سیدحسین میری گفت: در سال‌های اخیر و تحت تاثیر وضعیت برجام، تامین مالی و سرمایه‌گذاری خارجی در کلیه بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت حمل و نقل کاهش چشمگیری داشته است.وی افزود: بر این اساس برای تامین مالی پروژه‌های ریلی می‌توان اقدام به راه‌اندازی «صندوق پروژه» و از سوی دیگر، بهره‌گیری از انواع اوراق صکوک از جمله صکوک اجاره، استصناع و منفعت کرد.

به گفته وی، صندوق پروژه یک نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شده و با فراهم کردن بستر لازم به جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به پروژه مورد نظر می‌پردازد. از سوی دیگر، شرکت‌ها با مبنا قرار دادن دارایی‌های فعلی خود در صورت احراز شرایط مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار، می‌توانند نسبت به تامین منابع مالی مورد نیاز از محل انتشار اوراق اجاره اقدام و منابع ناشی از انتشار اوراق اجاره را در کلیه زمینه‌ها از جمله اجرای پروژه‌های مربوط به صنعت حمل ونقل ریلی یا تامین تجهیزات مورد نیاز مصرف کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود: همچنین شرکت‌ها با استفاده از صکوک استصناع می‌توانند نسبت به تامین منابع مالی مورد نیاز خود برای ساخت واگن‌‌های باری و مسافری، احداث ساختمان‌ها یا دپوهای تعمیراتی و... اقدام کنند. همچنین شرکت‌ها با استفاده از ابزار تامین مالی نسبتا جدید اوراق منفعت نیز می‌توانند از محل منافع آتی خود از محل فروش بلیت یا حمل کالا و.... منابع مورد نیاز خود را برای انجام پروژه‌های مربوطه یا تامین تجهیزات مورد نیاز تامین کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر درباره برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه ریلی گفت: با توجه به اینکه احتمال می‌رود تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت حمل‌ونقل ریلی با روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه آشنا نباشند، بنابراین برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این حوزه و حضور تامین سرمایه‌ها در نمایشگاه‌های یادشده تاثیر بسزایی در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش همه خدمات بازار سرمایه به این صنعت خواهد داشت.

میری با اشاره به نقش حوزه حمل و نقل ریلی در رشد اقتصادی کشور گفت: امروزه حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به‌دلیل داشتن نقش زیربنایی، تاثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور دارد.

وی با بیان اینکه حوزه ریلی دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی ‌زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد، افزود: کاهش هزینه حمل‌ونقل‌ و در نتیجه کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف، نقش زیادی در توان رقابت و گسترش سایر بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و در نهایت اقتصاد ملی دارد.

وی افزود: اهمیت ایران به‌عنوان یک کشور ترانزیتی بین اروپا، آسیا و آسیای مرکزی موجب شده است توسعه بخش ریلی اولویتی استراتژیک باشد و با وجود اینکه هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری برای توسعه راه‌آهن قابل ملاحظه ‌است، ولی آثار آن در توسعه پایدار و پیش‌گیری از هزینه‌های بلندمدت بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی، با توجه به مشکلات تامین مالی در زمینه صنعت حمل و نقل ریلی، این طرح‌ها اغلب با تاخیر به بهره‌برداری ‌رسیده و بنابراین دولت‌ها همیشه به نوعی به دنبال راه‌حلی برای حل این مشکل بوده‌اند.

میری خاطرنشان کرد: ایجاد تعاملی سازنده بین دولت و بخش خصوصی برای انجام این نوع پروژه‌ها، تجربه‌ای است که در کشورهای توسعه‌یافته با موفقیت همراه بوده است؛ به‌طوری‌که دولت بیشتر به‌عنوان یک پشتیبان در این پروژه‌ها حضور داشته و مسائل اجرایی، ‌فنی و تامین مالی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است. بنابراین در حال حاضر می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی در کشور برای ادامه و رشد فعالیت‌های این صنعت استفاده کرد.