در بازار روز چهارشنبه سرانجام نماد بانک صادرات پس از تقریبا ۲۰ماه توقف بی‌حاصل بازگشایی شد. این نماد در حالی با نصف شدن قیمت مواجه شد که عملا شرایط این بانک طی این دوره نماد نامناسب‌تر از ابتدای زمان متوقف شده است. سهامداران در شرایطی با زیان مواجه شدند که در صورت نبود توقف نماد رخ نمی‌داد و بازار با مکانیزم دست به دست کردن سهام به‌صورت عادی زیان را میان بیشتر بازیگران بازار توزیع می‌کرد اما با توقف نماد این زیان انباشته شده و سهامداران خسته پس از ۲۰ماه توقف نماد این زیان را تحمل کردند. در همین حال نبود هیچ ابزار حمایتی از سهامداران موجب شده است تا عملا سهامداران خرد در معرض این زیان باشند. در این شرایط روز چهارشنبه بازار با افت سنگین ۷۸۸واحدی معادل ۸۲/ ۰ درصد مواجه شد تا شاخص سطح حمایتی ۹۶هزار واحدی را از دست بدهد و به رقم ۹۵هزار و ۵۲۶ واحد در پایان معاملات روز چهارشنبه برسد. به جز نماد بانک صادرات بازگشایی نماد پارسیان نیز سهم مهمی در افت شاخص روز چهارشنبه داشت.این نماد که با افت کمتری در حد ۱۴درصد مواجه شد، در پایان معاملات صف فروش بیش از ۴۰میلیون سهمی را تجربه کرد. روز چهارشنبه شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۵۱واحدی به رقم ۱۷هزار و ۱۱۴واحد رسید.

در گروه بیمه‌ای مقام مسوول در بیمه مرکزی، واگذاری سهام بیمه البرز به سازمان تامین اجتماعی را خلاف آیین نامه ۴۰شورای عالی بیمه دانست و گفت: هدف خصوصی‌سازی است و انتقال مجموعه‌ها از دولت به دولت مقصد نیست. یک مقام مسوول در بیمه مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از مخالفت بیمه مرکزی با خرید سهام شرکت بیمه البرز از سوی سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: این مخالفت با ادله مستدل، از سوی بیمه مرکزی صورت گرفته است و بیمه مرکزی مخالف خرید سهام بیمه البرز از سوی مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. وی می‌افزاید: واگذاری سهام بیمه البرز به سازمان تامین اجتماعی خلاف آیین‌نامه ۴۰ شورای عالی بیمه است و باید از آن جلوگیری شود. در واقع، ماده ۴ آیین نامه ۴۰ می‌گوید که وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های موضوع ماده ۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نمی‌توانند جزو موسسات موسسه بیمه باشند؛ ضمن اینکه وزارتخانه‌ها، موسسات و نهادها و شرکت‌های موضوع این ماده در مجموع نمی‌تواند بیش از ۱۰ درصد در موسسه بیمه سهم داشته باشند.

در گروه معدنی روز چهارشنبه دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه تاریخ اعمال نرخ جدید زغال‌سنگ درسال ۹۶ از اول مهرماه ۹۶ است، گفت: معادن زغال‌سنگ از پرداخت یک درصد فروش قانون بودجه سال ۹۷ معاف شدند. سعید صمدی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جلسه اخیر فعالان معادن زغال‌سنگ با تعدادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی، اظهار کرد: معادن زغال‌سنگ از پرداخت یک درصد فروش قانون بودجه سال ۹۷ و قانون برنامه ششم به‌عنوان عوارض معاف شدند.  دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه تاریخ اعمال نرخ جدید زغال‌سنگ درسال ۹۶ از اول مهرماه ۹۶ است، افزود: درجهت واقعی کردن قیمت زغال‌سنگ از ابتدای سال ۱۳۹۷ هیاتی متشکل از ذوب آهن، هیات‌مدیره انجمن زغال‌سنگ ایران، وزارت صنعت معدن و تجارت و کارشناسان بی‌طرف باتوجه به قیمت جهانی و شرایط کیفی زغال‌سنگ ایران قیمت جدید را مشخص و وزارت صنعت و وزارت کار ملزم به اجرای آن هستند. وی اضافه کرد: باتوجه به لزوم توسعه و بازسازی معادن زغال‌سنگ و به‌روز کردن تکنولوژی استخراج معادن مقرر شده اقدامات لازم جهت استفاده معادن زغال‌سنگ از صندوق توسعه ملی فراهم شود.

صمدی با اشاره به اینکه برای بالا بردن ضریب ایمنی معادن زغال‌سنگ مقرر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعهدات خود در زمینه کمک به ایمنی معادن از طریق خرید تجهیزات ایمنی وارسال آن به معادن زغال‌سنگ اقدامات لازم را انجام دهد، تصریح کرد: خوشبختانه اولین محموله صادارت زغال‌سنگ به چین انجام شده که این موضوع برای معادن زغال‌سنگ بسیار قابل اهمیت است.  در این گروه همچنین آخرین شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین پس از افت قیمت‌های اخیر کمی خود را بالا کشید و با ۹۵ سنت رشد ۹۵/ ۶۹ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر شده است. افت قیمت بازار طولانی شد از این رو برخی خریدارها جذب شدند و برای خرید محموله‌های نقدی فعال‌تر شدند. البته اختلاف میان قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی زیاد است. بسیاری از فعالان بازار نیز هنوز در انتظارند تا روند بازار و قیمت‌گذاری روشن‌تر شود. به گزارش فولاد ایران، در بورس دالیان چین نیز قیمت قرارداد سنگ آهن ماه مه۶۳/ ۷۵دلار در هر تن خشک ثبت شد که ثبات داشت.  در گروه انفورماتیک «های وب» درباره قرارداد جدید و مهم با وزارت ارتباطات توضیحاتی داد. «های وب» که از ۲۲ آذر با توقف نماد روبه‌رو‌ است، عصر دیروز اقدام به انتشار توضیحاتی درباره قرارداد جدید و ۴۵۵ میلیارد تومانی با وزارت ارتباطات و مربوط به پروژه خرید خدمات الکترونیک برای ۱۸ هزار روستا کرد. این شرکت درباره نحوه تسویه اعلام کرد: مابه ازای انجام تعهدات دوره آمادگی ارائه خدمت (ایجاد پوشش) معادل ۶۰ درصد کل مبلغ قرارداد و مابه ازای انجام تعهدات دوره ارائه خدمت (تداوم پوشش ایجاد شده) طی ۱۰ سال معادل ۴۰ در‌صد کل مبلغ قرارداد است که متناسب جداول ذیل ماده ۴-۲-۲ پرداخت خواهد شد.

«های‌وب» با اشاره به تاریخ مؤثر اجرای قرارداد در ۲۲ اسفند ۹۶، در مورد جزئیات قرارداد هم توضیح داد: ایجاد امکان بهره‌برداری از خدمات الکترونیک برای ۹۰۰ هزار متقاضی در ۱۸ هزار روستا طی ۱۸ ماه از تاریخ ۲۲ اسفند سال ۹۶ لغایت ۳۱ شهریور ۹۸ و استمرار امکان ایجاد شده و ارائه خدمت به مشترکین روستاهای موضوع قرارداد از زمان تحویل هر روستا به مدت ۱۰ سال است.  با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که سازمان بورس بعد از دریافت نظر جامعه حسابداران رسمی و بررسی جوانب، چه مواضعی را اعلام و چه زمانی اقدام به بازگشایی نماد خواهد کرد.

در گروه فلزی مدیرعامل فولاد خوزستان از خرید کارخانه۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره توسعه ملی سنگان خبر داد و گفت: «فخوز» با این معامله مهم، صاحب معدن سنگ‌آهن شد. محمد کشانی در همایش تبیین اهداف و برنامه‌های عملیاتی سال ۹۷ «فخوز» از خریدکارخانه ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره توسعه ملی سنگان در مزایده توسط این شرکت فولادی به‌عنوان مژده عیدی کارکنان و سهامداران خبر داد و گفت: رویکرد صادراتی فولاد خوزستان که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ عنوان صادرکننده برتر در بخش تولیدات غیرنفتی را برای این شرکت به ارمغان آورده، در حقیقت استراتژی درستی بود که در عمل، نجات‌دهنده تولید داخلی بوده و به منظور حفظ روند رو‌به رشد آمارهای تولید و کسب درآمدهای ضروری در شرایط بحران بازارهای داخلی اتخاذ شده است.

وی افزود: فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی با قدمت ۴۰ ساله است که هیچ دسترسی به معدن یا کارخانه تولید کنسانتره ندارد. تهدید بالقوه تامین مواد اولیه و کنسانتره در دو سال آینده با توسعه ظرفیت‌های تولید محصولات میانی در ایران پیش‌بینی می‌شود، با تاکید هیات مدیره شرکت بر حمایت از تولیدات داخلی، برای «فخوز» افزایش تولید به موازات نوسازی خطوط تا مرز ۲/ ۵ میلیون تن در زیر سقف موجود از برنامه‌های مصوب است که با تلاش کارکنان دنبال می‌شود. فولاد خوزستان سعی دارد سهم ۲۵ درصدی خود را در تمامی سطوح تولید محصول و بازار داخلی فارغ از فولاد‌سازی طرح شادگان و پروژه‌های خارج از سقف، به هر نحو ممکن ایفا کند.

 بنابراین گزارش، فولاد خوزستان در سال ۹۶ بالغ بر ۷۶/ ۳میلیون تن شمش فولاد تولید کرده که بیش از ۷۳ درصد آن به میزان ۷/ ۲ میلیون تن با رشد ۹۰ درصدی در ارزش و ۴۰ درصدی در تناژ نسبت به سال ۹۵ به بازارهای جهانی در ۱۷ کشور صادر شده است.  در این گروه همچنین قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس در معاملات این هفته باز هم بالا رفت؛ چرا‌که تقاضا در بازارهای مقصد مطلوب است و عرضه بیلت سی‌آی‌اس نیز تا حدودی محدودیت‌هایی دارد. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ۱۰ دلار در هر تن نسبت به اوایل مارس بالا رفته است و ۵۵۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه گزارش می‌شود که برای حمل آوریل تا می‌است. به گزارش فولاد ایران، در ترکیه بیلت سی‌آی‌اس ۵۶۵ تا ۵۷۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شده که معادل ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن فوب است. در خاور دور بیلت روسیه ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار در هر تن فوب معادل ۵۷۵ تا ۵۸۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیاست.

در گروه غذایی احتمالا آخرین عرضه سال‌جاری به نام تبرک رقم خواهد خورد. در پی درج نماد تبرک در بازار دوم معاملات فرابورس و برگزاری جلسه معارفه در ۲۰ دی ماه، این هلدینگ غذایی آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی شده بود که در نهایت زمان این رویداد، آخرین روز کاری سال جاری تعیین شد. به این ترتیب دوشنبه ۲۸ اسفند قرار است، ۲۲۳ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۲۱ سهم «تبرک» در محدوده قیمتی ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ریال روانه میز فروش می‌شود. در این واگذاری سهمیه هرکد حقیقی و حقوقی ۲ هزار و ۲۰۰ سهم تعیین شده که از سوی کارگزاری بانک ملی انجام می‌شود. مالک اصلی و ۸/ ۸۷ درصدی «تبرک»، شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه بوده و خانواده بوستانی نیز دارای ۸/ ۱۰ درصد سهام هستند. این شرکت با سرمایه بیش از ۲۲۳ میلیارد تومانی، دارای ۹واحد تجاری فرعی شامل کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشت و صنعت گلبهار ناب خراسان، نوش‌پونه مشهد، طلای سفید تبرک، بهینا، اخشان اخلمد، فرآورده‌های غذایی مبین‌نگار بهناز، فرآورده‌های غذایی خوشمزه خراسان و صنایع غذایی مهرانه خراسان است.در گروه دارویی تولید و صادرات ریشمک در مجمع عمومی عادی سالانه با تقسیم سود نقدی معادل ۱۳۰تومان مواجه شد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به یک هزار و۲۵۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۲۳میلیارد تومان بالغ شد.