هفته گذشته معامله‌گران در برابر ریسک تحریم‌های نفتی و همچنین مازاد عرضه‌ها به دلیل رشد قابل ملاحظه شاخص قرار داشتند، اما در نهایت به مدد گزارش‌های مناسب عملکرد فروردین شرکت‌های بزرگ و همچنین حمایت سهامداران حقوقی بازار، شاخص کل با رشد همراه شد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در مجموع هفته گذشته با رشد ۳هزار و ۸۶۶واحدی معادل ۹۳/ ۱درصد به رقم ۲۰۳هزار و ۷۷۶واحد رسید. با این کارنامه از ابتدای سال تا‌کنون بازدهی شاخص کل معادل ۱/ ۱۴درصد شده است.

برخورد نزدیک عرضه و تقاضا و همچنین انتشار گزارش‌های ماهانه روز چهارشنبه نیز در بازار به چشم می‌خورد. به‌طوری‌که در نهایت شاخص کل رشد ۹۱۹واحدی معادل ۴۵/ ۰درصدی را تجربه کرد. نمادهای گل‌گهر و بانک‌های صادرات و تجارت بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند. روز چهارشنبه شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۲۷/ ۱درصدی به رقم ۴۱هزار و ۱۰۷واحد رسید. در بازار سهام روز چهارشنبه، بورس تهران اعلام کرد که عرضه اولیه سهام سرمایه‌گذاری صدر تامین دوشنبه آینده خواهد بود. به این ترتیب، مقرر شده دوشنبه آینده ۹ اردیبهشت ۲ میلیارد سهم «تاصیکو» به‌عنوان نخستین شرکت جدید در سال۹۸ با محدوده قیمتی ۲۰۵ تا ۲۲۰ تومانی هر سهم و با سهمیه ۷ هزار سهمی هر کد حقیقی و حقوقی به عموم واگذار شود.  در همین حال مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: فروردین برای بورس تهران حکم تکمیل کردن پرونده‌ها را دارد، اما ۵ شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، پتروشیمی نوری، پلی پروپیلن جم، سیمرغ و غلتک‌سازان آماده عرضه هستند. درگاهی افزود: در ماه‌های ابتدایی سال بیشترین تمرکز بر عرضه در بازار است به‌طوری که مراسم معارفه شرکت صدر تامین انجام شده و طی روزهای آینده شاهد عرضه اولیه آن خواهیم بود. همزمان به درخواست‌های جدید و پرونده‌هایی که از سال گذشته باز مانده رسیدگی می‌کنیم. اما سال ۹۸ سال پرباری برای عرضه است، اگر چه هدف بر ۱۰ عرضه اولیه به‌صورت منظم است اما به نظر می‌رسد بیش از این تعداد عرضه اولیه انجام شود. در گروه تصفیه نفت محمد‌علی دادور عصر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تغییرات ایجاد شده و تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفتای شیرین، ظرفیت واحد بنزین‌سازی پالایشگاه نیز ارتقا می‌یابد و به میزان یاده ‌شده می‌رسد.

وی افزایش ظرفیت تولید را یکی از اصلی‌‌ترین رویکردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال رونق تولید عنوان کرد. به‌طوری‌که در سال گذشته مرحله دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار شد و کشور به خودکفایی در تولید بنزین دست یافت.  دادور ادامه داد: در سال جاری نیز با هدف ایجاد رونق تولید، افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌‌های استراتژیک انرژی از جمله بنزین را در دستور کار قرار داده‌‌ایم و همچون گذشته حفظ کیفیت نیز اولویت مجموعه خواهد بود.در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری امید در شفاف‌سازی از واگذاری ملک گلبرگ شرکت خبر داده است. براین اساس فروش این ملک ۲هزار و ۹۹۵متری برای شرکت ۳۰۴میلیارد ریال سود فراهم کرده است. در گروه دارویی شرکت ژلاتین کپسول ایران از زیر‌مجموعه‌های داروسازی فارابی در فرابورس پذیرفته شده است. این شرکت با پلاک ۱۹۲در فرابورس درج شده است.

در میان دیگر اخبار روز گذشته، صحبت‌های معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران درخصوص جذابیت برخی شرکت‌های بورسی برای کشورهای منطقه بود. به‌طوری‌که روح‌الله حسینی‌مقدم در گفت‌وگو با «ایلنا» اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های ما برای بورس‌های منطقه جذاب هستند و اگر شرایط آماده باشد بسیاری از این بورس‌ها آمادگی پذیرش و تامین مالی آن را دارند. حسینی‌مقدم در مورد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران نیز گفت: در این مورد کارهای خوبی انجام شده و حتی پس از برجام مورد اقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفت اما باید یکسری تمرین‌های دیگر برای بین‌المللی شدن را انجام داد. باید توجه داشت که استانداردهای پذیرش شرکت‌ها در دنیا به سمت یک استاندارد یکسان حرکت کرده و شرکت‌های‌ ما نیز آن استانداردها را باید رعایت کنند که در آن صورت قطعا سرمایه‌گذار خارجی می‌داند با چه شرکتی روبه‌رو است و تمایلش نیز برای حضور در بازار افزایش می‌یابد. وی اضافه کرد: باید فرهنگ‌سازی کرد تا شرکت‌ها استانداردهای خود را ارتقا دهند و بحث گزارشگری خود را به زبان بین‌المللی در پیش بگیرند تا بتوانند از پتانسیل سرمایه‌گذار خارجی استفاده کنند.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۲۴۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۵۱میلیارد تومان رسید. با این کارنامه ارزش کل معاملات در بورس به ۴هزار و ۹۷۰میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته ماقبل آن و با توجه به یک روز تعطیلی در میانه هفته، ۳۱درصد کاهش داشت.