به‌طوری که ارزش خرید و فروش ۱۰۵ کارگزاری فعال در بازار سهام در دوره ۷ ماه نخست سال به حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما این رقم در مقایسه با ارزش داد و ستدهای نهادهای مزبور در مدت مشابه سال قبل کاهش ۵/ ۹ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس مهم‌ترین دلیل اصلی ناهماهنگی در حرکت شاخص و افت معاملات صورت گرفته توسط کارگزاران، در کاهش ارزش معاملات در این مدت بوده است. به‌طوری که ارزش کل معاملات به ثبت رسیده در بورس تهران در دوره ۷ ماه نخست سال ۹۵، معادل ۲۸ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که مجموع ارزش معاملات در مدت مشابه امسال با ۴۰ درصد افت مواجه شده است. به این ترتیب ارزش کل معاملات  از ابتدای سال  تا پایان مهرماه سال جاری به حدود ۱۷ هزار و ۳۵۰‌میلیارد تومان رسیده است. این امر نشان می‌دهد که عمده دلیل رشد شاخص کل تحت تاثیر صعود قیمت در نمادهای شاخص‌ساز بوده است.

جزئیات کلی از ۷ ماه نخست سال

بر اساس این گزارش ارزش کل معاملات صورت گرفته توسط کارگزاری‌های در دوره ۷ ماه نخست سال به حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. نکته جالب توجه آنکه بیش از نیمی از رقم ارزش کل معاملات این نهاد‌ها تنها در اختیار ۱۴ کارگزاری است. ضمن اینکه کارگزاران یاد شده در دوره یک ماهه مهرماه نیز خرید و فروش حدود ۹ هزار میلیارد تومان را به ثبت رساندند.  همچنین سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بیشتر بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رقم از ابتدای سال تا پایان مهرماه، رشد ۲۸ درصدی را در مقایسه با معاملات نرمال تجربه کرده است. به این ترتیب از کل معاملات صورت گرفته سهم خرید و فروش آنلاین به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که ارزش این دادوستدها ۲۰ درصد از کل ارزش معاملات تحقق یافته این نهادها را تشکیل می‌دهد. ضمن آنکه در دوره مزبور ۱۰۳ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. در این میان حدود ۳۹ درصد از کل معاملات الکترونیکی توسط ۵ شرکت کارگزاری انجام شده است. براین اساس در دوره ۷ ماه نخست سال ارزش خرید و فروش خرد و بلوک حدود ۷۱ درصد از کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده ۱۲ درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی ۱۷ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

انتشار عملکرد دوره‌ای

بر‌اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته، انتشار آمارهای ماهانه از عملکرد شرکت‌های کارگزاری و رتبه‌بندی این نهادها از سوی اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران صورت می‌گیرد. این اطلاعات در راستای افزایش شفافیت و اطلاع‌رسانی عموم سرمایه‌گذاران منتشر می‌شود. اطلاعات مزبور و به عبارت دیگر رتبه‌بندی کارگزاران در سه حوزه ارزش معاملات الکترونیکی، ارزش معاملات خرد و بلوک و در نهایت ارزش کل معاملات انجام می‌شود. این گزارش‌ها که به‌صورت ماهانه و همچنین تجمعی از ابتدای سال است، در آخر هر ماه از سوی اداره آمار و معاونت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر می‌شود. حال در آخرین آمار رسیده از این اداره، شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه مربوط به دوره یک ماهه مهرماه و همچنین تجمعی ۷ ماهه از ابتدای سال هستیم.

برترین‌های حوزه آنلاین

در این راستا آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی این اداره مربوط به عملکرد مهر ماه این نهادهای مالی است؛ به‌طوری‌که در مهر ماه ۱۳۹۶ از ۱۰۵ کارگزار فعال در بورس، ۱۰۳ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. در این میان کارگزاری مفید با اختصاص خرید و فروش بیش از ۳۹۶ میلیارد تومانی، ۱۱/ ۲۰ درصد از کل معاملات آنلاین به ثبت رسیده را به خود اختصاص داد. در ادامه کارگزاری آگاه سهم حدود ۸ درصدی از این معاملات را کسب کرد. ارزش کل معاملات برخط این کارگزاری‌ها در محدوده ۱۵۷ میلیارد تومان قرار داشت. رتبه سوم نیز به کارگزاری فارابی با خرید و فروش آنلاین در حجم ۱۲۵ میلیارد تومانی اختصاص یافت. این کارگزاری نیز با توجه به معاملات مزبور، ۳۴/ ۶ درصد از کل معاملات برخط را به خود اختصاص داد. بررسی این عملکرد در دوره ۷ ماه نخست سال نیز نشان از آن دارد که از کل معاملات صورت گرفته سهم خرید و فروش آنلاین به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین حدود ۳۹ درصد از کل معاملات الکترونیکی توسط ۵ شرکت کارگزاری انجام شده که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با ۶۶/ ۲۰ درصد، آگاه با ۹۶/ ۵ درصد، فارابی با ۰۹/ ۵ درصد، مبین سرمایه با ۶۴/ ۳ درصد و بانک کشاورزی با ۲۰/ ۳ درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند.  در ادامه بانک پاسارگاد، تدبیرگران فردا، بانک ملی ایران، حافظ و آبان نیز به‌عنوان فعال‌ترین کارگزاری‌ها در حوزه معاملات برخط قرار گرفتند. این در حالی است که کارگزاری‌های آبتین استاک، دنیای نوین و صندوق‌های بازارگردانی سهمی در معاملات آنلاین نداشتند. همچنین آپادانا، سهم آذین، بهین پویا، نمادشاهدان، امید سهم، ملل پویا، ستاره جنوب، ایران سهم و شاخص سهام به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری‌ها در حوزه معاملات آنلاین شناخته شدند.

رصد معاملات خرد و بلوک

بر اساس گزارش مزبور ارزش خرید و فروش خرد و بلوک در دوره ۷ ماه نخست سال حدود ۷۱ درصد از کل معاملات بوده است. در این رده‌بندی نیز کارگزاری‌های مفید با کسب سهم ۹۳/ ۶ درصدی از این معاملات به‌عنوان فعال‌ترین کارگزاری شناخته شد. در ادامه کارگزاری‌های بانک کشاورزی، صبا تامین، آگاه و بانک ملی در فهرست دیگر نهادهای برتر قرار گرفتند. همچنین ارزش خرید و فروش عمده ۱۲ درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی ۱۷ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. افزون بر این رصد معاملات خرد و بلوک به ثبت رسیده توسط این نهادها در دوره یک ماهه مهرماه نیز نشان از آن دارد که کارگزاری مفید با سهم ۷۴/ ۷ درصدی از کل این معاملات، به‌عنوان برترین کارگزاری در این حوزه شناخته شد. کارگزاری بانک رفاه و آگاه نیز هر کدام حدود ۴ درصد از کل معاملات خرد و بلوک مهرماه را به خود اختصاص دادند.

نیمی از معاملات در اختیار ۱۴ کارگزار

بنابر این گزارش، ارزش کل خرید و فروش ۱۰۵ کارگزار فعال بورس تهران در دوره ۷ ماهه نخست سال به حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش ازنیمی از رقم ارزش کل معاملات این نهاد‌ها تنها در اختیار ۱۴ کارگزار بوده است.  بر این اساس شرکت کارگزاری صبا تامین بیشترین ارزش خرید و فروش را داشته و پس از آن کارگزاری بانک رفاه کارگران، بانک کشاورزی، مفید، امین آوید، تامین سرمایه نوین، بانک ملت، شهر، بانک پارسیان و آگاه در رتبه‌های برتر قرار گرفتند.  در این میان ارزش کل معاملات به ثبت رسیده توسط شرکت‌ کارگزاری صبا تامین به بیش از ۴هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که به این ترتیب این کارگزاری ۶/ ۶ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داد. کارگزاری بانک رفاه کارگران نیز با اختلاف اندک از آن ۵۹/ ۵ درصدی در ارزش معاملات، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. درآمد کارگزاری ‌بانک رفاه کارگران بالغ بر ۷/ ۳ هزار میلیارد تومان بود.

این در حالی است که کارگزاری‌های ستاره جنوب، سهم یار، امید سهم، جهان سهم، بهین پویا، نماد شاهدان، دنیای نوین، ایران سهم، آبتین استاک و شاخص سهام با معاملاتی کمتر از ۶۰ میلیون تومان به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری‌ها در ۷ماهه نخست سال شناخته شدند. همچنین مجموع خرید و فروش‌های انجام شده توسط ۱۰۵ کارگزاری فعال در مهرماه اعم از معاملات خرد و بلوک، مبادلات الکترونیکی و همچنین معاملات سایر ابزارهای نوین مالی بالغ بر ۹هزار میلیارد تومان بود. در این میان کارگزاری شهر توانست در مجموع معاملات ۵۱۶ میلیون تومانی را انجام دهد و این موضوع منجر به کسب سهم ۷۸/ ۵ درصدی این کارگزاری از کل معاملات صورت گرفته شد.  در ادامه کارگزاری مفید با اختلافی اندک، در رتبه دوم قرار گرفت. این کارگزاری موفق به ثبت معاملات بیش از ۴۹۰ میلیون تومانی در مهرماه و کسب سهم ۵/ ۵ درصدی از کل معاملات شد. کارگزاری‌های امین آوید، تامین سرمایه نوین، بانک کشاورزی و بانک سپه نیز به ترتیب با سهم ۴ درصدی از کل معاملات در رتبه‌های سوم تا ششم قرار گرفتند. در ادامه ۳ کارگزاری بانک رفاه کارگران، نهایت نگر و آگاه جای گرفتند. این نهادها نیز هر کدام حدود ۳ درصد از کل معاملات به ثبت رسیده در مهرماه را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که کارگزاری شاخص سهام به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری در مهرماه شناخته شد. درآمد این کارگزاری معادل ۵/ ۲ میلیون تومان بود. کارگزاری‌های نماد شاهدان، فولاد مپنا، آبتین استاک و ایران سهم نیز از دیگر کارگزاری‌هایی بودند که ماه گذشته را با فعالیت اندک پشت سرگذاشتند. درآمد هر کدام از این نهادهای مزبور کمتر از ۵ میلیون تومان بود.

بورس

بورس