بررسی داده‌های مرداد از جمله رشد حدود ۲۰ درصدی شاخص کل هموزن نشان از نحوه تحرک بازار در این ماه دارد. از یکسو با اجرای مقررات محدود‌سازی اعتبارات و کاهش نقدینگی فعال بازار به‌دلیل فروش‌های برخی از حقوقی‌ها ارزش معاملات کاهش یافت و از سوی دیگر بازار در تلاش برای دوری از سه ریسک کاهش قیمت دلار، کاهش قیمت نفت و کالاهای جهانی قرار گرفت و به این ترتیب از عرضه‌های سنگین سهامداران حقوقی، به سمت شرکت‌های کوچک گرایش یافته و در این بخش متمرکز شده است. امری که به اقبال معامله‌گران به شرکت‌های ریالی مشهور شده است. در این شرایط اما نگاه‌ها بعد از رشدهای شدید قیمت شرکت‌های ریالی به سمت گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها برای مرداد است. جایی که مشخص خواهد شد آیا این شرکت‌ها متناسب با رشد قیمت چشمگیر خود به لحاظ عملیاتی نیز پیشرفتی داشته‌اند یا خیر.

در همین حال وضعیت برخی از نمادها در بازار پایه نیز نگران‌کننده است. تصمیم اشتباه دو سال گذشته در برقراری دامنه نوسان برای شرکت‌های بازار پایه موجب شد تا این نمادها با جذب جریان‌های نقدینگی با ریسک‌پذیری بازار به محلی برای رشدهای چشمگیر قیمتی تبدیل شده و هم‌اکنون در صدر بازدهی بازار قرار گیرند. همین مساله نیز باعث ایجاد نگرانی‌هایی از عدم تناسب این رشد قیمتی و وضعیت بنیادی شرکت‌ها شده است. دامنه نوسان ۱۰ درصدی و نبود حجم مبنا در حال حاضر به بازار پایه نسبت به بقیه بازارها شرایط بهتر و روان‌تری را بخشیده که نتیجه آن رشد ساده‌تر قیمت این نمادها نسبت به نمادهای بزرگ بازار است. در این شرایط نگاه‌ها به تحولات شهریور نیز است که انتظار می‌رود در برگیرنده برخی از تغییراتی درمقررات بازار باشد.

در بازار سهام همچنین وضعیت بازار جهانی دارای اهمیت برای معامله‌گران است. نوسان‌های شدید در بازار جهانی تحت‌تاثیر جنگ تجاری میان آمریکا و چین موجب شده تا وضعیت ناپایداری در اقتصاد جهانی حاکم باشد. در هفته گذشته بهای نفت توانست مجددا به بالای مرز ۶۰ دلار برگردد. بهای مس به سطح ۵ هزار و ۶۹۲ و روی و سرب به ترتیب ۲ هزار و ۲۴۳ دلار و ۲ هزار و ۶۴ دلار رقم خورده است.در این شرایط روز چهارشنبه بازار همچنان با رشد شاخص کل به میزان ۲/ ۱ درصد و افزایش شاخص کل هموزن به میزان ۳۶/ ۲ درصد روبه‌رو شد. در همین راستا افزایش بهای نفت در شامگاه سه‌شنبه باعث شد تا روز چهارشنبه بازار با افزایش بهای نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی و به تبع آن رشد شاخص کل مواجه شود.

در بازار روز چهارشنبه افزایش قیمت نمادها در روزهای پیش، سهم بیشتری را به توقف نمادها برای رشد ۲۰ درصد یا انتشار گزارش شفاف‌سازی ناشی از کنفرانس خبری ۵۰ درصد داد. در این راستا داروسازی‌ ابوریحان‌ در مردادماه رشد قیمت بیش از ۳۱ درصدی هر سهم را تجربه کرد که در گزارش شفاف‌سازی، مدیرعامل شرکت اعلام کرد: «فروش شرکت در دوره ۵ماه نخست سال‌جاری بالغ‌بر ۱۶۰ میلیارد تومان بوده و برآورد می‌شود تا پایان سال‌جاری به ۳۵۰ میلیارد تومان برسد. علت افزایش فروش مزبور عمدتا ناشی از تغییر در ترکیب سبد محصولات و افزایش نرخ برخی از اقلام دارویی بوده (که مجوز آن اخیرا صادر شده) است.» همچنین در حالی سرمایه‌گذاری اعتلا البرز نیز در مدت اخیر با نوسان مثبت شدیدی همراه بوده که توانسته بازدهی ۴۲ درصدی را در مرداد به نمایش گذارد. این امر سبب توقف نماد مزبور شد. به این ترتیب حسین جواهری، مدیرعامل «اعتلا» در شفاف‌سازی منتشر شده بر سایت اطلاع‌رسانی کدال عنوان کرد: «قیمت سهام شرکت در حال حاضر بیشتر از خالص ارزش دارایی‌ها بوده؛ بنابراین رشد قیمت سهام این شرکت ناشی از عرضه و تقاضا بوده است.»

در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ساختمان درخصوص روند پیشرفت پروژه توضیحاتی داد. شرکت عنوان کرده: «درخصوص پیشرفت پروژه مجتمع سعدی شیراز، برنامه‌ریزی به عمل آمده برای اتمام عملیات ساختمانی و بهره‌برداری اولیه حداکثر تا پایان مهرماه۹۸، اعضای هیات‌مدیره با فروش مانده دارایی‌ها متعلق به شرکت (اعم از کل حقوق مالکانه و هر گونه سرقفلی) از طریق برگزاری مزایده موافقت شد. همچنین به‌منظور تعیین ارزش قطعی کل مانده دارایی‌های شرکت در مجتمع سعدی شیراز، هیات‌مدیره با تعیین هیات کارشناسان رسمی دادگستری موافقت کرد.»

 در گروه شرکت‌های تامین اجتماعی سه هلدینگ مهم نفت و گاز تامین اجتماعی با ۴۰۰ریال ،دارویی تامین با ۲ هزار ریال و سرمایه گذاری صدر تامین با ۴۵۰ ریال تقسیم سود نقدی همراه شدند. در مجمع تاپیکو همچنین به گزارش پتروتحلیل گفته شد: سهام شرکت شیمی بافت (زیرمجموعه وپترو)، پس از اتمام فرآیند ادغام تا پایان شهریور ماه در بازار فرابورس عرضه می‌شود. پتروشیمی مروارید و لاستیک یزد (شرکت‌های وابسته تاپیکو) در بازار فرابورس پذیرش شده‌اند و امسال عرضه می‌شوند. سه شرکت محصولات کاغذی لطیف، چوب خزر کاسپین و حریر خوزستان از شرکت‌های فرعی تاپیکو حاضر در صنعت سلولزی، نیز در حال طی کردن فرآیند پذیرش در بازار فرابورس هستند.

در گروه ساختمانی بین‌المللی توسعه ساختمان در خبری از مزایده عمومی فروش مالکیت کل مجتمع و سرقفلی واحدهای تجاری مجتمع تجاری – تفریحی سعدی شیراز به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان خبر داد.در گروه سیمانی، سیمان هگمتان در شفاف‌سازی خاطرنشان کرد: «قرارداد فروش ساختمان نیمه‌ساخته واقع در خیابان مهدیه همدان فسخ شده است.»

در گروه غذایی شهداب در شفاف‌سازی تاکید کرد: «پیرو افشای اطلاعات با اهمیت منتشر شده درتاریخ دوم مرداد سال ۹۸، نرخ گوجه فرنگی به کیلویی ۹۰۰۰ ریال کاهش یافته است که این کاهش باعث افزایش ۱۸۳ درصدی بر خالص درآمد در سال ۱۳۹۸ خواهد شد.» در گروه برقی مدیرعامل گروه مپنا خبر از بازگشت مبالغ سرمایه‌گذاری در سیکل ترکیبی کردن نیروگاه‌ها داد. مپنا در مجمع خود ۱۲۰ریال تقسیم کرد. همچنین در گروه ارتباطی داده گستر عصر نوین (های‌وب) از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد بر این اساس سرمایه شرکت از مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۵۲۰ میلیارد تومان ( معادل۳۰ درصد) از محل سود انباشته برای اصلاح ساختار مالی افزایش می‌یابد.