بازارهای جهانی در یک ماه گذشته

معاملات فرابورس در آبان‌ماه در حالی آغاز شد که معامله‌گران در انتظار فرا رسیدن دور دوم تحریم‌ها بودند. عملی شدن تحریم‌ها و در نتیجه کاهش عرضه نفت در ابعاد جهانی، امری تهدیدآمیز برای قیمت آن به شمار می‌رفت. از سویی دیگر جدال بین آمریکا و چین به‌عنوان دو قدرت تجاری، عامل فشاری بر بازار فلزات پایه شد که با رشد شاخص دلار و کاهش تقاضای فلزات از سوی ارزهای غیردلاری تقویت شد. ریاست ‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده بود در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، طیف وسیعی از کالاهای چینی را مشمول پرداخت تعرفه وارداتی می‌کند. با این حال زمزمه‌های امیدوارکننده به منظور پایان دادن به جنگ تجاری و امکان مذاکرات بین دو کشور، فضای معاملاتی بازارهای کالایی و نفت را بهبود بخشید. امری که با اعطای معافیت واردات نفت ایران به ۸ کشور، نرخ نفت را مجددا کاهش داد. در همین برهه محصولات پتروشیمی نیز در مسیر سراشیبی قیمت قرار گرفت.

در این خصوص بهای متانول تحت فشار عرضه محموله‌های ایرانی به سطوح پایین‌تری خزید و در ادامه شدت بیشتری به خود گرفت. امیدواری نسبت به حصول توافق تجاری نیز به یأس بدل شد و با حرکت شاخص دلار به سوی مراتب بالاتر، قیمت فلزات دوباره تحت تاثیر قرار گرفت. با وجود رسمیت یافتن تحریم‌ها، بازار سهام واکنش چندانی نشان نداد و حرکت کم‌نوسانی را در پیش گرفت. امری که حاکی از صحت پیشخور شدن آثار تحریم‌ها بر قیمت‌ها بود. از طرفی دیگر افت قیمت‌های جهانی کالاها و تنگناهای به وجود آمده ناشی از تحریم‌ها اثری منفی بر قیمت سهام وابسته داشت و توجهات، بیشتر معطوف به صنایع کوچک‌تر شد. در همین حین نرخ نفت نیز تحت‌تاثیر کاهش تقاضای جهانی، افت بیشتری را تجربه کرد.

نگاهی به روند معاملات

در جریان معاملات ماه گذشته، نزدیک به ۱۶ میلیارد برگه بهادار به ارزش بیش از ۸ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس مورد‌معامله قرار گرفت. از این مقدار، بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازارهای اول و دوم به گردش درآمد. همچنین در بازارهای اوراق مشارکت، تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله، نقدینگی افزون بر ۳ هزار میلیارد تومانی رقم خورد.  در بازارهای پایه نیز ارزش معاملات آبان ماه به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل که در ابتدای این برهه در سطح ۲۱۰۵ واحدی ایستاده بود؛ به دنبال عوامل تاثیرگذار منفی شامل تلاطم بازارهای جهانی و افت قیمت‌ها، فشارهای ناشی از تحریم‌ها بر شرکت‌ها و صنایع، رد لایحه CFT از جانب شورای نگهبان، دلسردی نسبت به کانال مالی بین اروپا و ایران و پیمان سپاری ارزی که برخلاف انتظارات سهامداران به تصویب رسید؛ دست به دست هم دادند تا سایه شک را بر فراز معاملات سهام گسترده‌تر و به‌تبع آن واکنش‌های ناپایدار سهامداران افزایش یابد؛ امری که به روند نزولی آیفکس طی این ماه دامن زد.

همچنین ابهام در نحوه عملکرد صنایع کالایی منجر به کاهش سهام مربوطه و افزایش فشار فروش در آنها شد در نتیجه شاخص کل که تاثیر قابل‌توجهی از سهام نام‌برده پذیراست، به سطوح پایین‌تر سقوط کرد به‌طوری که شاخص کل از کانال ۲ هزار واحدی خارج و با افت نزدیک به ۲۰۰ واحدی در سطح ۱۹۰۸ واحدی متوقف شد. ارزش بازار نیز در این مدت، بیش از ۷/ ۱ درصد کاهش یافت. از سویی دیگر، ماه آبان با حمایت سهامداران حقیقی به‌کار خود پایان داد. در این فرآیند بیش از ۶۳ میلیارد تومان از جانب سهامداران حقوقی به سوی معامله‌گران حقیقی جابه‌جا‌ شد. همچنین در ماه آبان شاهد ۳ عرضه اولیه در فرابورس بودیم. پتروشیمی قائد بصیر با نماد معاملاتی «شبصیر» در ۱۵ آبان ماه وارد گردونه معاملات شد و اوراق اسناد خزانه اسلامی به نماد «اخزا۷۰۷» ۲۸ ماه، با سررسید ۲۷ شهریور ۹۸ برای اولین‌بار در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه شد. اما عرضه اولیه سنگ‌آهن گهرزمین، در ۲۶ آبان بود که از منظر مشارکت سهامداران رکوردی جدید را به ثبت رساند و در روز اول معاملاتی خود نقدینگی نزدیک به ۴۲۰ میلیارد تومانی را رقم زد.

از «اخزا»ها چه خبر؟

معاملات اسناد خزانه اسلامی طی ۲۰ روز کاری آبان، شاهد ورود اوراق جدیدی در نماد «اخزا۷۰۷» بود. اوراق مزبور در ۲۷ ماه، عرضه شد. نرخ سود موثر این اوراق به ۳/ ۲۵ درصد و همچنین ارزش معاملات آن به بیش از یک میلیارد تومان رسید. از سویی دیگر با پایان ماه و نزدیک شدن به زمان سررسید نماد معاملاتی «اخزا۶۱۱»، اوراق خزانه مزبور با نرخ سود موثر بیش از ۴/ ۲۲ درصدی، به منظور پرداخت مبالغ اسمی متوقف شد. بازده دوره نگهداری این اوراق در سطح ۷۲/ ۰ واحد درصد تثبیت شد. در ابتدای این بازه زمانی، نرخ سود مؤثر بر سطح ۵/ ۲۵ درصدی قرار داشت اما با حرکت تقریبا ممتد نزولی این نرخ، در پایان راه با افت دو واحد درصدی مقدار ۵/ ۲۳ درصد را به خود اختصاص داد.