جزئیات تغییر مالکیت‌های صورت‌گرفته در این هفته‌ نشان می‌دهد که سهامداران خرد معاملات روز شنبه را با خالص خرید ۸۴میلیارد تومانی آغاز کردند. این روند در جریان معاملات روز یکشنبه و همزمان با جهش قابل‌توجه ۲۹۰۰واحدی شاخص کل بورس، به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید. به‌طوری‌که در این روز خالص خرید سهامداران خرد به ۱۲۵میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید. روند مزبور در جریان معاملات روز دوشنبه نیز با انتقال ۳۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی دنبال شد.

هر‌چند در معاملات روز سه‌شنبه و در پی رفت و برگشت نماگر اصلی بازار، شاهد توقف جابه‌جا‌یی‌ها در زمین بازی حقیقی‌ها بودیم و تغییر مالکیت به زمین بازی بزرگان منتقل شد، اما این روند تنها عمری یک روزه داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در روز سه‌شنبه معادل ۳۱میلیارد تومان بود و در روز چهارشنبه حدود ۹۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی‌ به حقیقی منتقل شد. به این ترتیب برآیند جابه‌جایی‌های مزبور به خالص خرید ۳۱۰میلیارد تومانی سهامداران خرد در هفته گذشته را به دنبال داشت.

نگاهی به صنایع مورد توجه بازیگران

بررسی روند خریدهای صورت‌گرفته در هفته گذشته نشان می‌دهد سهامداران خرد بیشترین خرید را در گروه شیمیایی داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید ۱۰۴میلیارد تومانی حقیقی‌ها در این گروه ثبت شد. در این میان دو نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران بیشترین حجم خرید را به خود اختصاص دادند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «پترول» معادل ۳/ ۵۷میلیارد تومان رسید. در این میان گروه توسعه مالی مهرآیندگان به‌عنوان حقوقی فعال در نماد «پترول» در بیشتر روزها به عرضه سهم پرداخت و در مجموع ۳۲۳میلیون سهم معادل ۶/ ۱درصد از سهام این شرکت را در هفته واگذار کرد. به این ترتیب درصد مالکیت خود در این نماد را به ۰۳/ ۸درصد رساند.  جمع‌آوری سهم در نماد «شیران» نیز در هفته گذشته با خالص خرید بیش از ۵۳میلیارد تومانی سهامداران خرد دنبال شد. در این نماد نیز شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در حالی به عرضه سهم پرداخت که در بعضی از روزها صندوق سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز به‌عنوان دیگر حقوقی فعال در «شیران»، استراتژی فروش را در پیش گرفت و در برخی مواقع نیز به حمایت از آن اقدام کرد. به این ترتیب شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در مجموع هفته حدود ۴۰میلیون سهم معادل ۸/ ۰درصد از سهام «شیران» را از پرتفوی خود خارج کرد و درصد مالکیت خود را در این نماد به ۰۲/ ۲درصد رساند. در مقابل خرید ۹میلیون سهم در کارنامه هفتگی صندق مزبور به ثبت رسید. نماد «شیران» در مجموع هفته‌ای که گذشت بازدهی بیش از ۲۰درصدی را به خود اختصاص داد. همچنین در هفته گذشته سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام بانک پاسارگاد نیز تمایل نشان دادند. براین اساس بیش از ۴۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «وپاسار» جابه‌جا شد. در این میان روز دوشنبه حدود ۸میلیون سهم این شرکت از سوی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی عرضه شد. این حقوقی در روز چهارشنبه نیز ۷۰میلیون سهم دیگر «وپاسار» را به فروش رساند. البته در این روز شرکت دانش‌گستران آتی سازپویا به‌عنوان دیگر حقوقی «وپاسار»، ۲میلیون سهم را خریداری کرد.

خریدهای صورت‌گرفته از سوی سهامداران عمده در هفته گذشته نشان از حمایت این گروه از نمادهای معدنی دارد؛ امری که با خالص خرید ۳۸میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی حقوقی‌ها در این صنعت همراه شد. البته بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری صدرتامین تعلق داشت؛ به‌طوری‌که در این مدت بیش از ۳۲میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «تاصیکو» جابه‌جا‌ شد. در این میان حقوقی فعال شرکت یعنی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین در بیشتر روزها به خرید سهم پرداخت و در مجموع هفته بیش از ۱۲میلیون سهم «تاصیکو» را جمع‌آوری کرد. نیمی از این خریدها مربوط به معاملات روز چهارشنبه بود.