مسیر صعودی قیمت‌ها که از ابتدای معاملات دیروز آغاز شد، شاخص کل فرابورس را به‌طور مقطعی وارد محدوده بی‌سابقه ۲۵۰۰ واحدی کرد. با ادامه خرید و فروش‌ها و پیشروی قدرت عرضه نسبت به تقاضا، قیمت‌ها از سقف روزانه فاصله گرفت و شاخص کل بازار به رشد ۸/ ۱ درصدی(معادل ۴۵ واحد) بسنده کرد و در نهایت در ارتفاع ۲۴۹۶ واحدی ایستاد. سهام سنگ‌آهن گهرزمین ضمن بیشترین اثر مثبت بر صعود نماگر مزبور، موجب پیشروی بیش از ۱۴ واحدی آن شد. نمادهای دیگری همچون «میدکو»‌ و «زاگرس» نیز در مجموع بیش از ۱۳ واحد به ارتفاع شاخص کل افزودند. در نقطه مقابل، نماد شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند از پیشروی بیشتر شاخص کل جلوگیری کرد و بالغ بر ۶ واحد از آن کاست. پس از «دماوند»، افت قیمت در نماد پتروشیمی مارون هم حدود ۲ واحد از ارتفاع شاخص کل کاست.

سبزپوشی ۲۱ صنعت

روز گذشته در بازارهای اول و دوم نزدیک به ۶۲۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۳۶ میلیارد تومان دست به دست شد که بیشترین ارزش معاملات این دو بازار طی ۶ ماه گذشته است. نزدیک به ۴۰ درصد از این جریان نقدینگی که معادل تقریبی ۹۰ میلیارد تومان است، در صنایع «فلزات اساسی»، «زراعت» و «هتل و رستوران» به گردش در آمد. در نقطه مقابل، صنعت تک‌سهمی «سیمان» با وجود ثبت کمترین ارزش معاملات در بین صنایع فرابورسی، بیشترین بازدهی روزانه را کسب کرد و صدرنشین صنایع از منظر رشد شاخص شد. گروه‌های تک‌سهمی دیگری نیز نظیر «استخراج کانه‌های فلزی» و «تولید محصولات الکترونیکی و نوری» نیز در رتبه‌های دیگر این فهرست قرار گرفتند. در مجموع شاخص ۲۱ صنعت از صنایع ۲۷ گانه فرابورس در معاملات دیروز با رشد شاخص به کار خود پایان دادند.

خریداران قدرتمند سهامداران خرد

دیروز، بازیگران حقیقی بازار خرید قدرتمندی را در مقابل سهامداران حقوقی رقم زدند و مالکیت سهام را به نفع خود تغییر دادند. طی این فرآیند بیش از ۱۰ میلیارد تومان سهم از سبد اشخاص حقوقی به سوی پرتفوی فعالان حقیقی جابه‌جا‌ شد. سهام ۲۰ صنعت از خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی برخوردار شدند و تنها پنج صنعت مورد توجه خاص خریداران حقوقی قرار گرفتند. سهامداران خرد بیشترین خالص خرید خود را در سهام «وسبحان» رقم زدند. سهام «زاگرس» و «اوان» نیز از دیگر ترجیحات سهامداران خرد بود که در مجموع از حمایت نزدیک به ۶میلیارد تومانی آنها برخوردار شدند. در مقابل، بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران عمده در دو نماد فلزی «ذوب» و «ارفع» رقم خورد که در مجموع رقمی معادل هفت میلیارد تومان بود. به این ترتیب، در حالی‌که بیشترین خالص خرید سهامداران خرد در صنایع «سرمایه‌گذاری‌ها» و «اطلاعات و ارتباطات» به گردش درآمد، سهامداران حقوقی بیشترین حمایت خود را از صنایع «فلزات اساسی»، «زراعت» و سپس «محصولات دارویی» رقم زدند.

رشد آرام سود‌ «اخزا»ها

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت حدود ۱۳۰ هزار برگه به ارزش تقریبا ۱۰۹ میلیارد تومان دست به دست شد که بیش از ۵۸ میلیارد تومان این نقدینگی، در معاملات اوراق خزانه به گردش درآمد. کاهش جریان نقدینگی در بازار بدهی، منجر به افت بیش از ۳۲ درصدی ارزش معاملات روزانه اسناد خزانه اسلامی شد. از طرفی، عقب‌نشینی تقاضا در اوراق مزبور، تعداد بیشتری از اوراق را در محدوده منفی قیمت قرار داد و در رشد ۲/ ۰ واحد درصدی متوسط نرخ بهره ۲۶ مرحله سررسید از اوراق «اخزا» اثرگذار شد. به این ترتیب، در پایان معاملات دیروز، متوسط بازدهی در این بازار از کانال ۲۲ درصدی عبور کرد و در سطح ۱/ ۲۲ درصدی متوقف شد.