مدیر عامل حفاری شمال که آبان‌ماه گذشته به این سمت منصوب شد با تشریح شرایط صنعت حفاری درخصوص وضعیت شرکت حفاری شمال گفت: قیمت نفت به پایین ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده و این موضوع موجب شده تعداد دکل‌های حفاری در کل دنیا نیز به حداقل برسد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا اعلام ورشکستگی کنند.  گلپایگانی افزود: کاهش شدید قیمت نفت از یکسو و انواع تحریم‌های اقتصادی از سوی دیگر موجب شده تا صنعت نفت کشورمان به خصوص در یک سال گذشته با چالش‌های جدی مواجه شود و وزارت نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای صنعت حفاری از لحاظ مالی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و همین امر موجب تاخیر در پرداخت به موقع مطالبات شرکت‌های حفاری شده است. وی تصریح کرد: به دنبال کاهش قیمت نفت در سال‌های اخیر، سوددهی اکثر پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز و حجم فعالیت‌های صنعت حفاری کاهش و در پی آن تعداد دکل‌های بیکار افزایش یافت. او در ادامه به رفتارهای متفاوت کارفرمایان در دوره افت قیمت جهانی نفت اشاره کرد و گفت: شرکت‌های مورد‌نظر با توجه به نوع قراردادی که با شرکت‌های پیمانکار منعقد کرده‌اند، رفتارهای گوناگونی از خود نشان دادند.

 گلپایگانی تصریح کرد: با توجه به رفع تحریم‌ها سعی شد تا از تکنولوژی‌های جدید در شرکت استفاده شود که هدف اصلی از آن کنترل و مدیریت هزینه‌ها بود. اصلاح فرآیند و رویه‌های تجاری و اجرایی، یکی دیگر از اقدامات مثبت این دوره بود که به مهندسی هزینه‌ها کمک زیادی کرد. وی از دیگر تلاش‌های مثبتی که با هدف بهبود وضعیت عملیاتی شرکت حفاری صورت گرفته یاد کرد و گفت: تلاش برای تامین منابع ارزان قیمت، رفع موانع محیطی و اصلاح ساختار سرمایه‌ای شرکت از مهم‌ترین‌ اهدافی است که در پیش گرفته‌ایم.

مدیرعامل حفاری شمال با اشاره به اینکه برنامه افزایش سرمایه در دستور کار هیات مدیره قرار دارد، درباره وضعیت بودجه سال جاری شرکت تصریح کرد: شرکت حفاری شمال در اولین بودجه مالی سال۹۶ به دلیل پیش‌بینی افزایش درآمد ناشی از افزایش روزکارکرد دکل دریایی، فروش و درآمد ارائه خدمات کل امسال را بالغ بر ۸ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال در نظر گرفت.  گلپایگانی گفت: افزون بر این با توجه به پیش‌بینی فروش بیش از ۲۰۵ میلیارد ریال از دارایی‌های مازاد شرکت (پیش‌بینی درآمد هر سهم) EPS امسال برابر با ۴۰۶ ریال پیش‌بینی شد؛ اما در بودجه‌ای که همراه با گزارش سه ماهه منتشر شد این مبلغ به ۲۶۷ ریال کاهش یافت.

 وی در ادامه به دلایل تعدیل منفی این شرکت اشاره کرد و افزود: با توجه به عدم تحقق درآمد دستگاه حفاری ۱۱۱ ناشی از عدم ترخیص از پروژه آزادگان، عدم تحقق درآمد دستگاه ۱۱۷ به دلیل طولانی شدن پروژه و عدم ترخیص تا پایان سال، کاهش نرخ روز کارکرد سکوی دریایی الیما طبق مذاکرات انجام شده با کارفرما، عدم تحقق درآمد شناورهای ایران بهشهر و راتا که ترخیص شده‌اند و هم اکنون فاقد قرارداد است و همچنین عدم کارکرد سکوی دریایی «سحر۱» در فروردین ماه و محقق نشدن درآمد پیش‌بینی شده در این ماه از مهم‌ترین علل کاهش پیش‌بینی سود حفاری شمال در بودجه امسال است.

 مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به انجام مدیریت هزینه، اصلاح و بازنگری ساختار سازمانی، درباره تعدیل نیروی انسانی در مجموعه حفاری شمال گفت: از دیگر اقداماتی که باید برای کاهش هزینه‌ها مد نظر قرار می‌گرفت تورم نیروی انسانی غیرمرتبط یا فعالیت‌های فنی و عملیاتی به ویژه در بخش ستاد و پایگاه‌ها بود. او درخصوص هزینه‌های مالی به وام‌های دریافتی از بانک‌های تجارت و اقتصاد نوین اشاره کرد و گفت: این وام‌ها به مبلغ ۵۵۷ میلیارد و ۱۶۷میلیون ریال پیش‌بینی شده که در بودجه اولیه معادل ۶۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال افزایش بابت جریمه‌های دیرکرد هزینه‌های مالی برآورد شده بود. اما با توجه به تصمیمات شرکت مبنی بر فروش دارایی‌های مازاد و عدم امکان انتقال تسهیلات به خریدار جدید، پیش‌بینی می‌شود که بخشی از تسهیلات تسویه شده و در نتیجه هزینه‌های مالی شرکت با کاهش همراه شود.

   فروش دارایی‌های مازاد

حمیدرضا گلپایگانی گفت: کاهش درآمد سکوی حفاری «سحر۲» که در پیش‌بینی اولیه بر اساس نرخ قبلی برآورد شده بود و عدم تحقق درآمد پروژه آزادگان ناشی از عدم تایید برخی از صورتحساب‌های پروژه آزادگان از سوی کارفرما بر کاهش سود برآوردی این شرکت موثر واقع شد. افزون بر این فعالیت‌های غیرعملیاتی شرکت مانند فروش دارایی‌های مازاد که در بودجه اولیه بالغ بر ۲۰۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود در بودجه اخیر به ۱۹۲ میلیارد ریال کاهش یافت. وی تاکید کرد: با وجود اینکه نرخ قراردادها در بودجه امسال کاهش یافته و موجب پایین آمدن سود برآوردی شرکت برای کل سال شده، اما در تلاش هستیم تا با انعقاد قراردادهای جدیدی سودآوری شرکت را افزایش دهیم. به‌رغم اینکه قراردادهای حفاری شمال برای سال ۹۶ اتمام یافته بود اما تلاش‌های ما برای منعقد ساختن قراردادهای جدید با کارفرماهای خارجی ادامه دارد. در همین زمینه تلاش‌هایی شده تا قرارداد «دراگون» را به نتیجه رسانده و منعقد‌سازیم.وی با اشاره به سودآوری شرکت حفاری شمال در سال گذشته تاکید کرد: شرکت حفاری شمال در پایان سال مالی ۹۵ توانسته بود ۲۹۳ ریال سود برای هر سهم محقق سازد، پیش‌بینی می‌کنیم که سود واقعی امسال از ۲۶۰ ریال نیز فراتر رود.