تحلیل به‌جای سیگنال‌فروشی

«دنیای بورس» در این مدت سعی کرده با رصد متغیرهای موجود عملکرد مناسبی را به ثبت برساند. در این میان پیش‌بینی‌های «دنیای بورس» درخصوص صنایع مختلف گواهی بر این موضوع است. یکی از مثال‌های بارز موفقیت این مجموعه، تکیه بر گروه‌های پیشتاز بورس مانند فلزات اساسی و کانه‌های فلزی در تابستان بود. نمادی مانند «فولاد» به‌عنوان یک نمونه کاملا موفق است که از زمان ارائه تحلیل روی سایت در ابتدای تیر ماه، همزمان قیمت و سودآوری سهام تا پایان هفته گذشته رشد بیش از ۴۰ درصدی را به ثبت رسانده است.مثال‌هایی از این دست در کارنامه «دنیای بورس» در همین مدت محدود فعالیت، کم‌شمار نیست. می‌توان به این موضوع باور داشت که تنها با دنبال کردن گزارش‌های تحلیلی «دنیای بورس» از ابتدای کار این مجموعه، امکان کسب بازدهی بیش از ۵۰ درصدی برای فعالان وجود داشته است. البته برای سرمایه‌های خرد (فعالان حقیقی بازار) این میزان بازدهی می‌توانست به رقم‌های بالاتری برسد. گزارش‌های «دنیای بورس» در این مدت بارها در نمادهایی که فراتر از واقعیت‌ها رشد کرده‌اند، با هشدارهای به موقع مانع از ثبت زیان برای خریداران سهام شده است. بنابراین، تلاش فراوانی شده تا به جای سیگنال‌فروشی و مطالب هیجانی به فعالان قدرت تحلیلی داده شود تا خود آنها بتوانند بهینه‌ترین تصمیم‌ها را در سرمایه‌گذاری اتخاذ کنند.

 

   وجه برتری «دنیای بورس» نسبت به رقبا

همان‌طور که اشاره شد در این مدت تمامی تلاش‌ها در راستای پاسخگویی به مخاطبان وجود داشته است. از ویژ‌گی‌هایی که مخاطبان سایت می‌توانند صحت آن را تایید کنند، عدم تعصب نسبت به نماد یا صنعت خاص بود. این ویژگی که از نگاه کلان حاکم بر روزنامه «دنیای اقتصاد» نشات گرفته است موجب شده راه «دنیای بورس» از بسیاری از سایت‌های تحلیلی و در فضای امروز بازار سهام از کانال‌های تلگرامی جدا شود. در این راستا اشتباهات خود را پذیرفته و آرشیو شدن دائمی اطلاعات موجود سندی برای اطمینان‌سازی مخاطبان است. همچنین، ماموریت خبری «دنیای بورس» بر اظهار نظر دقیق فقط پس از تعیین تکلیف نهایی و تایید منابع معتبر و همچنین عدم دامن زدن به شایعات، استوار بوده است.در ادامه خلاصه‌ای از کارنامه «دنیای بورس» آورده شده است. همان‌طور که مشخص است گزارش‌های «دنیای بورس» با سلایق مختلف سرمایه‌گذاری از مدت زمان انتظاری بازدهی مطابقت دارد (نوسانات کوتاه‌مدت، افق میان‌مدت و دید سرمایه‌گذاری بلندمدت). تحلیل‌ها در این سایت با بیشترین دقت و با استفاده از نظرات مختلف کارشناسی ارائه شده که این موضوع میزان خطا را بسیار کاهش داده است. بر این اساس بعضا گزارش‌های «دنیای بورس» حاوی نکاتی به ظاهر کم‌اهمیت از شرکت‌ مورد بررسی است که بازار بی‌توجه به این متغیر مهم، به تحلیل وضعیت شرکت مزبور می‌پردازد، در حالی‌که تعیین‌کننده مسیر آینده همین نکات مغفول هستند.

همان‌طور که فعالان بازار سهام بر این موضوع اشراف کامل دارند، تحلیل‌های بورسی از ناشر مشخص عصاره‌ای از نظرات کارشناسی در سایر بازارها و پس از آن لحاظ وضعیت شرکت و صنعت است. در این خصوص مسیر ارز در بازار داخل نیز با تحلیل‌های ارائه‌شده «دنیای بورس» از این بازار منطبق بوده است. بر این اساس «دنیای بورس» نه تنها راهنمای فعالان بازار سهام بوده بلکه تحلیل‌های این سایت تحلیلی، می‌تواند در سایر بازارها مانند بازار ارز، طلا، بازار کالایی و بازار سرمایه نیز مسیر روشنی را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد.با این حال، از همان ابتدا بر این موضوع تاکید شده که سیگنال قیمتی برای ورود یا خروج از یک سهم داده نخواهد شد. هرچند تشریح اثر منفی این موضوع بر رفتار یک سرمایه‌گذار و زیان‌های سنگین ناشی از آن فراتر از حوصله این مطلب است، اما باید توجه داشت که هیچ‌کس حاضر نیست زیان دیگری را تقبل کند. بر این اساس بهترین راهکاری که «دنیای‌بورس» بر آن تکیه دارد ارائه یک تحلیل دقیق با وزن‌دهی به فرصت‌ها و تهدیدهای حاکم بر یک سهم است. به این ترتیب، سرمایه‌گذار ضمن آنکه دید روشنی نسبت به حضور در معاملات در یک نماد پیدا کرده با تقویت قدرت تحلیلی خود و بر مبنای میزان ریسک‌پذیری خود برای خرید یا فروش سهام مختلف تصمیم‌گیری می‌کند.

 

   پیش‌بینی‌ها به مذاق خریداران خوش آمد

«دنیای بورس» از آغاز فعالیت خود، پیش‌بینی‌هایی را با محوریت رشد سودآوری شرکت‌ها و به تبع آن جذابیت قیمتی سهام ارائه کرد که بسیاری از آنها در ۶ ماه نخست سال ۹۶ محقق شد. اشاره به انتظار برای رشد سودآوری «آپ» با ارائه تحلیلی از سودآوری این شرکت در بهمن‌ماه سال ۹۵ به چشم‌انداز روشن پیش رو این شرکت اشاره داشت. در حالی‌که در این تاریخ این سهم با مقاومت ۱۵۰۰ تومانی دست و پنجه نرم می‌کرد، سرانجام شاهد کانال‌شکنی‌های مداوم «آپ» در مسیر صعودی بودیم. این سهم از انتظارات موجود نیز پیشی گرفت و در مدت زمان کوتاه دو ماه بازدهی بیش از ۶۰ درصدی را ثبت کرد. مواردی از این دست به اثرپذیری بازار از نگاه تحلیلی «دنیای بورس» تاکید دارد.

به‌طور همزمان و پس از ارائه تحلیل «آپ» تحلیل‌هایی از صنایع لاستیک با محوریت «پکویر» و از هم‌گروهی‌های جذاب آسان‌پرداخت مانند «رکیش» و «رتاپ» ارائه شد. در این خصوص «رتاپ» از زمان ارائه تحلیل در هفته‌های پایانی اسفند سال گذشته تا میانه اردیبهشت ماه سال جاری بازدهی حدود ۳۸ درصدی را برای سهامداران به ارمغان آورد. در این خصوص در فاصله کوتاهی پس از ارائه این تحلیل رشدهای پرشتاب «رتاپ» نیز آغاز شد.‌ «پکویر» نیز از ارائه تحلیل در میانه فروردین تا میانه اردیبهشت رشد بیش از ۲۰ درصدی را تجربه کرد. نکته مثبت برای نمادهای مزبور ثبات نسبی قیمت‌ها پس از رشدهای مداوم قیمتی است. این موضوع نشان‌دهنده حمایت عوامل بنیادی از قیمت این نمادها بوده که ریسک تداوم سهامداری را کاهش داده است (نکات کنونی تنها بر اساس تحلیل‌های ارائه‌شده در «دنیای بورس» و در بازه‌های زمانی ارائه شده اعتبار دارد).در ادامه تحلیل‌هایی از «فاسمین»، «زاگرس»، «فولاد»، «فملی» و دیگر نمادها ارائه شد که تمامی این نمادها با بازدهی‌های بسیار دلچسب برای خریداران همراه بود. «فاسمین» بازدهی بیش از ۳۰ درصدی در مدت زمان حدود ۶ ماه، «زاگرس» بازدهی حدود ۲۹ درصدی در مدت زمان حدود ۸ماه، «فولاد» بازدهی بیش از ۴۰ درصدی در مدت زمان حدود ۳ ماه و «فملی» بازدهی حدود ۲۰درصدی را در مدت زمان ۸ ماه، از زمان نخستین ارائه تحلیل‌های «دنیای بورس» تا پایان معاملات هفته گذشته تجربه کردند.

 

   توجه به فضای نوسانی و ابهامات بازار

تحلیل‌های «دنیای بورس» تنها برای خریداران با پشتوانه بنیادی مناسب نبوده و در این مدت سیگنال‌هایی از نوسانات احتمالی با مشخص شدن کف و سقف‌های انتظاری برای نمادهای مختلف به خصوص خودرویی‌ها ارائه شده است. سناریوهای بازگشایی سایپا که در اوایل مرداد ارائه شد تا حدود زیادی با مسیر قیمتی این سهم و همچنین گروه خودرو همخوانی داشته است. این موضوع برای برخی نمادهای قندی مانند «قزوین» نیز قابل مشاهده است.علاوه بر این «دنیای بورس» برای صنایع مبهم نیز سعی کرده با تشریح کامل ابهامات جذابیت یا عدم جذابیت نمادها را مشخص کند. در این خصوص «شتران» یکی از نمونه‌های موفق بود. مطابق با انتظارات نماد معاملاتی پالایشگاه نفت تهران تا حدود زیادی گوی سبقت را از دیگر هم‌گروهی‌های خود ربود و از زمان ارائه نخستین تحلیل‌ها رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد.  مثال‌های دیگری از برآورده شدن انتظارات تحلیلی مانند «کگل» و «شیران» نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد.

 

   انتظارات در مسیر نزولی نیز برآورده شد

علاوه بر ارائه تحلیل‌های مثبت «دنیای‌بورس» از انتظار برای رشد قیمتی نمادهای مختلف که پیش‌تر به آن اشاره شد، بعضا تحلیل‌هایی از انتظار برای نزول قیمتی برخی از نمادهایی که افت شدید قیمتی را تجربه کرده‌ بودند نیز ارائه شد. در این‌خصوص چون رشد قیمتی این نمادها عمدتا با قدرت نقدینگی انجام می‌شده و رصد معاملاتی این نمادها تنها با شناسایی فعالان سوار بر این نقدینگی امکان‌پذیر است، به‌طور کلی نمی‌توان زمان دقیقی از احتمال ریزش ارائه کرد. با این حال عمده تحلیل‌ها به ریسک‌های موجود اشاره کرده که انتظار می‌رود اثر خود را در ریزش قیمت سهام بگذارند. در این‌خصوص می‌توان به پایان رالی قیمتی نمادهای بازار پایه اشاره کرد. علاوه بر این ریسک‌های موجود در نمادهایی که وضعیت بنیادی مناسبی ندارند اما فعالان بازار نسبت به آینده آنها امیدوار هستند و بر این اساس به ارائه سناریوی قیمتی آتی پرداخته شد. در این‌خصوص می‌توان به «تپکو» اشاره کرد. از دیگر فعالیت‌های «دنیای بورس» نگاه تحلیلی به شرکت‌ها از دوربین جهانی بود. در این‌خصوص مقایسه آلومینیوم ایران با معیارهای جهانی یا عملکرد تولید کاتد در «فملی» با استانداردهای جهانی از نمونه‌های تحلیلی بود که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. از نکات مهم «دنیای بورس» تمرکز ویژه بر بازارهای کالایی جهانی است. در این‌خصوص علاوه بر ارائه تحلیل‌ها از نشریات بین‌المللی از کارشناسان داخل کشور و همچنین تحلیل‌های تیم «دنیای بورس» نیز استفاده شده است تا به این ترتیب بسته جذابی در این بخش ارائه شود. نمونه این موارد گزارش‌های تحلیلی از اوره و متانول و برخی الفین‌ها در بازار جهانی و ارائه پیش‌بینی‌های قیمتی از آینده این محصولات پتروشیمی بر اساس متغیرهای موجود است، مواردی که تاکنون تا حدود زیادی مطابق انتظارات برآورده شده است.توجه به مشکلات داخلی به‌خصوص بحران بانکی از مواردی بود که با استفاده از نظرات تیم اقتصادی دولت از اواخر سال گذشته و همچنین کارشناسان در دستور کار قرار گرفت. اثر این موارد بر رفتار سرمایه‌گذاران از نکاتی بود که «دنیای بورس» به آن اشاره کرد. گزارش‌های مختلف از حوزه‌های طلا، دلار، بورس کالا و سایر موارد ارائه می‌شود که ارائه مثال‌های آن از گنجایش این مطلب خارج است.

 

   چشم‌انداز آینده دنیای بورس

با وجود عملکرد درخشان «دنیای بورس» از زمان شروع به‌کار همچنان تا رسیدن به سقف انتظارات تیم تحلیلی راه زیادی وجود دارد. بر این اساس نگاه این تیم تداوم پیشرفت و ارائه تحلیل‌های به‌روز و کاربردی برای تمامی سرمایه‌گذاران است. در پایان باید گفت: زمانی‌که بسیاری نسبت به کسب بازدهی از بورس ناامید بودند تحلیل‌های دقیق و با اطمینان از «دنیای‌بورس» ارائه شد که اهداف بالایی را برای بورس نشان می‌داد. تا‌کنون نیمی از سال ۹۶ پشت‌سرگذاشته شده است و اعضای این تیم تحلیلی هر لحظه در حال به‌روزآوری اطلاعات موجود در سایت هستند. گرچه در فضای کنونی فعالان بازار نسبت به چشم‌انداز مثبت بورس در مقابل سایر بازارها اشاره دارند اما همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» نیز گفته شد، باید ریسک‌ها و فرصت‌های موجود را بررسی کرد تا با نگاهی دقیق نسبت به عوامل مثبت و منفی برای فعالیت در بورس تصمیم‌گیری شود.