روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران رشد ۸/ ۱ درصدی را به ثبت رساند. البته همچنان گروه‌های کوچک‌تر بازار در کانون توجه توجه سهامداران قرار دارند. به‌طوری که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها رشد بیش از ۶/ ۲ درصدی را تجربه کرد. این رشد به سبب بازدهی‌های بالا در گروه‌هایی مانند خودرو، غذایی، قندی و دارویی به وجود آمد.

شاخص صنعت گروه ساخت خودرو و قطعات روز گذشته رشد ۴/ ۳ درصدی را به ثبت رساند. در همین حال خودرویی‌ها بار دیگر بیشترین ارزش معاملات صنایع را به خود اختصاص دادند. این گروه طی آخر هفته گذشته و روز شنبه شاهد انتشار تعداد زیادی گزارش عملکرد ماهانه بود. به نظر می‌رسد در آخرین ماه تابستان عملکرد سازنده‌های خودرو و قطعات تا حدی بهبود یافته است. به‌طوری که سایپا در ماه گذشته موفق به فروش ۱۷۹۴ میلیارد تومانی شده است. به این ترتیب طی شهریورماه، درآمد «خساپا» رشدی ۳۶ درصدی نسبت به مرداد را تجربه کرده است. «خزامیا» نیز که از زیر مجموعه‌های شرکت سایپا است در ماه گذشته با رشدی ۲۶ درصدی نسبت به مرداد، فروش ۲۹۷ میلیارد تومانی را رقم زده است. دیگر شرکت این گروه که در این مدت رشد بالایی در درآمدها داشته آهنگری تراکتورسازی تبریز است. «خاهن» که در مرداد ماه تنها ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته، با رشدی ۱۶۳ درصدی این عدد در آخرین ماه نیمه اول سال جاری از مرز ۲۵ میلیارد تومانی عبور کرده است. پارس خودرو دیگر زیر مجموعه سایپا بود که روز گذشته از عملکرد شهریورماه خود رونمایی کرد. بر خلاف اغلب خودروسازها که در ماه آخر تابستان با افزایش درآمد همراه بوده‌اند، «خپارس» با افت فروش مواجه شده است. به‌طوری که فروش ۵۴ میلیاردی شرکت در مرداد با افتی ۳۶ درصدی به ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب درآمد پارس خودرو در ۶ ماه ابتدایی سال ۳۱۲ میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان بوده است.

گروه فلزات اساسی که طی اولین روز معاملاتی هفته دومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات بود، رشد ۳/ ۲ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کرد. در روز گذشته از ۲۰ نماد فلزی معامله شده، تنها ۵ نماد قیمت پایانی منفی داشتند. در همین راستا می‌توان خاطر نشان کرد که ۷۴۳ واحد از رشد روز گذشته شاخص کل به واسطه بازدهی روزانه ۶/ ۴ درصدی «فولاد» رقم خورد. در همین راستا دیروز «فخاس» نیز عملکرد شهریورماه خود را منتشر کرد. به این ترتیب فروش فولاد خراسان در ماه گذشته حدود ۴۳۷ میلیارد تومان بوده است.

قندی‌ها نیز روز گذشته رشد ۳ درصدی نماگر صنعت را تجربه کردند. تمام ۱۰ شرکت بورسی این گروه دیروز شاهد افزایش ارزش بازار خود بودند. البته در ساعت پایانی بازار شاهد فشار فروش ناشی از شناسایی سود بر قیمت برخی از نمادهای قندی بودیم. به‌طوری که قیمت آخرین معامله برخی از این نمادها وارد منطقه منفی شد. البته در مجموع گروه مزبور شاهد جریان مثبت در معاملات بود.

دیگر گروهی که دیروز را با معاملات پررونق پشت‌سر گذاشت، صنعت داروسازی بود. نماگر این صنعت طی معاملات اولین روز هفته جاری رشد ۴ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب شاهد صف‌نشینی گسترده سهامداران در اغلب نمادهای دارویی برای خرید در سقف قیمتی مجاز روزانه بودیم. به نظر می‌رسد گزارش‌های شهریورماه این دسته از شرکت‌ها به مذاق سهامداران خوش آمده است. اغلب داروسازها طی ماه گذشته شاهد رشدهای بالا در درآمدهای خود بودند. به واسطه رشد روز گذشته شاخص صنعت دارو، شاهد افزایش ۲۰۷ درصدی متوسط قیمت‌های سهام دارویی از ابتدای سال هستیم.

از ۳۹ صنعتی که روز گذشته معامله شدند تنها ۴ صنعت افت شاخص را تجربه کردند. در این بین می‌توان به گروه فرآورده‌های نفتی اشاره کرد که شاهد افت ۸/ ۰ درصدی متوسط قیمت‌ها بودند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی عقب‌نشینی قیمتی سهام پالایشی، افت ۴/ ۱ درصدی قیمت نفت برنت در آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی باشد.پس از گروه محصولات فلزی که به واسطه رشد ۱۰ درصدی «چدن» و صف نشینی دیگر سهم‌ها در سقف قیمتی، گروه لاستیک‌سازی با رشد ۷/ ۴ درصدی نماگر، بیشترین رشد روزانه بین صنایع را تجربه کرد. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها نیز به واسطه گزارش‌های شهریورماه خود مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفته‌اند. کانه‌های فلزی از دیگر گروه‌هایی بودند که روز گذشته عموما رشدهای بالایی را تجربه کردند. در این بین «ومعادن» با رشد ۹/ ۴ درصدی و «کگل» با بازدهی روزانه ۴/ ۲ درصدی، موجب اثرگذاری مثبت ۴۶۶ واحدی بر شاخص کل شدند. دیگر غول سنگ آهنی یعنی شرکت صنعتی معدنی چادرملو روز گذشته رشد ۹/ ۱ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد. این در حالی است که با گذر از نیمه بازار قیمت هر سهم «کچاد» عقب‌نشینی کرد و در آخرین معاملات کمتر از ۱/ ۰ درصد بالاتر از قیمت پایانی روز چهارشنبه معامله می‌شد. طبق گزارش عملکرد شهریورماه درآمد «کچاد» در شهریور با افت ۲۴ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و از ۸۰۲ میلیارد تومان به کمتر از ۶۱۱ میلیارد تومان رسیده است.