بورس تهران روز گذشته نیز به حرکت بر مدار صعودی ادامه داد و با رشد ۵۶۲۴ واحدی (معادل ۷/ ۲ درصد) در آستانه ورود به کانال ۲۱۵ هزار واحدی قرار گرفت. به این ترتیب شاخص سهام با ثبت بیشترین میزان رشد از ۲۶ فروردین‌ماه بازدهی خود از ابتدای سال تاکنون را به بیش از ۲۰ درصد رساند. بر این اساس بازار سهام در این بازه زمانی توانست از دیگر بازارهای موازی سبقت بگیرد و در صدر بایستد. در شرایط فعلی تداوم ورود پول‌های تازه به گردونه معاملات سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام از ۱۸۰۰ میلیارد تومان فراتر رود. در این میان علاوه بر افزایش جذابیت سهام با توجه به سبقت از دیگر بازارها، این روزها سامانه کدال میزبان انتشار حجم انبوهی از گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی سالانه شرکت‌های بورسی است. تقویت جریان اطلاعات از این مجرا از دیگر کانون‌های اطمینان‌بخش جهت تحریک تقاضا در بازار سهام است. در این شرایط به نظر می‌رسد نقدینگی سرگردان با نگریستن به شرایط تمامی بازارها، به دنبال کسب بازدهی، فرصت را برای ورود به گردونه معاملات بورس تهران مغتنم شمرده‌اند.

قدرت پول‌‌های تازه

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته ارزش معاملات با رشد ۲۸۸ درصدی نسبت به میانگین روزانه ارزش دادوستدها در سال ۹۷، به ۱۸۵۴ میلیارد تومان رسید که بیشترین میزان در هفت ماه اخیر (۹ مهر ۹۷) بود. در این شرایط نگاهی به عملکرد معامله‌گران در بازار نشان از غلبه سهامداران حقیقی در سمت خرید سهام دارد. روز گذشته خالص خرید این گروه از معامله‌گران در بورس تهران به بیش از ۱۳۱ میلیارد تومان رسید. قدرت این میزان پول تازه سبب می‌شود تا شاهد رشد دسته‌جمعی سهام باشیم. شرایطی که سبب شد تا روز گذشته شاهد رشد بیش از ۷۵ درصد از نمادهای معامله شده در بازار سهام باشیم. در میان صنایع ۳۸گانه بورسی نیز تنها ۵ گروه با کاهش شاخص مواجه شدند. موضوعی که می‌تواند بار دیگر یادآور حرکت دسته‌جمعی و توده‌وار بسیاری از فعالان بازار بدون توجه به پتانسیل‌های بنیادی باشد. این رشد دسته‌جمعی تمامی گروه‌های بورسی آن نیز با شتاب بالا می‌تواند هشداری برای لزوم تفکیک قائل شدن از سوی سرمایه‌گذاران میان سهم‌ها باشد. در این بازار سراسر مثبت اما همچنان سهم‌هایی دیده می‌شوند که از پشتوانه لازم بنیادی برخوردار نبوده و به اصطلاح غیرارزنده هستند. با این حال قدرت پول‌های تازه به قدری زیاد است که می‌تواند تمامی سهام را فارغ از میزان ارزندگی در مسیر رشد قرار دهد. موضوعی که بیش از گذشته بر ضرورت توجه به مولفه‌های بنیادی تاکید می‌کند.

اهمیت تفکیک صحیح سهام

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته قریب به اتفاق نمادهای بورسی در محدوده سبز تابلو معامله شدند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام سهام مذکور از پشتوانه لازم برای رشد برخوردار نیستند و در نتیجه آن، ریسک حضور در این سهام بالا ارزیابی می‌شود و می‌تواند سبب ثبت زیان برای معامله‌گران به خصوص تازه‌واردها شود. این مهم لزوم توجه به تمامی مولفه‌ها برای دقت بیشتر در انتخاب سهام را گوشزد می‌کند.  باید توجه داشت در یک بازار سراسر سبز و در شرایطی که پول‌های جدیدی از جانب سهامداران روانه بازار می‌شود، تفکیکی میان سهام وجود ندارد و رشد قیمت بیشتر نمادهای معاملاتی را در بر می‌گیرد. به عبارت دیگر در این شرایط، فعالان بازار خوش‌بین‌تر از گذشته بدون توجه به واقعیت‌های بنیادی و میزان ارزندگی سهام، با رنگ سبز قیمت‌ها همراه می‌شوند. مسیری که احتمال خروج بازار از مدار منطق و هیجانی شدن معاملات را بیشتر می‌کند.  باید توجه داشت رشدهای متوالی طبیعتا نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. در این زمان است که تفکیک درست میان سهم‌ها اهمیت پیدا می‌کند. چرا که در زمان اصلاح بازار که پس از رشدهای متوالی دور از انتظار نیست، تنها سهامی می‌توانند به مسیر صعودی خود ادامه دهند که از پشتوانه‌های بنیادی لازم برخوردار باشند. بر این اساس آگاهی کامل از دلایل رشد یک سهم و همچنین ریسک‌های موجود پیش‌رو از مقدمات قرار گرفتن سهام در لیست خرید معامله‌گران قلمداد می‌شود.

تعمیق بازار با افزایش عرضه‌های اولیه

روز گذشته بورس تهران شاهد اولین عرضه اولیه خود در سال ۹۸ بود. به این ترتیب ۲ میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی به گردونه معاملات بازار سهام افزوده شد و با استقبال معامله‌گران همراه شد. مشارکت بیش از ۴۱۰ هزار کد معاملاتی در عرضه اولیه «تاصیکو» که رکوردی جدید در تاریخ بازار سهام به شمار می‌رود، نشان از آمادگی بازار برای افزایش تعداد عرضه‌های اولیه دارد. پیام این موضوع به سیاست‌گذار این است که نقدینگی تازه عطش سرمایه‌گذاری در بورس را دارد و با ایجاد فضای مناسب و تعمیق بازار می‌توان از نقدینگی سرگردان در اقتصاد برای رونق‌بخشی به بورس بهره جست. باید توجه داشت رشد سهام محدود بوده و بازار برای پایداری رونق نیازمند تنوع ابزارهای معاملاتی و همچنین افزایش عرضه‌های اولیه سهام است. عرضه اولیه نه‌تنها به شناساندن بازار سهام به افراد جدید کمک می‌کند، بلکه سبب جذب نقدینگی تازه و جلوگیری از حبابی شدن قیمت‌ها می‌شود. به این ترتیب از عرضه‌های اولیه می‌توان به‌عنوان اقدامی در خور توجه برای پایداری رونق در بازار سهام یاد کرد.

سیگنال بورس کالا به سهام

روز گذشته بورس کالا میزبان معاملات مهمی بود. عرضه محصولات فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ شرکت بورس تهران از مهم‌ترین عرضه‌های دیروز در این بازار بود. در این روز، بهای ورق گرم گرید B فولاد مبارکه بیش از ۱۳ درصد نسبت به آخرین جلسه معاملاتی در نوزدهم فروردین افزایش یافت و ورق گرم گرید C این شرکت نیز با ثبت قیمت پایانی نزدیک به ۶ هزار تومان به ازای هر کیلو معامله و جهش ۱۵ درصدی قیمت را نسبت جلسه قبل به ثبت رساند. پیام پنهان این جهش قیمت رشد قابل توجه نرخ ارز در معاملات رسمی بورس کالا است. پیش از این نرخ دلار بر حسب معاملات بورس کالا در محدوده ۱۰ هزار تومان کشف قیمت می‌شد. اما جهش قیمت محصولات فولاد مبارکه از ثبت افزایش ۲۰ درصد نرخ ارز در قیمت‌گذاری محصولات فولاد مبارکه است. این مهم سبب افزایش تقاضا برای سهام «فولاد» در بورس تهران شد و به دیگر نمادهای گروه فلزات و به تبع آن عموم سهام کالایی سرایت کرد.

رشد دسته‌جمعی صنایع

روز گذشته در حالی شاخص کل بورس تهران با جهش ۷/ ۲ درصدی، با جهش پنج کانالی همراه شد که در میان صنایع بورسی نیز شاهد رشد دسته‌جمعی گروه‌ها بودیم. به این ترتیب در میان ۳۸ صنعت فعال بورس تهران، تنها ۵ گروه با افت شاخص به معاملات روزانه خود پایان دادند. در این میان گروه تامین آب، برق و گاز با دو نماد «بفجر» و «مبین» با رشد ۹/ ۷ درصدی شاخص  خود روبه‌رو شد و در صدر صنایع پربازده روز دوشنبه ایستاد. رده‌های بعدی بیشترین رشد شاخص در این روز معاملاتی نیز به گروه‌های کوچک بازار اختصاص پیدا کرد. در میان نمادهای کالامحور بورس تهران نیز گروه فرآورده‌های نفتی با رشد ۴ درصدی شاخص همراه شد. پس از آن فلزی‌ها ۵/ ۳ درصد، پتروشیمی‌ها ۸/ ۲ درصد و معدنی‌ها ۸/ ۱ درصد ارتفاع گرفتند.

حقیقی‌ها پیشرو در سمت خرید

روز گذشته برای چهارمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت سهام به سمت معامله‌گران حقیقی بازار رقم خورد. به این ترتیب دیروز بیش از ۷۸ میلیون سهم به ارزش ۱۳۱ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقوقی بازار به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی نیز در این روز در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی ثبت شد. به این ترتیب دیروز فلزی‌ها شاهد جابه‌جایی حدود ۳۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن نیز پالایشی‌ها با بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد به میزان ۷/ ۲۵ میلیارد تومان همراه شدند.

در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. «فولاد» روز گذشته شاهد جابه‌جایی ۶۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۶ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو قرار داشت که با خالص تغییر مالکیت ۴۰ میلیون سهم به ارزش ۴/ ۱۷ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران خرد بازار همراه شد. در آن سوی بازار اما بانکی‌ها مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفتند و خالص خرید ۲/ ۲۶ میلیارد تومانی را ثبت کرد. در میان شرکت‌ها نیز نماد معاملاتی سه بانک ملت، صادرات و پاسارگاد از بیشترین حمایت حقوقی برخوردار بودند. به این ترتیب در این روز «وبملت» شاهد جابه‌جایی ۵/ ۹ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. پس از آن نیز «وبصادر» مورد حمایت معامله‌گران حقوقی بازار قرار گرفت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وبصادر» بالغ بر ۶/ ۱۱ میلیون سهم به ارزش حدود ۲/ ۵ میلیارد تومان بود. در «وپاسار» نیز ۸/ ۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

09 (3)