معامله‌گران شاهد افت اندک قیمت فلزات در شامگاه روز جمعه بودند. در این شرایط بهای هر تن مس به ۶هزار و ۷۸۶دلار رسید و بهای دو فلز سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۵۴۷ دلار و ۳هزار و ۲۱۹دلار رقم خورد. در این فضا شاهد تاثیر منفی نمادهایی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس و مپنا بر شاخص کل بورس تهران بودیم. در نهایت نیز این نماگر به رقم ۸۷ هزار و ۷۹۵ واحد رسید. در بازار دیروز شاخص کل هم‌وزن هم با کاهش ۱۱واحدی به رقم ۱۷هزار و ۵۳۱واحد رسید.در این شرایط نگاه معامله‌گران در بازار به تحولات روزهای آتی است. جایی که انتظار می‌رود با کاهش تنش‌های سیاسی شرایط به سمت تحولات مثبت در بازار تغییر کند.

روز گذشته نمادهای معاملاتی شرکت‌های ساختمان اصفهان، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، معادن منگنز ایران، کارتن ایران، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، بیمه دی و اوراق مشارکت سیمان کردستان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های ایران ارقام، اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم در نماد صایتل، خدمات فنی فولاد یزد، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، تامین ماسه ریخته‌گری، کارت اعتباری ایران‌کیش و حق‌تقدم استفاده نشده سیمان ارومیه متوقف شدند.در بازار دیروز در ادامه رکورد‌شکنی‌ها و ثبت قیمت‌های عجیب در بازار پایه فرابورس، نماد شیرین دارو پس از چند نوبت ابطال معاملات در بازگشایی مجدد با ۱۱۳۷درصد رشد قیمت مواجه شد. هفته گذشته نیز قند ارومیه در بازگشایی با جهش چند صد درصدی مواجه شد که البته آن معامله ابطال شد. بازار فرابورس از انتهای سال گذشته و با قرار دادن درصد نوسان در برخی نمادها و محدودیت‌های معاملاتی در نمادهای دیگر با نوسان‌های غیر عادی مواجه شد.

در گروه غذایی با موافقت سازمان بورس، مهلت استفاده یک شرکت بورسی از مجوز افزایش سرمایه تمدید شد. «غالبر» که در ۲۲ شهریور سال جاری، مجوز افزایش سرمایه ۴۰ درصدی را از سازمان بورس اخذ کرده و از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی،۱۰ میلیارد تومان به سرمایه قبلی افزوده و ۳۵میلیارد تومانی شد، با توجه به اتمام مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه و موافقت سازمان بورس، مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه را تا تاریخ ۲۵ آبان جاری تمدید کرد. این شرکت لبنی، تامین مالی را با چهار هدف اجرای طرح‌های توسعه و جایگزینی ماشین‌آلات قدیمی، ساخت انبار، خرید زمین مجاور کارخانه و تامین سرمایه در گردش صورت می‌دهد.

در گروه فولادی، روز گذشته بازار واردات سنگ‌آهن چین در ثبات بود. از یک طرف جو بازار منفی است و از طرف دیگر در بازارهای فیوچرز فولاد بهبودهایی مشاهده شد. از این رو به نظر می‌رسد بازار در ثبات بماند.به گزارش فولاد ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲درصد استرالیا ۵/ ۶۲ دلار هر تن سی اف آر بود. در بورس دالیان چین قرارداد سنگ‌آهن ۳۰ سنت رشد داشت که به بازار نقدی کمک کرد. در بورس شانگهای نیز قیمت قرارداد میلگرد ۴/ ۵ دلار و بیلت در بازار نقدی چین ۵/ ۱ دلار در هر تن بالا رفت. گرچه تقاضای سنگ‌آهن مناسب‌تر شده است، ولی فعالان بازار آن را موقتی می‌دانند. از ۱۵ نوامبر کاهش تولید فولاد کارخانه‌های چینی جدی‌تر می‌شود و تقاضای سنگ‌آهن را پایین می‌آورد. از طرفی رشد عرضه این ماده اولیه بر بازار آن فشار خواهد آورد. موجودی سنگ‌آهن بنادر چین یک میلیون تن رشد داشته و به ۴۲/ ۱۳۸ میلیون تن رسیده است. با این شرایط، احتمال می‌رود قیمت سنگ‌آهن ماه‌های آتی افت داشته باشد. برخی نیز برآورد کرده‌اند قیمت این کالا سال آینده به ۵۰ دلار و سال ۲۰۱۹ به ۴۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر هم برسد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۱۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۲هزار و ۱۲۵میلیارد تومان بالغ شد.