قاچاق تایرهای بی کیفیت

لطفا» در خصوص تاریخچه شکل گیری ایران تایر و سیر تحول آن از ابتدا تاکنون توضیح دهید.

شرکت ایران تایر در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی توسط بخش خصوصی با نام شرکت «جنرال تایر و رابرایران» و با سرمایه‌گذاری شرکت جنرال تایر آمریکا ایجاد شد. ظرفیت اولیه این کارخانه تولید ۶.۰۰۰ تن از انواع کفپوش و ضربه گیرهای لاستیکی و... بود و در سال ۱۳۵۲ با تکمیل طرح توسعه کارخانه ظرفیت آن به ۱۸.۰۰۰ تن تولید انواع تایرهای سواری، وانتی، باری سبک و سنگین و ماشین آلات راهسازی و کشاورزی رسید که از نظر تنوع تولید در مقایسه با سایر کارخانجات موجود درکشور در رده برتر قرار گرفت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و قطع ارتباط شرکت جنرال تایر اداره این شرکت به مدیران و کارشناسان ایرانی سپرده شد تا اینکه در سال ۱۳۶۱ سهام شرکت جنرال تایر توسط بنیاد مستضعفان خریداری و این شرکت به « ایران  تایر» تغییر نام یافت. در سال ۱۳۶۹ ظرفیت تولید این شرکت به ۲۴.۰۰۰ تن درسال افزایش یافت. با ورود خودرو‌های جدید به کشور و افزایش یافتن استفاده از تایرهای رادیال سیمی، در سال ۱۳۹۰ شرکت ایران تایر موفق به اخذ تکنولوژی تولید اینگونه تایرها از شرکت Matador اروپا گردید و متعاقب آن با سرمایه‌گذاری و خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز از شرکت‌های اروپایی موفق به تولید انواع تایرهای رادیال سیمی گردید به‌نحوی که امروز محصولات این شرکت به لحاظ کیفی مورد تایید خودروسازان اصلی کشور و عموم مصرف کنندگان این تایرها قرار گرفته است.

به لحاظ کیفیت محصولات و حجم تولید در میان سایر تولیدکنندگان تایر، ایران تایر در چه جایگاهی قرار دارد؟

با توجه به اینکه در مبحث حمل و نقل، کیفیت تایر نقش مهم و به سزایی در ایمنی و سلامت سرنشینان خودرو و جلوگیری از حوادث جاده‌ای ایفا می‌کند استانداردهای خاص و ویژه‌ای برای تولید کنندگان صنعت تایر در نظر گرفته شده است. شرکت ایران تایر با بیش از ۵۰ سال سابقه حضور در این صنعت همواره در رعایت استاندارد‌ها و استفاده از دانش روز و تکنولوژی برتر دنیا پیش قدم بوده است. تایرهای بایاس این شرکت در سایزهای باری، وانتی، و کشاورزی و راهسازی از سال‌های دور در زمره بهترین تایرهای ساخت داخل مورد توجه و عنایت ویژه مصرف کنندگان بوده و در حال حاضر نیز مورد استقبال عموم است. در مورد تایرهای رادیال سیمی این شرکت با بهره گیری از دانش فنی شرکت Matador اروپا و با بهره‌گیری از بهترین ماشین آلات اروپایی این صنعت مبادرت به تولید این تایرها تحت لیسانس شرکت Matador اروپا و مطابق با استانداردهای اجباری این صنعت کرد و بحمد ا... با تولید سایزهای گوناگون تایرهای رادیال این شرکت موفق به کسب سهم بازار مناسب و توجه مشتریان وفادار و گرانقدر خود شده است.

 آیا انعقاد قرارداد با خودروسازهای خارجی نقش موثری در رشد و اعتلای صنعت تایر ایران دارد؟

حضور و فعالیت شرکتهای خودرو ساز خارجی و انعقاد قرارداد آنها با خودرو سازان داخلی پس از برجام و رفع تحریمها امری اجتناب ناپذیر و قابل پیش‌بینی بود و طبیعتا» شاهد حضور پررنگ و فعال آنان خواهیم بود و این فرصت مناسبی است برای تولید کنندگان تایر که با ارتقاء کیفیت محصولات خود سهم بازار جدیدی در تامین تایر خودروهای جدید بردارند و قطعا» خودروسازان نیز برای استفاده از مزایای کاهش سود و عوارض گمرکی دراثر استفاده از محصولات داخلی از این امر استقبال خواهند نمود.

مهمترین مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های داخلی و خارجی این صنعت چیست؟

در مسیر فعالیت شرکتهای تولیدی در تمام زمینه‌ها مسائل و مشکلات خرد وکلان وجود دارد که بر مسؤولان امر و دست اندرکاران پوشیده نیست. ازمهمترین مسائل می‌توان به قاچاق تایر و عرضه بیش از اندازه محصولات بی کیفیت خارجی بدون ضابطه و پشتوانه خدمات بعد از فروش اشاره کرد که این موضوع فعالیت کلیه شرکتهای تولید تایر داخلی را به چالش کشیده است، زیرا آنها موظف به رعایت استانداردهای اجباری صنعت تایر، خدمات پس از فروش، پاسخگویی به اعتراض مشتریان و همچنین رعایت قوانین جاری کشور در خصوص پرداخت حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات و ارزش افزوده و حقوق و عوارض گمرکی واردات مواد اولیه و ... می‌باشند و در چنین شرایطی امکان رقابت برای تولید کنندگان داخلی با محصولات بی کیفیت خارجی که به صورت قاچاق وارد و درسراسر کشور توزیع می‌شوند، سخت و مشکل ساز خواهد بود.

دولت برای جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

به طورقطع دولت برای جلوگیری از قاچاق کالا و واردات بی رویه برنامه و سیاست و دستورالعملهای خاص دارد  بر این امر مهم نظارت و دقت لازم را اعمال می‌نماید. اقداماتی در این زمینه پیشنهاد می‌شود که به شرح زیر است:

- محاسبه دقیق میزان مصرف، تولید، واردات و صادرات انواع تایر با هماهنگی نهادهای نظارتی،وزارتخانه‌های ذیربط، خودروسازان، تولیدکنندگان داخلی تایر به منظور برنامه ریزی و تدوین نظام عرضه و تقاضا.

- اصلاح نظام تعرفه واردات و افزایش تعرفه واردات تایرهایی که امکان تولید و عرضه آن در داخل کشور وجود دارد.

- کنترل و نظارت دقیق بر مبادی ورودی کشور و مرزها.(نظارت بر آزمایشگاه‌های تست تایر در گمرکات)

- اعمال نظارت دقیق تر برگمرکات کشور و حصول اطمینان از صحت ثبت سفارش‌های صورت گرفته.

- ایجاد سیستم‌های رهگیری به منظور تشخیص تایرهای قاچاق در سطح کشور.

در خصوص تامین مواد اولیه چه مشکلاتی وجود دارد؟

مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از منابع داخلی و خارجی تهیه می‌گردد. با توجه به ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی شرکت ایران تایر نیز بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خود را که با استانداردها و ضوابط تکنولوژی این شرکت مطابقت دارد از شرکتها و منابع داخلی تامین می‌نماید که از جمله مهمترین آنها می‌توان به انواع نخ، دوده، کائوچوی مصنوعی، اکسید روی، اکسید منیزیم، سیم طوقه، ریکلیم و انواع روغن‌ها و حلال‌ها اشاره نمود. بخشی از مواد اولیه مورد نیازکه در داخل کشور امکان تولید آن در حال حاضر وجود ندارد از تولید کنندگان خارجی تامین می‌گردد. مشکلات اساسی در تامین مواد اولیه کمبود نقدینگی و عدم گردش مناسب آن در چرخه تامین و تولید و فروش می‌باشد که با برطرف شدن آن بخشی از مشکلات کاهش می‌یابد. در این رابطه می‌توان به نقش عدم پرداخت مبلغ تایر فروخته شده توسط خودروسازان اشاره کرد . در بخش تامین مواد اولیه خارجی می‌توان از ضوابط و مقررات حاکم بر بانک‌ها و در خصوص تامین ارز مورد نیاز و حواله آن برای فروشنده با توجه به مشکلات تحریم که هنوز در بسیاری از موارد وجود دارد، اشاره کرد. ضمن اینکه نقش حمایتی بانک‌ها و موسسات مالی از صنعت داخلی و شرکت‌هایی که سال‌ها حضور موفق و افتخارآمیز در کشور دارند، به لحاظ برطرف نشدن تحریم‌ها و مسائل ناشی از آن ضعیف و درحد انتظار نیست و مشابه این مشکلات در ضوابط گمرکات کشور در خصوص واردات مواد اولیه و اخذ مجوزهای گوناگون مشاهده می‌شود.