واکنش روسیه به تقویت حضور نیروهای اوکراین در مرز بلاروس/ نگران کننده است

سخنگوی کرملین گفت: روسیه موضوع تقویت حضور نیروهای نظامی اوکراین در مرز با بلاروس را مشکل خود می‌داند چرا که مسکو متحد مینسک است.

 دیمیتری پسکوف دوشنبه در نشستی خبری افزود: این موضوع نه تنها برای مینسک، بلکه برای مسکو نیز نگران کننده است، زیرا ما دو کشور متحد و شریک هستیم.
وی خاطرنشان کرد: دو کشور درباره موضوع تقویت حضور نیروهای اوکراین در مرز بلاروس در ارتباط کامل هستند.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مسکو و بلاروس از طریق تمام بخش‌ها از جمله سرویس‌های ویژه (اطلاعاتی و امنیتی)، چارچوب‌های گفت‌وگوی ویژه داریم و وزارتخانه‌های دفاع دو کشور نیز به عنوان شریک یکدیگر، در تماس دائمی هستند.

خبر مرتبط
ضربه سنگین اوکراین به روسیه/ مسکو نقره داغ شد+ جزئیات

کارخانه متالورژی نوولیپتسک (NLMK) اعلام کرد که این کارخانه مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی قرار گرفت اما هیچ آسیب جدی به آن وارد نشده است.


وی در پاسخ به سوالی در مورد تماس های احتمالی پوتین و لوکاشنکو رؤسای جمهوری روسیه و بلاروس در این زمینه خاطرنشان کرد: رهبران کشورها اگر لازم بدانند می توانند این کار را انجام دهند.

بلاروس اوایل این هفته اعلام کرد که یک کوادکوپتر را که به طور غیرقانونی از مرز این کشور با اوکراین عبور کرده بود، به اتهام جمع آوری اطلاعات در مورد زیرساخت‌های مرزی بلاروس سرنگون کرده است.

در این پیوند، وزارت دفاع بلاروس نیز اعلام کرد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اوکراین نیروها، تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتری را به منطقه شمالی زیتومیر، که هم مرز با بلاروس است، منتقل کرده است.
آندری سورینچیک فرمانده نظامی ارتش بلاروس نیز اعلام کرد: مینسک، نیروهای نظامی بیشتری را در مرزهای این کشور برای مقابله احتمالی برابر تجاوز اوکراین مستقر کرده است.
پاول موراویکو معاون اول شورای امنیت ملی بلاروس با اشاره به استقرار ۲۰ هزار نفر از نظامیان ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور تاکید کرد: در صورت تهدید کشورمان آماده استفاده از سلاح اتمی هستیم.
وی با بیان اینکه ۱۰ گردان ناتو در جوار مرزهای ما در کشورهای عضو ناتو مستقر شده‌اند، اظهار کرد: مجموع نظامیان ناتو که در حال حاضر در جوار مرزهای ما مستقر هستند به حدود ۲۰ هزار نفر می‌رسد.

جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.
روسیه سال گذشته، برخی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس که هم مرز با اوکراین، لهستان، لتونی و لیتوانی است، منتقل کرد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.