به‌طوری‌که بررسی آرایش خرید و فروش‌های صورت گرفته توسط سهامداران حقیقی و حقوقی نشان از آن دارد که در این ۱۴روز کاری، بیش از ۶۵میلیارد تومان نقدینگی به زمین معامله‌گران عمده منتقل شده است. در این میان خرید و بعضا حمایت حقوقی‌ها از نمادهای شیمیایی قابل‌توجه است، به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به ۲۳۵میلیارد تومان می‌رسد. درمقابل سهامداران خرد، تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام نمادهای گروه انبوه‌سازی داشتند، امری که با خالص خرید حدود ۶۰میلیارد تومانی حقیقی‌ها در این گروه دنبال شد.

بورس ‌تهران در حالی در روزهای اخیر تحت تاثیر عوامل مختلفی به نوسان می‌پردازد که بالاگرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین و بالطبع افزایش ریسک‌های مربوط به بازار جهانی از این ناحیه سبب شده تا گروه‌های بزرگ کالامحور بورس تهران، روزهای کم‌نوسانی را تجربه کنند. این موضوع در خرید و فروش‌های بازیگران بازار نیز قابل‌ مشاهده است به‌طوری‌که حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ و صنایع‌ کالا‌محور در روزهای اخیر شدت گرفته است. بر این اساس بیشترین میزان خرید سهامداران عمده از ابتدای مردادماه تا کنون در نمادهای شیمیایی، فلزات اساسی و معدنی صورت گرفته است.

سهامداران خرد اما به جمع‌آوری سهام کوچک بازار توجه نشان داده‌اند. در این راستا شایعات پیرامون احتمال تجدیدنظر درخصوص اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی و حذف این رانت ارزی، در خریدهای مزبور بی‌تاثیر نبوده است. امری که نمادهای گروه دارویی و غذایی را متاثر کرده است. ضمن اینکه با داغ شدن مجدد زمزمه‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، برخی نمادهای با دارایی ثابت بالا از جمله خودرویی‌ها بار دیگر مورد اقبال بورس‌بازان قرار گرفته‌اند.

حمایت حقوقی‌ها از نمادهای شیمیایی

همان‌طور که عنوان شد بخش عمده‌ای از خریدهای بازیگران عمده از ابتدای مردادماه تا کنون در نمادهای شیمیایی بوده است. به‌طوری‌که در نهایت ۲۳۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی این صنعت منتقل شد. در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای صورت گرفته به جمع‌آوری سهام پتروشیمی نوری تعلق داشت. پتروشیمی نوری در حالی ۲۲تیرماه شاهد عرضه اولیه سهام خود در بورس تهران بود که بعد از ۵روز معامله، به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف و سرانجام در ۵مرداد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۶۵۰تومانی به ازای هر سهم بازگشایی شد. از این تاریخ به بعد هر سهم «نوری» نوسان چندانی را تجربه نکرد و بعضا با حمایت سهامداران عمده روبه‌رو شد. به‌طوری‌که حقوقی‌های فعال در «نوری» طی این مدت خالص خرید ۱۰۰میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این میان بیشترین خرید و فروش صورت گرفته در این نماد از سوی صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان سهامدار عمده شکل گرفت که برآیند این امر خرید یک میلیون سهمی توسط این حقوقی در نماد «نوری» بود.

پلی پروپیلن جم نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این گروه بود. به‌طوری‌که از ابتدای مردادماه تا کنون حدود ۷۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «جم‌پیلن» جابه‌جا شد. البته حمایت‌های صورت گرفته سبب شد تا زیان هر سهم «جم‌پیلن» در این مدت به ۵/ ۶درصد محدود شود. در این میان ۱۰۰هزار سهم مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری ارزش آفرین خریداری شد و در مقابل سهامدار عمده «جم‌پیلن» یعنی پتروشمیران اقدام به عرضه ۲میلیون سهم کرد.

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و پتروشیمی پارس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده بودند که هر کدام به ترتیب با خالص خرید ۳۳میلیارد تومانی و ۲۴میلیارد تومانی روبه‌رو شدند. البته «پترول» با برخورداری از حمایت‌های سهامداران عمده و جمع‌آوری سهم توانسته بازدهی ۱۵درصدی را از ابتدای مردادماه تا کنون نصیب سهامداران کند. در مقابل «پارس»، زیان ۱۰درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

معدنی‌ها و نوسانات منفی

شاخص گروه معدنی فعال در بورس تهران در حالی از ابتدای مردادماه تا کنون با زیان ۸درصدی مواجه شده که این گروه، بیشترین نوسان منفی در میان دیگر صنایع فعال در بازار را کسب کرد. در این میان بازیگران بزرگ بازار در جمع‌آوری سهام این گروه فعال بوده و در نهایت بیش از ۶۲میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این شرکت به حدود ۳۵میلیارد تومان رسید.  نماد «تاصیکو» در این مدت خرید و فروش‌های متعددی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد. به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری صباتامین از ابتدای مردادماه تا پایان روز یکشنبه هفته جاری حدود ۶۰۰میلیون سهم معادل ۳درصد از سهام «تاصیکو» ‌را واگذار کرد و در نهایت درصد مالکیت خود را در این نماد به ۳۵/ ۷درصد رساند. در مقابل سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، با خریدهای خود توانست به فهرست سهامداران بالای یک درصدی «تاصیکو» وارد شود و در حال حاضر ۹۸/ ۲درصد از سهام مزبور را در اختیار دارد.  نماد معاملاتی «کگل» نیز از دیگر سهام مورد توجه سهامداران عمده در این مدت بود که در نهایت خالص خرید ۲۱میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد.

فلزی‌ها در کانون توجه معامله‌گران عمده

گروه فلزات اساسی نیز در این مدت با انتقال ۶۵میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو شد. البته شاخص این گروه زیان ۵/ ۴درصدی از ابتدای مردادماه تا کنون را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد خریدها و جمع‌آوری سهام توسط حقوقی‌ها، مانع از افت بیشتر در این گروه شده است. بیشترین خرید معامله‌گران عمده اما در دو نماد «فولاد» و «فاسمین» بوده است به‌طوری‌که خالص خریدی در محدوده ۱۸میلیارد تومان در کارنامه هر کدام از دو نماد مزبور ثبت شد. روز یکشنبه هفته جاری نیز ۲میلیون سهم «فولاد» از سوی موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان وعشایر خریداری شد.

 

10-01