ایسنا - در طول فعالیت هیات مدیره گذشته بورس کالا تحولاتی در مجموعه شرکت اتفاق افتاد که از آن جمله می‌توان به ورود مواد پایین دستی نفت و انتقال بورس کالای کشاورزی به بورس کالا اشاره کرد که بدین ترتیب، تالار معاملات از مبادله صرف محصولات فلزی خارج شد. غفاری، مدیر امور ناظرین و تالارهای شرکت بورس کالا اظهار کرد: در سه سال اخیر بورس اوراق بهادار به شدت افت داشت، اما بورس کالا همواره رشد داشته و تصمیمات هیات مدیره نیز در جهت روان‌سازی معاملات بود و لذا بورس کالا سدی در مقابل بازار آزاد نبوده است.

او گفت: برای راه‌اندازی بورس نفت‌خام متاسفانه بخش صادرات بازرگانی پتروشیمی هیچ کالایی برای عرضه نیاورد و از ضعف عملکرد بوده است، اما در بخش داخلی نزدیک به ۴۵ قلم کالا عرضه کرد. البته از شش ماهه‌ دوم میزان عرضه‌ها سرعت گرفت که با واقعیت و میزان تولید سالانه فاصله داشت و گفته‌اند که امسال میزان تولید و عرضه به هم نزدیک می‌شود.

وی با انتقاد از عدم تعهد بسیاری از عرضه‌کنندگان کالا در بورس اظهار کرد: پلی اتیلن ترفتالات از ۲۸ بهمن ۸۶ تا ۲۸ بهمن ۸۷ کل عرضه ۱۰۸ هزار و ۹۸۰ تن بوده در حالیکه میزان تولید آن ۴۱۲ هزار تن بوده است. مدیر امور ناظرین و تالارهای شرکت بورس کالای ایران افزود: البته در مورد قیر صد درصد تولید سالانه در بورس عرضه می‌شود و هیچ قیری خارج از بورس عرضه نمی‌شود و بورس توانسته بازار را کنترل کند.

غفاری در مورد آخرین وضعیت سیمان گفت: به منظور ورود سیمان به بورس اعلام ‌آمادگی کرده‌ایم و شرایط لازم فراهم شده و سازمان بورس‌ هم با سه شرط آزادسازی کامل سیمان، حذف موانع بین استانی برای عبور و مرور و توجه به تعرفه مجوز ورود را صادر می‌کند. وی همچنین در خصوص راه‌اندازی بورس برق گفت: بورس برق در صدد جداسازی بورس انرژی است و تاکنون نگاه کالایی به آن نشده است. وی افزود: برای ورود بیشتر فرآورده‌های نفتی در حال مذاکره با شرکت پخش و پالایش هستیم تا نفت کوره و VB (وکیوم باتوم) نیز وارد شوند و اولین حلال (حلال ۴۰۴) نیز به میزان سه‌میلیون تن برای اولین بار در بورس عرضه شد.