شیوع  ویروس کشنده« ام پاکس» /علائم و راههای جلوگیری +جزیئات

به گزارش اقتصادنیوز، اخیرا کارشناس سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع سویه جدید ویروس ام‌پاکس که موجب نگرانی هایی شده هشدار داد و همین هشدارها کافی بود تا برخی کارشناسان در توصیف آن از عبارت خطرناک‌ترین سویه استفاده کنند.این ویروس که ابتلای به آن می‌تواند باعث ایجاد ضایعات جدی در سراسر بدن شود؛ در برخی افراد دارای عوارض شدیدی است که ممکن است کشنده باشد.

ارقام رسمی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که امسال نزدیک به ۸۰۰۰ مورد ابتلا به این ویروس در جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شده است که در ۳۸۴ مورد به مرگ منجر شده است. نیمی‌ از این تعداد کودکان زیر ۱۵ سال بوده‌اند.

دسترسی ناکافی به واکسن

بعد از گذشت مدتی از شیوع قبلی این بیماری، سازمان جهانی بهداشت گزارش‌هایی مبنی بر استفاده نژادپرستانه از نام آن در برخی اجتماعات خبر داد و مدتی بعد نام آبله میمونی را به ام‌ پاکس تغییر داد. کارشناسان در آفریقا خواستار اقدام فوری برای کمک به تحقیقات در مورد سویه جدید ویروس ام‌پاکس و تسریع در توزیع واکسن شده‌اند.

در اوایل ماه ژوئن، سازمان جهانی بهداشت گفت که ادامه گسترش بیماری آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو نگران کننده است.

این سازمان به کمبود آگاهی عمومی از این بیماری، فقدان کیت‌های درمانی و واکسن و دیگر اولویت‌های بهداشتی این کشور به عنوان عواملی در ظهور سویه جدید اشاره کرد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، خطرات ناشی از شیوع این ویروس در جمهوری دموکراتیک کنگو همچنان بالاست.

علائم ام‌پاکس چیست؟

ام‌پاکس چه از طریق رابطه جنسی و چه از طریق تماس نزدیک پوستی منتقل شود،علائمی به همراه دارد.

تب، سردرد، درد عضلانی و کمردرد در طول یک دوره پنج روزه از جمله اولین علائم این بیماری هستند. پوسته پوسته شدن هم به مرور روی صورت، کف دست‌ها و کف پا ظاهر می‌شود. ناگفته نماند که ممکن است این بیماری بدون هیچ علائمی باشد که یکی از دلایلی است که می‌توان آن را مرموز دانست. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تعدادی از بیماران دچار عوارض طولانی‌مدت چشم شده و حتی در مواردی بینایی خود را از دست داده‌اند.

راه‌های جلوگیری از ویروس ام‌پاکس

از آنجایی‌که دسترسی به واکسن ام‌پاکس محدود است، نگرانی‌های بی‌شماری درباره شیوع گسترده آن وجود دارد، برای مثال اعلام شده که این بیماری می‌تواند از طریق فرودگاه‌ها به سایر کشورها برسد،  بنابراین سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا راه‌هایی را برای جلوگیری از این بیماری تجویز کرده است. به گزارش اقتصادنیوز، اجتناب از تماس نزدیک و پوست به پوست با افرادی که دارای راش‌هایی شبیه به ام‌پاکس هستند و حیواناتی که حامل این ویروس‌اند از جمله اقدامات پیشگیرانه است.

در ضمن، مراقبت‌های بهداشتی موقع برقراری رابطه جنسی راه دیگری است که توصیه می‌شود. واکسینه شدن هم راه دیگری است که البته در این باره تاکید شده که باید مشورت‌های لازم صورت بگیرد تا فرد مطمئن شود که واکسن برای او خطرناک است یا خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.