در بازار اول و دوم چه گذشت؟

به دنبال انتشار ابلاغیه جدید شرکت ملی پالایش و پخش که خبر از عقب‌نشینی قیمت تعدادی از محصولات پالایشی می‌داد، بهای سهام کالایی با افت مواجه شد. از این رو سه‌شنبه‌ای که گذشت غالب نمادهای معاملاتی صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و به خصوص فرآورده‌های نفتی قرمزپوش شدند. این امر سبب شد که شاخص هر سه صنعت مزبور پا به محدوده منفی بگذارد. نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی که به نسبت افزون‌تری تحت فشار عرضه سهامداران قرار گرفته بود، بیشترین میزان افت روزانه را تجربه کرد. در مقابل صنعت سیمان با وجود اینکه کمترین ارزش معاملات روز گذشته را در اختیار داشت، صدرنشین جدول صنایع با بیشترین بازدهی روزانه شد. از طرفی بیشترین ارزش معاملات بازار اول و دوم در دادوستدهای روز گذشته، فلزات اساسی رقم خورد. همچنین بیش از ۴۰ درصد نقدینگی معاملات خرد در گروه مذکور گردش یافت.

سهامی ذوب آهن اصفهان که به این زیرمجموعه تعلق دارد، دیروز به‌عنوان پربیننده‌ترین نماد بازار ثبت شد. این نماد معاملاتی همچنین دیروز توانست بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد. «ذوب» صبح روز گذشته، گزارش عملکرد ماهانه خود را روی سامانه کدال قرار داد. این شرکت در گزارش مرداد خود مقدار فروش ۱۴۴ هزار و ۲۲۲ تن و مبلغ فروش ۵ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به ماه گذشته ۲۳ درصد افت در مقدار و ۱۱ درصد رشد در مبلغ فروش را داشته است. نکته مهم این گزارش افزایش ۸۴ درصدی نرخ فروش شمش کالایی، ۹ درصدی تیرآهن و ۲۲ درصدی میلگرد بود. همچنین «ذوب» در مجموع ۵ ماهه ابتدایی سال جاری موفق به فروش یک میلیون و ۶۱ هزار و ۵۲۲ تن به مبلغ ۲۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال شده که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲۰ درصد کاهش و ۴۴ درصد رشد داشته است. گزارش مناسب این نماد معاملاتی بود که سبب شد تا نسبت به هم‌گروهی‌های خود کمترین افت قیمت را تجربه کند. بررسی جدول نمادهایی که بیشترین اثر را بر شاخص کل فرابورس دارند، نشان از غلبه هیجانات بر معاملات سهام دارد.

پتروشیمی زاگرس با تاثیر ۶ واحدی بیشترین نقش را در کاهش شاخص فرابورس بر عهده داشت. فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت شیراز از دیگر نمادهای اثرگذار بر افت آیفکس بودند. این نمادها روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران خود بودند. «شراز» معاملات دیروز خود را با صف فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهمی به ارزش ۳ میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومانی به پایان رساند.

«هرمز» نیز روز گذشته با انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود، مقدار فروش مرداد خود را ۷۹ هزار و ۹۵۵ تن و مبلغ فروش یک هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال اعلام کرده که نسبت به تیر به ترتیب با کاهش ۶۷ و ۶۹ درصدی مواجه شد. این شرکت در ۵ ماه نخست سال جاری به مقدار فروش ۶۵۰ هزار و ۴۷۴ تن و مبلغ فروش ۱۳ هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۲ درصد مقدار فروش و ۳۸ درصد مبلغ فروش افزایش یافته‌ است.

همان‌طور که اشاره شد بیشترین اثرات منفی تصمیم جدید سیاست‌گذار به گروه فرآورده‌های نفتی و مشخصا پالایش نفت شیراز و نفت لاوان تعلق گرفت. در مقابل ابلاغیه جدید به نفع نفت پاسارگاد و نفت ایرانول بود، با این حال نفت ایرانول تحت هیجانات تحمیل شده به بازار، رشد چندانی را تجربه نکرد. در میان نمادهایی که بیشترین تقاضای سهامداران را در پی داشتند، کیمیای زنجان گستران جایگاه اول را به نام خود ثبت کرد؛ به‌طوری که پس از بسته شدن بازار، صف خریدی به ارزش ۲ میلیارد تومان به انتظار این سهام نشست. حجم معاملات خرد روز سه‌شنبه هفته جاری در بازار اول و دوم بالغ بر ۴۷۶ میلیون و به ارزش بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان بود.

بررسی بازیگران فرابورس

طی معاملات روز گذشته، بیشترین میزان خرید توسط معامله‌گران خرد بازار در نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا صورت گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار سهم «حسینا» به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به نفع معامله‌گران خرد بازار بود. نزدیک به ۹۷ درصد خریداران سهام تولید و صادرات ریشمک نیز معامله‌گران حقیقی بودند.

در مقابل سهامی که بیش از همه مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفت پالایش نفت شیراز بود. فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی زاگرس از جمله ترجیحات بعدی این دسته از معامله‌گران بودند. مجموع تغییر مالکیت‌های صورت‌گرفته روز گذشته، بیش از ۷ میلیارد تومان بود که از سبد سهامداران حقوقی خارج و به پرتفوی سهامداران حقیقی افزوده شد.  روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از یک میلیون برگه به ارزش ۱۰۴ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. ۸۰‌درصد این معاملات در بازار اوراق خزانه اسلامی گردش یافت. نرخ سود موثر«اخزا»ها نیز روند کاهشی روزهای اخیر را ادامه داد و در سطح ۵/ ۲۸ درصدی متوقف شد.