ثالوند ح: حراج حق‌تقدم «سرمایه‌گذاری مسکن الوند» سه‌شنبه گذشته شروع شد تا حدود ۲۰ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده از مجموع ۲۰۰ میلیون حق‌تقدم منتشرشده، حداکثر تا ۱۶ دی به فروش برسد. کشف قیمت تقدم ثالوند در حدود قیمت سهم انجام گرفت. سرمایه ثالوند با این فرآیند از ۳۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید تا صرف اصلاح ساختار مالی و در واقع تسویه مطالبات سهامداران، بابت بخشی از سود مصوب سال مالی ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ شود.

دسبحا ح: «گروه دارویی سبحان» یکی از هلدینگ‌های دارویی وابسته به هلدینگ بالاتر از خود یعنی «گروه دارویی برکت» (برکت) است که مدیریت شرکت‌های «البرز دارو» (دالبر)، «سبحان دارو» (دسبحان)، «سبحان آنکولوژی» (دسانکو)، «ایران دارو» (دیران) و «کی‌بی‌سی» (کی‌بی‌سی) را در اختیار دارد. افزایش سرمایه حدود ۶۳ درصدی دسبحا قرار است صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر شود. حق‌تقدم دسبحا تا پایان بهمن فرصت پذیره‌نویسی دارد.

دسبحان ح: اعلامیه حراج حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده «سبحان دارو» روز چهارشنبه توسط ناظر منتشر شد؛ اما کشف قیمت انجام‌نشد و به هفته جاری موکول شد. سبحان دارو در نظر دارد بخش عمده افزایش سرمایه ۴۵ میلیارد تومانی خود (حدود ۷۷ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی) را صرف اصلاح ساختار مالی کند و بخش کمتری از آن را صرف ساخت انبار و جایگزینی ماشین‌آلات کند. از ۴۵۰ میلیون حق‌تقدم منتشر شده کمتر از دو میلیون از آن استفاده نشده است که علت آن به روش شرکت‌های گروه دارویی برکت در تبدیل خودکار حق‌تقدم‌ها به سهام از محل مطالبات سهامداران برمی‌گردد؛ رویه‌ای که البته مورد استقبال سهامداران شرکت‌های گروه مزبور نیز قرار گرفته‌ است. همین روش سبب شد در رویدادی نادر، افزایش سرمایه قبلی سبحان دارو در سال ۱۳۹۶، دوره حراج نداشته باشد.

بپاس ج: «بیمه پاسارگاد» درمجمع فوق‌العاده سه‌شنبه خود، افزایش سرمایه حدود ۳۳ درصدی از محل سود انباشته و اندوخته را مصوب کرد تا به‌صورت سهام جایزه به سهامداران داده شود. البته در همین مجمع مرحله دوم افزایش سرمایه حدود ۶۶ درصدی مصوب شد و اجرای آن در اختیار هیات‌مدیره قرار گرفت. با افزایش مرحله اول، سرمایه بپاس از حدود ۲۵۵ میلیارد تومان به حدود ۳۴۰ میلیارد تومان رسید.

فملی ج: «ملی صنایع مس ایران» در مجمع فوق‌العاده ۲۸ آذرماه خود به ازای هر ۱۰ سهم تعداد ۳ سهم جایزه به سهامدارانش داد. با تصویب مجمع، سرمایه ۶ هزار میلیارد تومانی فملی به ۸/ ۷ هزار میلیارد تومان رسید تا صرف جبران سرمایه‌گذاری‌های قبلی شرکت شود.

سازمان بورس اخیرا مجوز افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها مانند «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (۳۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی)، «شهد ایران» (۳۱۹ درصد از تجدید ارزیابی) و «کارخانجات داروپخش» (۲۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی و ۲۵ درصد از سود انباشته) را صادر کرده است که هنوز زمان تشکیل مجمع فوق‌العاده برای تصویب آن معین نشده است. شرکت‌های زیر هم پس از دریافت مجوز از سازمان بورس، زمانی را برای تشکیل مجمع فوق‌العاده (یا جلسه هیات‌مدیره) و تصویب افزایش سرمایه مشخص کرده‌اند: «کی‌بی‌سی» (مجمع فوق‌العاده در دوشنبه ۱۰/ ۱۰/ ۱۳۹۷)، «نفت پارس» (مجمع فوق‌العاده در سه‌شنبه ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۹۷)، «افرانت» (مجمع فوق‌العاده در یکشنبه ۱۶/ ۱۰/ ۱۳۹۷)، «محورسازان ایران خودرو» (مجمع فوق‌العاده در دوشنبه ۱۷/ ۱۰/ ۱۳۹۷ برای تصویب افزایش سرمایه حدود ۳۴۷ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها)، «سیمان ایلام» (پس از تنفس مجمع یکشنبه ۲/ ۱۰/ ۱۳۹۷ قرار شد ۹/ ۱۰/ ۱۳۹۷ تصمیم‌گیری شود)، «مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان» (مجمع فوق‌العاده روز یکشنبه ۹/ ۱۰/ ۱۳۹۷)، «دارویی و بهداشتی لقمان» (جلسه هیات‌مدیره در یکشنبه ۹/ ۱۰/ ۱۳۹۷).

«بیمه تعاون» (وتعاون) و «پتروشیمی جم» (جم) مجامع افزایش سرمایه خود را برگزار کرده اما هنوز اعلامیه پذیره‌نویسی را در کدال منتشر نکرده‌اند. هفته گذشته شرکت‌های «نفت بهران» (شبهرن)، «ویتانا» (غویتا)، «لعابیران» (شلعاب) و «تولید فیبر ایران» (چفیبر) خبر از ثبت افزایش سرمایه اخیر خود دادند. شرکت «موتورسازان تراکتورسازی» (خموتور) ضمن ثبت افزایش سرمایه خود در روز پنج‌شنبه گذشته، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مبلغ ۲۱۱۸ ریال به هر حق‌تقدم استفاده‌نشده تعلق گرفته که به حساب دارندگان آن واریز خواهد شد. کشف قیمت حق‌تقدم‌های استفاده نشده «پگاه آذربایجان غربی» (غشاذر) پس از ۲۰ روز از شروع حراج، یکشنبه گذشته در قیمت ۱۱۰ تومان صورت گرفت و روز چهارشنبه به زیر ۱۰۰ تومان رسید. با این وضعیت خریداران دوره پذیره‌نویسی اولیه که از حق‌تقدم استفاده نکردند، دچار زیان ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی خواهند شد.  تمام حق‌تقدم‌های استفاده نشده «سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان» (سدبیر) با استقبال صورت‌گرفته، پیش از پایان مهلت حراج فروخته شد.

هفته گذشته شاهد آگهی «کاهش سرمایه» شرکت «بیمه تجارت نو» (بنو) بودیم. این شرکت ۲۵۰ میلیارد تومانی که سهامداران آن هنگام پذیره‌نویسی نیمی از قیمت اسمی سهام یعنی ۵۰ تومان را پرداخته‌اند، برای تادیه بقیه آن به تفاهم نرسیدند و ظاهرا قرار است در مجمع فوق‌العاده روز شنبه ۱۵ دی‌ماه، سرمایه را به ۱۲۵ میلیارد کاهش دهند. این موضوع پیش از این هم در مجامع بنو مطرح شده بود؛ اما مدیران شرکت موانعی را برای تحقق آن ذکر می‌کردند که باید دید نهایتا چگونه می‌توانند این فرآیند را که سال‌هاست در بورس ایران انجام نشده به سرانجام برسانند. از موارد عجیب هفته گذشته معاملات حق‌تقدم شرکت «آس‌پ» بود که با قیمت ۲۳۲ ریال صف خرید داشت؛ اما خود سهم زیر قیمت اسمی به‌صورت متعادل خرید و فروش می‌شد. افزایش سرمایه «آس‌پ» تا مجمع سالانه ثبت می‌شود.

11 (2)