پس از سبقت نرخ رشد دماسنج اصلی از نماگر هموزن در دو هفته گذشته، به نظر می‌رسد بار دیگر جریان نقدینگی در حال حرکت به سمت شرکت‌های کوچک‌تر بورسی است. به اعتقاد برخی از تحلیلگران بعضی از نمادهای بورس تهران رشدی بیش از حد داشته و قیمت سهام آنها حبابی شده است. در همین راستا شاهد حاکم شدن فضای احتیاطی بر معاملات بازار سهام هستیم. روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) بورس تهران به ۶۰۹ میلیارد تومان رسید. متوسط ارزش معاملات خرد روزانه بازار سهام در حالی طی دو هفته گذشته به کمتر از ۶۷۷ میلیارد تومان رسیده است که این عدد برای ثلث اول سال جاری ۱۰۶۱ میلیارد تومان بود. به این ترتیب در روز گذشته شاهد افت ۴۳ درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به متوسط ۴ ماه ابتدایی سال بودیم.

در حالی روز گذشته شاخص اغلب صنایع کوچک‌تر با رشد همراه بود که در صنایع بزرگ‌تر عموما شاهد منفی شدن نماگر بودیم. یکی از صنایعی که در مدار منفی معاملات قرار داشت، گروه شیمیایی بود. پتروشیمی‌ها که برای چندمین روز متوالی در صدر ارزش معاملات صنایع بودند، به‌رغم انتشار صورت‌های مالی‌ سه ماهه فراتر از حد انتظار بورس‌بازان و گزارش عملکردهای ماهانه خیره‌کننده، در فضای محتاط بورس نتوانستند رشدهای مناسبی را تجربه کنند. به‌طوری‌که در هفته جاری، سه روز با افت متوسط قیمت‌ها مواجه شدند. در روز گذشته بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را «فارس» برجای گذاشت و جلوی ۱۵۰ واحد از رشد بیشتر نماگر اصلی را گرفت.

دیگر گروه جالب توجه در معاملات روز گذشته گروه سیمان بود. سیمانی‌ها که از ابتدای هفته جاری در مدار منفی معاملات قرار داشتند روز گذشته شاهد رشد ۲/ ۲ درصدی شاخص صنعت بودند. این در حالی است که قیمت آخرین معامله اغلب نمادهای این گروه نزدیک به سقف مجاز روزانه بود. در حالی نرخ فروش سیمان در تیر ماه رشدی بالغ بر ۲۲ درصد داشت که مقدار تولید و فروش اغلب این شرکت‌ها نسبت به متوسط فصل بهار با افت مواجه شده بود. به نظر می‌رسد سهامداران امید به بازگشت تولید و فروش سیمان به مقدار سابق اما در نرخ‌های جدید دارند.

در ادامه انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها، در انتهای روز دوشنبه پتروشیمی شازند نیز از عملکرد تیر ماه خود پرده برداشت. «شاراک» با فروش ۶۳۴ میلیارد تومانی در تیر ماه، نسبت به میانگین سه ماه ابتدایی سال جاری رشد ۵ درصدی در درآمد را تجربه کرده است. این در حالی است که به‌رغم مقدار فروش بیشتر در تولید اغلب محصولات اصلی با افت مواجه شده است. به نظر می‌رسد عملکرد تیر ماه «شاراک» به مذاق سهامداران خوش نیامده است و در معاملات روز گذشته این سهام دچار افت ارزش شد. دیگر شرکتی که در روز دوشنبه عملکرد تیر ماه خود را منتشر کرد صنعتی و معدنی گل گهر بود. از آن جایی که «کگل» در تیر ماه تولید و فروشی نزدیک به متوسط سه ماهه ابتدایی سال داشته در معاملات روز گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرد.

در میان دیگر اخبار دیروز صحبت‌های سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حمایت از فین‌تک‌ها قرار داشت. وی در گفت‌وگو با «ایبِنا» با اشاره به اهمیت فین‌تک‌ها گفت: فین تک‌ها به‌عنوان کسب و کارهای جدید در بخش صنعت مالی اهمیت بسیار زیادی دارند و نقش جدی در آینده صنایع مالی از جمله بانک، بیمه و بازار سرمایه خواهند داشت که کسب‌و‌کارهای سنتی این بخش از جمله بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و کارگزاران بورس باید به آنها نگاهی جدی داشته باشند. فین‌تک‌ها در یک سال اخیر رشدی ۱۰ برابری داشته‌اند و هم اکنون حجم تراکنش آنها به صدها میلیارد تومان رسیده و این رقم در سال‌های آینده با استفاده بیشتر از این ظرفیت توسط مردم و تعامل با کسب‌و‌کارهای بزرگ و سنتی افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین روز گذشته تغییر مالکیت‌های بورس تهران در حالی با خالص خرید ۲۰میلیارد تومانی سهامداران عمده همراه شد که در صدر این خریدها تمایل به جمع‌آوری سهام بانک پاسارگاد، پتروشیمی نوری و سرمایه‌گذاری صدرتامین قرار داشت. هر کدام از این سه نماد مزبور خالص خریدی در محدوده ۵میلیارد تومان را از سوی سهامداران حقوقی تجربه کردند.

در مقابل سهامداران خرد خریدهای قابل‌توجهی در نماد سرمایه‌گذاری آتیه دماوند داشتند که با خالص خرید ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون تومانی آنها همراه شد. در این میان روز گذشته خبری در زمینه واگذاری سهام «وآتی» به‌صورت بلوکی مخابره شد که در جلب توجه معامله‌گران به این نماد بی‌تاثیر نبود. بر این اساس در راستای واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه بانک‌ها، بانک صنعت و معدن قرار است ۹/ ۲ میلیارد از سهام خود در شرکت آتیه دماوند به‌صورت عمده و کنترلی از طریق بورس واگذار کند. این عرضه در بازار دوم معاملات بورس به‌صورت یکجا نقد یا نقد و اقساط شامل ۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط طبق شرایط بوده و در روز شنبه ۹ شهریور صورت می‌گیرد. همچنین قیمت پایه هر سهم «وآتی» ۵۹۸تومان اعلام شده است. دو نماد «دشیمی» و «تاپیکو» نیز در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بودند که هر کدام به ترتیب با انتقال ۹/ ۱میلیارد تومان و ۷/ ۱میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی روبه‌رو شدند.