران نوسان‌گیر و همچنین تعطیلی انتهای هفته دانست. با توجه به اینکه در هفته پیش‌رو دو روز کاری تعطیل بوده و این مساله به عدم حضور و انگیزه کمتر معامله‌گران منجر می‌شود، احتمالا یک هفته کم‌تحرک پیش‌روی معامله‌گران باشد. در همین حال اما افزایش بهای نفت به ورای مرز ۶۱دلار برای هر بشکه نفت برنت خبری خوب برای بازار خواهد بود که در سایه کاهش نبرد تجاری جهانی می‌تواند به بهای فلزات و مواد معدنی نیز فرصت رشد بدهد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد انجام معامله عمده روی بلوک سهام ملی مس بودند و بانک ملت این بلوک را به فروش رساند.در پی عرضه دیروز بلوک ۷۴/ ۵ درصدی سهام ملی مس ازسوی بانک ملت، یک مشتری بعد از تاخیر در دریافت ضمانت‌های بانکی روز سه‌شنبه موفق به خرید این بلوک نشد و روز چهارشنبه این معامله انجام شد.این بلوک «فملی» که شامل بیش از ۴ میلیارد و ۴۷۸ میلیون سهم بود، با همان قیمت ۵۹۰ تومانی هر سهم و ارزش بیش از ۶/ ۲ هزار میلیارد تومانی ازسوی کارگزاری بانک صنعت و معدن برای مجموعه‌ای به نام صندوق صبا میهن خریداری شد تا «وبملت» آماده خروج از ترکیب سهامداری اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ حاضر در بورس (از ۱۵ بهمن ۸۵) شود. موضوعی که به‌نظر می‌رسد باعث شناسایی سود قابل‌ملاحظه‌ای در بانک ملت شود.در گروه فولادی معاون وزیر صنعت از رویدادی مثبت برای شرکت‌های بورسی و کاهش ۲۵ دلاری هزینه تولید هر تن فولاد از طریق سامانه جدید و تحقق تولید ۲۸ میلیون تن در سال‌جاری خبر داد.خداداد غریب‌پور در مراسم رونمایی از سامانه جامع بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد در سازمان ایمیدرو گفت: این سامانه نقش مهمی در کاهش هزینه‌های ارزی صنعت فولاد و خودکفایی و رونق تولید و بومی‌سازی خواهد داشت و شرکت‌ها باید نسبت به بارگذاری صفر تا صد درصد اطلاعات اقدام کنند.وی افزود: انتظار می‌رود این سامانه هزینه ارزی تولید هرتن فولاد را از ۱۰۰ به ۷۵ دلار کاهش دهد و این مهم باید به درستی آشکار شود.

در این میان رشد فولاد ایران بیشتر از دیگر کشورها بوده و طبق آخرین آمار و در مدت هشت ماه سال‌جاری میلادی در برابر رشد ۵/ ۳ درصدی کشورهای جهان، ایران قادر به ثبت رشد ۵/ ۶ درصدی شده است. این مقام مسوول ادامه داد: ستاد زنجیره فولاد در حال از سرگیری فعالیت‌های خود است. انتظار می‌رود انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران یکی از مهره‌های کلیدی این ستاد با احیا شدن آن باشد. فعال شدن سامانه مزبور می‌تواند سبب همگرایی شود و با استفاده از اطلاعات زیادی که در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) وجود دارد، به‌واسطه این سامانه در اختیار همگان قرار گیرد.غریب‌پور گفت: با تحقق تولید ۲۸ میلیون تن فولاد در سال‌جاری که سه میلیون تن نسبت به سال گذشته بیشتر است، ظرفیت این محصول به ۴۰ میلیون تن خواهد رسید.در گروه بانکی، بانک ایران زمین برنامه افزایش سرمایه قبلی را تغییر داد و درصد تامین مالی را از ۴۵۰ به ۹۵۰ درصد رساند.به این ترتیب، «وزمین» که خرداد سال‌جاری برنامه تامین مالی ۴۵۰ درصدی و از ۴۰۰ به ۲/ ۲ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده بود، طبق مصوبه دیروز هیات مدیره قصد دارد سرمایه اسمی را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به ۲/ ۴ هزار میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح ساختار سرمایه و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت باشد.در گروه انفورماتیک، کارت اعتباری کیش رسما اعلام کرده است براساس برآوردهای صورت گرفته، از نیمه دوم امسال، حدود ۲۲۰۰ صندوق فروشگاهی نصب و راه‌اندازی می‌کند.

درگروه خودرو، مدیرعامل سایپا از زمان توقف قطعی تولید سه نوع پراید، محصولات جایگزین و انجام صادرات با متوسط قیمت ۷ هزار دلار خبر داد و به ثبت نام‌کنندگان اطمینان داد هیچ مشکلی در تحویل پیش نخواهد آمد.  جواد سلیمانی زمان توقف تولید پراید ۱۳۲ را پایان دی سال‌جاری و دو پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ را پایان اردیبهشت و تیر ۹۹ اعلام کرد و شاخص‌های تعیین این زمان‌بندی را تعداد خودروهای معوق و تقاضای بازار دانست. وی با اشاره به ویژگی‌های محصولات خانواده پراید از جمله مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه و استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان و وجود تقاضا در برخی بازارهای صادراتی با متوسط قیمت حدود ۷ هزار دلار ادامه داد: به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت داخلی به فروش می‌رسد. همچنین تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید به کشورهای مقصد صادراتی منتقل خواهد شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه همچنان بازاری ضعیف به دنبال تعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۸۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۸۷ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش کل معاملات بورس در هفته گذشته با کاهشی ۳۲ درصدی به رقم ۵ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان بالغ شد.