بر‌اساس مفاد این بسته صادر‌کنندگان از این پس می‌توانند از طریق صرافی‌ها اقدام به فروش ارز خود به نرخ بازار ثانویه کنند. انتشار بسته ارزی بانک مرکزی با استقبال سهامداران مواجه شد. بر این اساس سهامداران  با اطمینان از تغییر سیاست ارزی به خرید سهام صادرات‌محور بازار پرداختند. در این شرایط دیروز اکثر نمادها با صف خرید همراه شدند. البته بازار سهام همانند روز یکشنبه با عرضه‌های سنگین نیز همراه بود. در پی این امر ارزش معاملات خرد سهام بورس را به حدود ۱۳۷۰ میلیارد تومان رساند. در این شرایط بازار در پایان معاملات با رشد ۸/ ۳ درصدی شاخص کل مواجه شد. بر این اساس با ثبت رشد ۴هزار و۸۸۰واحدی شاخص کل، این نماگر در انتهای معاملات به رکورد تازه ۱۳۳هزار و ۳۲۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز ۷۳ واحد رشد کرد و به ۱۸ هزار و ۹۵۸ واحد رسید. نمادهای هلدینگ خلیج فارس، فولاد خراسان و مبارکه، بانک صادرات، ملی مس و پتروشیمی پارس بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند.  در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تداوم بلاتکلیفی بازار در مورد نماد‌های وب بودند. در حالی که امروز مجمع‌های وب برگزار می‌شود، همچنان مفاد شفاف‌سازی اخیر سازمان بورس در مورد این شرکت و حواشی رخ داده برای این نماد مهم‌ترین‌ بحث در میان سهامداران این شرکت است. توقف ۹ماهه نماد‌های وب فشار روانی سنگینی را برای بازار سهامداران این شرکت به همراه آورده است. دیروز رئیس سازمان حسابرسی درباره گزارش حسابرسی ویژه «های‌وب» و ارسال به شورای عالی بورس برای تصمیم‌گیری و بازگشایی نماد اعلام کرد: در اولین فرصت گزارش مربوطه تهیه و به مراجع ارائه می‌شود.

به گزارش بورس پرس، اکبر سهیلی پور درباره وضعیت «های‌وب» که دیروز با اعلام نظر سازمان بورس و تاکید بر لزوم تهیه گزارش حسابرسی ویژه توسط سازمان حسابرسی و ارسال آن به شورای عالی بورس برای بازگشایی نماد همراه بود به بورس پرس گفت: قبل از ارسال نامه سازمان بورس در این مورد، رئیس سازمان در تماس تلفنی خواهان بررسی دقیق و سریع موضوع بود.وی ادامه داد: در مورد نحوه شناسایی درآمد و چند موضوع دیگر اختلاف نظراتی وجود دارد که باید با نگاه به مدارک و مستندات و با تکیه بر مقررات و استانداردها، بررسی‌های موشکافانه‌ای انجام شود.این مقام مسوول در برابر این سئوال که با این اوصاف گزارش حسابرسی ویژه «های‌وب» در چه زمان تقریبی آماده ارائه می‌شود؟ توضیح داد: واقعیت این است که از همان دریافت نامه سازمان بورس، اقدامات لازم برای بررسی شروع و تاکید شده هر چه زودتر نهایی شود اما به دلیل خاص بودن پرونده و لزوم بررسی‌های همه جانبه و دقیق، نمی‌توان زمانی را اعلام کرد. سهیلی پور ادامه داد: خوشبختانه مدیران‌های وب در تهیه گزارش حسابرسی ویژه اعلام آمادگی کرده و نامه‌ای هم ارسال کرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود بعد از اتمام بررسی ها، در اولین فرصت گزارش مربوطه تهیه و به مراجع ارسال شود تا شورای عالی بورس تصمیم‌گیری کند و زمینه بازگشایی نماد فراهم شود.

در گروه فلزی دیروز اکثر نمادهای زیر مجموعه این گروه به دلیل بحث قیمت جدید ارز با صف خرید همراه شدند. در این گروه، شرکت آهن و فولاد ارفع درخصوص تولید و فروش چهار ماه سال ۹۷ و دلایل افزایش آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه کرد. شرکت ارفع در پاسخ به نامه اداره نظارت فرابورس درخصوص رشد ۹۱ درصدی فروش در چهار ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه شفاف‌سازی کرد. براساس اطلاعات این شرکت، از ۹۱ درصد رشد فروش این سهم در چهار ماه ابتدایی سال، ۱/ ۱۸ درصد ناشی از افزایش مقدار فروش و ۲/ ۷۳ درصد ناشی از افزایش نرخ فروش است. همچنین «ارفع» اعلام کرده است به دلیل افزایش قابل توجه مبلغ بهای تمام شده کالای فروخته شده، حاشیه سود ایجاد شده تغییر قابل توجهی نسبت به اطلاعات ارائه شده در سال ۹۶ ندارد.  همچنین دیروز گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور صادرات آهن اسفنجی از ۱۳ مرداد ماه جاری ممنوع و اعلام کرد: تولیدکنندگان برای صادرات باید مجوز (سیستمی) از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند. به گزارش گمرک جمهوری اسلامی، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس گمرک خواست که برای تامین مواد اولیه واحدهای ذوبی کشور و تقویت صنایع پایین‌دستی و حفظ اشتغال آنها صادرات آهن اسفنجی را ممنوع کند.

براین اساس تولیدکنندگان این کالا قبل از اقدام به صادرات باید کل کالای تولیدی خود را در بورس و براساس نرخ رسمی عرضه کنند و در صورت نبود تقاضا، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صادرات آن کنند.  به گزارش ایرنا، میزان صادرات آهن اسفنجی در سه ماه نخست امسال به میزان ۱۸۶ هزار و ۳۶۰ تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۱۷ درصد کاهش را ثبت کرد. ارزش صادراتی نیز بیش از ۳۳ درصد افت را در مقایسه با سه ماه نخست پارسال نشان داد.  در گروه بیمه‌ای رئیس کل بیمه مرکزی از برنامه طراحی شده برای ادغام دو تا سه شرکت بیمه خبر داد و گفت: امید است تا با اصلاح ساختارهای اقتصادی بتوان بخشی از بیمه ایران را واگذار کنیم. غلامرضا سلیمانی‌امیری، رئیس‌کل بیمه مرکزی در این‌باره اظهار کرد: حدود ۹۰درصد مجامع شرکت‌های بیمه برگزار شده است؛ مجمع بیمه ایران نیز به دلیل بزرگی این شرکت زمانبر است. به گفته سلیمانی‌امیری، سهم رشته بیمه شخص ثالث ۸/ ۳۸درصد، درمان ۲/ ۱۹ درصد و زندگی ١٣ درصد از کل بیمه‌نامه‌های صادره بوده است. رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای ادغام شرکت‌های بیمه دارید یا خیر، گفت: باید ابتدا آمادگی بین سهامداران وجود داشته باشد؛ به‌عنوان ناظر نمی‌توان گفت که شرکت‌ها با هم ادغام شوند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره خروج شرکت‌های بیمه اتکایی از کشور، گفت: وقتی برجام به نتیجه رسید، شرکت‌های اتکایی خارجی علاقه‌مند به همکاری با ایران شدند. سلیمانی امیری به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و افزود: خوشبختانه توان شرکت‌های ایرانی و بیمه مرکزی به اندازه‌ای هست که بتوان اتکایی را به داخل کشور انتقال داد. وی افزود: تمامی پوشش‌های اتکایی در بخش هوایی و دریایی به خارج ارسال نشده بود و زمانی که شرکت‌های اتکایی همکاری خود را قطع کردند، پوشش‌های اتکایی به داخل کشور انتقال داده شد.

در گروه کاشی، شرکت گرانیت‌بهسرام که مشمول لغو پذیرش شده است، برنامه افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی را از دو محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مطالبات اعلام کرد و با صف خرید روبه‌رو‌ شد. شرکت گرانیت بهسرام که به علت شمولیت بیش از ۳ سال ماده ۱۴۱ قانون تجارت، مشمول لغو پذیرش شده و طبق اطلاعیه بورس تهران تا ۳۰ آبان مهلت دارد اقدامات و تهمیدات لازم برای خروج از زیاندهی را انجام دهد، برنامه افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی را اعلام کرد و با قیمت ۱۶۲۶ ریالی هر سهم با صف خرید روبه‌رو‌ شد. براین اساس، «کهرام» بنا به پیشنهاد هیات‌مدیره درصدد است سرمایه فعلی را از ۵/ ۷ به ۵/ ۹۷ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها جهت دستورالعمل و ضرب‌الاجل بورس برای تداوم فعالیت‌ها اعمال می‌شود.   در گروه دارویی دیروز، دارویی سبحان از صدور مجوز افزایش معادل ۷۸ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خبر داد.  در گروه تصفیه نفت پالایشگاه نفت تبریز در قالب کنفرانس شفاف‌سازی خود از چند طرح توسعه‌ای و تاثیرات آن خبر داد، بر همین اساس طرح روغن‌سازی در سال ۹۷ حدود ۴۰۰ ریال در سود تاثیر می‌گذارد. طرح گوگرد‌زدایی نیز ۵۰ ریال موثر است. در گروه تجهیزات دیروز هپکو از طرح خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خبر داد.  در گروه هلدینگ‌ها نیز دیروز صندوق بازنشستگی شفاف‌سازی و در آن خاطر‌نشان کرد که پتروشیمی مسجد‌سلیمان ۸۳ پیشرفت کار دارد و اوایل ۹۸ به بهره‌برداری میرسد. طرح توسعه پلیمر پادجم نیز ۷۴ درصد پیشرفت داشته است و آذر ماه به بهره‌برداری می‌رسد. دیروز همچنین اعلام شدبه همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، تجهیزات فوق‌سنگین بزرگ‌ترین واحد اوره و آمونیاک در پتروشیمی مسجد‌سلیمان با موفقیت نصب شد. این تجهیزات، مهم‌ترین‌ بخش تجهیزات فرآیندی واحد آمونیاک پروژه شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان محسوب می‌شود و نصب آن از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود که با استفاده از جرثقیل‌های فوق‌سنگین گروه تخصصی نوح(ع) از زیر مجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) لیفت و نصب شد. چند قطعه فوق‌سنگین دیگر در خردادماه و با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط قرارگاه در این مجتمع نصب شده بود و تجهیزات دیگری نیز در ماه‌های آینده و در مسیر تکمیل این مجتمع نصب خواهد شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با حجم بالا بود که درآن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به یک‌هزار و 426میلیارد تومان و در فرابورس به 512میلیارد تومان بالغ شد.