شاخص سهام در آستانه کانال شکنی جدید

به گزارش ایمیدرو، در جلسه هم‌اندیشی و بررسی عملکرد مجتمع سرب و روی انگوران که با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، مسوولان و مشاوران این مجموعه برگزار شد، مهدی کرباسیان اعلام کرد: نزدیک به۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تن فرآوری روی به پشتوانه معدن انگوران وجود دارد و این محدوده با ظرفیت، پیشرفت‌های قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف داشته است.  رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر ارائه گزارش در زمینه استخراج سنگ تراورتن توسط پیمانکار افزود: سیاست دولت در حوزه معدن برون سپاری و واگذاری معادن به بخش خصوصی دارای اهلیت است. شبانی افزود: طبق قرارداد پنج میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع باطله‌برداری شده است. یک میلیون تن باطله بیشتر از برنامه سال به قرارداد اضافه شد، همچنین شرکت پنج میلیون تن ذخیره ماده معدنی در بخش روباز تا پایان مهرماه امسال داشته است. وی با اعلام اینکه در این مجتمع تا ۵۰ متر ماده معدنی استخراج شده است، عنوان کرد: ۱۰ هزارتن ماده معدنی فروش رفته است.

در گروه شیمیایی شرکت پارس پامچال از بورس اخراج و به بازار پایه پیوست. این شرکت که با سرمایه ۳ میلیارد تومانی، ۶۴۲ ریال زیان برای سهم پیش‌بینی کرده بود و از ۱۴ تیر سال جاری هم با توقف نماد روبه‌رو‌ است، از شنبه آینده ۲۷ آبان، از فهرست شرکت‌های بورسی حذف و آماده انتقال به بازار پایه فرابورس خواهد شد. در گروه بانک‌ها مجمع عمومی بانک صنعت و معدن به‌عنوان نخستین بانک دولتی با حضور وزرای اقتصاد و صنعت برگزار شد. با برگزاری مجمع این بانک دولتی، انتظار می‌رود مجامع سالانه دیگر بانک‌های دولتی و حاضر در بورس که با توقف نماد روبه‌رو‌ هستند، نیز تشکیل شود. مسعود کرباسیان، در این مجمع به تشکیل کارگروهی برای بررسی تمدید وام‌ها تاکید کرد و تسریع در فروش دارایی های راکد را یکی از نکات حائز اهمیت دانست.  در گروه کاشی و سرامیک، کاشی تکسرام که با سرمایه ۴/ ۲۹ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس درج شده و ترکیبی از اشخاص حقیقی را در ترکیب سهامداری خود داراست، درخصوص نرخ فروش محصولات شفاف‌سازی کرد.

بر این اساس، فروش شرکت بر اساس فهرست قیمت عامل (درب کارخانه) به نمایندگان فروش به انجام رسیده است و آنها بر اساس این فهرست نسبت به فروش محصولات به مصرف‌کنندگان نهایی اقدام می‌کنند. تفاوت حدود ۴۰ درصدی بین نرخ عامل و نرخ مصرف در بررسی‌های به عمل آمده این صنعت، عرف تجاری است.تفاوت نرخ عامل و نرخ مصرف«کترام» متناسب با نوع کالا از ۲۱ تا ۴۴ درصد متغیر است و این تفاوت عمدتا ناشی از عواملی مانند کند یا تند فروش بودن محصولات، تولید جدید یا قدیم بودن محصولات و سایر عواملی که در تحقیقات بازار مشخص شده، به اجرا گذاشته شده است. فروش محصولات توسط شرکت بر اساس فهرست قیمت عامل و به‌صورت اعتباری و مدت‌دار انجام می‌شود. در گروه سایر محصولات کانه‌های غیر‌فلزی شرکت شیشه و گاز با سرمایه اسمی ۲۵ میلیارد تومانی درخصوص درآمد حاصل از محل ماده ۲۰ رفع موانع تولید در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ شفاف‌سازی کرد.

این شرکت بورسی مشمول ماده ۲۰ رفع موانع تولید شده بنابراین با اهمیت تاثیر سود و زیان آن در تصمیم‌گیری سهامداران اعلام کرد: تغییرات درآمدهای غیر‌عملیاتی ریالی بالغ بر ۸۹/ ۷ میلیارد تومانی که ناشی از تغییرات نرخ ارز و محاسبه نرخ بهره تسهیلات دریافتی از ۲۰ به ۱۵ درصد بوده است، با نهایی شدن صورت‌های مالی، پیش‌بینی تعدیلی حسابرسی شده به اطلاع سهامداران خواهد رسید. «کگاز» از دلایل عدم اعلام این شفاف‌سازی در زمان ارائه صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی نشده، به در دسترس نبودن مبلغ مذکور در آن زمان و نهایی نشدن محاسبات از سوی بانک صنعت و معدن اشاره کرده است. در گروه فلزی و در حالی که تولید‌کنندگان سرب و روی اکثرا با رشد سود‌آوری مواجه هستند، شرکت صنعت روی زنگان با تعدیل منفی ۴۴درصدی همراه شد. بر این اساس«زنگان» ۱۰ میلیارد تومانی که سود هر سهم سال مالی جاری را ۴۳ ریال سود پیش‌بینی کرده بود، در گزارشی جدید، سود هر سهم خود را با تعدیل منفی ۴۴درصدی به ۲۴ ریال رساند و  در شش ماهه ۱۳۷ریال زیان شناسایی کرد. در گروه حمل‌ونقل دیروز بلوک ۵/ ۶۶درصدی سهام کنترلی خدمات هوایی سامان به‌طور یکجا و شرایطی به قیمت پایه هر سهم ۱۲۵۰ تومان روانه میز فروش فرابورس ایران شد که از سوی یک یک متقاضیان خریداری شد.

 در گروه سرمایه‌گذاری، شرکت توسعه ملی که با سرمایه ۴۵۰ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس درج شده و زیرمجموعه مهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) محسوب می‌شود، در ۲۲ شهریور مجوز افزایش سرمایه ۳۳ درصدی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی جهت رساندن سرمایه به ۶۰۰ میلیارد تومان از سازمان بورس اخذ کرد. در این راستا، «وتوسم» درخصوص پرداخت سود سهام دوره مالی منتهی به آذر سال گذشته اعلام کرد: کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی که تا‌کنون مشخصات حساب بانکی را ارائه نکرده‌اند، در اسرع وقت نسبت به معرفی آن جهت واریز سود سهام سال ۹۵ اقدام کنند. در گروه سیمانی برخی از نمادها دیروز با رشد قیمت همراه شدند. در این بخش سهم نمادهای مستقر در نزدیکی استان‌های زلزله‌زده بیش از نمادهای دیگر بود. در گروه سیمانی همچنین دیروز اعلام شد ایران به ۳۴ کشور جهان سیمان صادر می‌کند. بر‌اساس این خبر مجموع صادرات سیمان در هفت ماهه نخست سال جاری به ۲۳۳ میلیون دلار می‌رسد. تازه‌ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد از تجارت خارجی هفت ماهه‌ سال جاری، در این مدت هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع سیمان به ارزش بیش از ۲۳۳ میلیون دلار از ایران صادر شده است. بیشترین صادرات سیمان از ایران به ترتیب به کشورهای عراق با ۶۴ میلیون دلار، افغانستان با ۴۶ میلیون دلار و کویت با ۲۳ میلیون دلار بوده است.

در گروه معدنی مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد، از پیش بینی سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی شرکت معدنی صنعتی چادرملو در ۲ طرح توسعه این شرکت خبر داد و گفت: طرح احداث کارخانه گندله‌سازی جدید با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال در دستور کار قرار دارد و موارد فنی مربوط به این پروژه در حال آماده‌سازی است. بر همین اساس شرکت در حال اخذ مجوز از ادارات و ارگان‌های مرتبط از یکسو و جذب سرمایه خارجی برای شروع عملیات است.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش داد‌وستدها (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۷۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۴میلیارد تومان بالغ شد.