روز گذشته نیز روند انتشار گزارش میاندوره‌ای شرکت‌ها برای دوره ۶ ماهه ادامه پیدا کرد. در میان مهم‌ترین گزارش‌های این بازار، می‌توان به گزارش پتروشیمی اصفهان یکی از خبرسازترین نمادهای بازار پایه در ۱۸ ماه اخیر اشاره کرد. به گزارش «دنیای‌بورس»، پتروشیمی اصفهان در سال ۹۶ زیان خالص ۴۲ میلیارد تومانی داشت اما این زیان در سال ۹۷ به سود ۲۶۰ میلیارد تومانی تبدیل شد. این سهم بازار پایه‌ای که مشکلات خاص خود را دارد با سیگنال‌های سودآوری جهش‌های متوالی را تجربه کرد. ارزش بازار کنونی سهام پتروشیمی اصفهان ۱۰ برابر بیشتر از ابتدای ۹۷ است. همین تحول سودآوری و جهش قیمت سهم دلایل خوبی برای بررسی بیشتر این سهم دارد. جهش سودآوری این شرکت در سال ۹۷ تا حدود زیادی عجیب بود؛ در‌حالی‌که پس از پایان نرخ‌گذاری خوراک با دلار ۴۲۰۰ تومان (پایان مهر ۹۷) احتمال نزول سودآوری این شرکت وجود داشت اما نیمه دوم ۹۷ نیز دوره پرسودی برای پتروشیمی اصفهان بود. «غمینو» نیز در گزارش ۶ ماهه خود خبر از سود ۶۵۲ ریالی به ازای هر سهم داد. بر اساس این گزارش مبلغ فروش ۳ ماهه دوم این شرکت نسبت به ۳ ماه اول رشد ۴۲ درصدی داشته است.

  رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز دو‌شنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی حدود ۸۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۱ میلیارد تومان در مسیر سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی به بازار بود. به این ترتیب برای پنجمین روز متوالی این معامله‌گران عمده بودند که در خرید سهام از حقیقی‌ها سبقت گرفتند که عمدتا نیز جنبه حمایتی داشت. در این میان نماد معاملاتی بانک دی بیشترین حمایت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۲ میلیون سهم «دی» به ارزش حدود ۲/ ۶ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی دارد. پس از آن نیز «فزرین» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقوقی به ارزش ۳/ ۵ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقیقی‌ها بود. بر این اساس دیروز افزون بر ۱/ ۱ میلیون سهم «غگلستا» به ارزش ۷/ ۴ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران عمده به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت قند شیروان‌قوچان و بجنورد بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران خرد بازار به میزان ۷۲۰ میلیون تومان را تجربه کرد.

  از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر ۵۱ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۰۰ ورقه به ارزش تقریبی ۵ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان در ۱۷۱۱ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. در این میان شاهد معامله حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۸۸ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۵/ ۰ درصدی به «اخزا۸۰۵» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۸۰۷» شاهد کاهش قیمت به میزان ۲۴/ ۱ درصد بود. در نهایت دیروز متوسط نرخ سود موثر «اخزا»ها در سطح ۶/ ۱۹ درصد قرار گرفت.  همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۶۳۳ هزار و ۵۴۵ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۳ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. عمده سررسید‌های اوراق تسهیلات مسکن در این روز با رشد قیمت همراه شدند. از این‌رو متوسط قیمت «تسه»ها با رشد بیش از ۱۳/ ۰ درصدی (نسبت به روز یک‌شنبه) به ۳۸ هزار و ۷۴۸ تومان رسید.