در شرایط فعلی به نظر می‌رسد از یکسو محرک‌های بنیادی پیرامون سهام و از طرفی دیگر واکنش مثبت معامله‌گران به ادامه گفت‌وگوهای برجامی نقش موثری در رشد قیمت سهام ایفا کرده است. در نتیجه دیروز شاهد فروکش فشار عرضه پس از اصلاح شدید قیمت سهام و ایجاد تقاضای موثر ناشی از رویدادهای بنیادی و غیربنیادی موثر بودیم. گزارش‌های ارسالی شرکت‌ها درخصوص نحوه عملکرد سه‌ماه منتهی به خرداد را شاید بتوان مهم‌ترین محرک این روزهای بازار سهام قلمداد کرد. شرایطی که سبب شد دیروز نمادهای پالایشی در صدر نمادهای اثرگذار بر شاخص کل فرابورس ایران قرار گیرند. عصر روز شنبه پالایش نفت اصفهان به‌عنوان نماد شاخص این صنعت، صورت مالی حسابرسی‌شده سال گذشته خود را روانه کدال کرد. «شپنا» در حالی در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی نشده ۱۹۸۱ ریال سود محقق کرده بود که این رقم در گزارش حسابرسی شده این شرکت باز هم افزایش یافت و به ۲۵۳۹ ریال به ازای هر سهم رسید. گزارش این شرکت موتور محرکه رشد تقاضا در این دسته از سهم‌ها شد.  در این میان همان‌طور که اشاره شد معامله‌گران نیم‌نگاهی نیز به تحولات برجامی داشتند. خروج آمریکا از برجام، عدم اقدام عملی طرف‌های اروپایی در چارچوب این توافق و متعاقبا روند کاهش تعهدات ایران به این معاهده سبب شده تا در چارچوب این توافق، گام‌هایی در کاهش تعهدات برجامی بردارد. گام اول درباره غنی‌سازی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم انجام شد و همان‌طور که وعده داده شده بود، ایران در پایان ضرب‌الاجل ۶۰ روزه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را برداشت و رسما اعلام کرد که دیگر به سطح ۶۷/ ۳ درصدی برای غلظت غنی‌سازی اورانیوم، که در برجام تعیین شده است، پایبند نخواهد بود. از طرف دیگر، عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ضمن تاکید بر اجرای روند کاهش تعهدات، گفت‌وگوی شب گذشته رئیس‌جمهور کشورمان با همتای فرانسوی‌اش را سازنده خواند و از توافق برای ایجاد گفت‌وگوها سخن به میان آورد. واکنش معامله‌گران به این تحولات از سنگینی کفه امید نسبت به ادامه گفت‌وگوهای برجامی حکایت داشت.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز یکشنبه برای هفتمین روز متوالی شاهد غلبه معامله‌گران خرد در سمت خرید سهام بود. در این روز در مجموع شاهد جابه‌جایی افزون بر ۴۵۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۷/ ۱۱ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بودیم. در این میان نماد معاملاتی شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۱۲ میلیون سهم «وهور» به ارزش حدود ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «حخزر» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود. سهام شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۵۰۰ هزار سهم «کرمان» به ارزش حدود ۲ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت داروسازی کاسپین تامین بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان را تجربه کرد.

سود بازار بدهی در کانال ۲۱ درصد

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۱۴۵ میلیارد تومان در ۱۱۵۷ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۵/ ۲ درصدی به «اخزا۷۱۲» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۶۱۳» شاهد کاهش قیمت به میزان ۳/ ۰ درصد بود. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی بدون تغییر نسبت به روز شنبه در سطح ۷/ ۲۱ درصد قرار گرفت.

کم‌نوسانی «تسه‌»ها

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۸۶ هزار و ۲۹۷ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت ناچیز ۰۳/ ۰ درصدی (نسبت به روز شنبه) به ۴۰ هزار و ۶۸۷ تومان رسید. در این بازار پیش از این زمزمه‌هایی درخصوص افزایش سقف دریافت تسهیلات مسکن به گوش می‌رسید. همین خبر کافی بود تا بازار اوراق تسهیلات مسکن از رکود بی‌سابقه و افت شدید قیمت‌ها در هفته پایانی خرداد و هفته نخست تیر ماه خارج شده و به رونق نسبی بازگردد و قیمت‌ها تا حدودی بهبود یابد. روز گذشته اما وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد سقف وام خرید مسکن افزایش نخواهد یافت. در حال حاضر همه متقاضیان دهک‌های ۳ تا ۷ درآمدی که گروه هدف بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن هستند، از سقف ۸۰ میلیون تومانی وام استفاده می‌کنند. اما بانک مسکن پیشنهاد داده بود که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به‌صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کنند. مدیرعامل بانک مسکن گفته بود اجرایی شدن این پیشنهاد، نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است. این در حالی است که با گذشت حدود دو ماه از این ماجرا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرده که مبلغ وام خرید مسکن افزایش نمی‌یابد، چراکه اعتقادی به افزایش مبلغ وام خرید مسکن ندارد.

Untitled-1