معامله ۱۳۰ گواهی صرفه‏‏‌جویی انرژی

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، این بازار در روز ابتدایی هفته میزبان معاملاتی در رینگ بین‌الملل و داخلی، معاملات برق و همچنین گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی بود. در روز ابتدایی هفته ۱۳۰معامله گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی با مجموع ارزش ریالی برابر ۵میلیون و ۲۰۰‌هزار ریال در بازار اوراق بهادار بورس انرژی معامله شد. این تابلوی معاملاتی از هفته دوم تیرماه امسال با هدف معامله‌‌‌پذیر کردن انرژی صرفه‌‌‌جویی‌شده آغاز به کار کرد.

ثبت ارزش ۳.۷‌هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

۱۳‌هزار تن محصول در زیر گروه نفت، گاز و سایر حامل‌‌‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران در روز ابتدایی هفته به فروش رفت و ارزش ریالی معادل ۳‌هزار و ۷۵۴میلیارد ریال را رقم زد؛ این حجم و ارزش معاملاتی مربوط به دو عرضه نفتای سبک و بوتان بود.

شرکت پتروشیمی نوری در روز شانزدهم تیرماه برابر ۱۲‌هزار تن نفتای سبک را با قیمت پایه‌‌‌ای برابر منفی ۱۰پریمیوم دلار در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه کرد که برای این محصول تقاضایی برابر حجم عرضه به ثبت رسید و در نهایت به فروش کل محصول عرضه‌شده در نرخ پایه انجامید. با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۵‌هزار و ۹۵۹تومان، ارزش ریالی این فروش صادراتی برابر ۳‌هزار و ۵۸۰میلیارد ریال شد.

در روز ابتدایی هفته شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز عرضه‌‌‌هایی در رینگ بین‌الملل داشت. این شرکت برابر‌ هزار تن بوتان را با قیمت پایه‌‌‌ای برابر منفی ۱۸۵دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد که برای این محصول تقاضایی به همین میزان به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه‌شده در نرخ پایه به فروش رفت و این معامله نیز با در نظر گرفتن نرخ روز دلار سنا، ارزش معادل ریالی برابر ‌هزار و ۷۴۶میلیارد ریال را رقم زد.

رقابت برای نیتروژن مایع فولادخوزستان در رینگ داخلی

شرکت فولاد خوزستان در روز شانزدهم تیرماه تنها عرضه‌‌‌کننده محصول در رینگ داخلی بورس انرژی ایران بود. این شرکت ۳۹۶تن نیتروژن مایع را با قیمت پایه‌‌‌ای برابر ۶۴‌هزار ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه کرد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۵۷۲تن به ثبت رسید و برتری تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث شد تا این محصول با متوسط قیمت ۶۴‌هزار و ۷۹ریال یعنی با رقابت قیمتی ۱.۷درصدی به فروش برود. مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت‌شده در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی در روز ابتدایی هفته به ۳۲میلیارد ریال رسید.

فروش یک میلیارد و ۱۵۱ میلیون کیلووات ساعت برق از بازار برق

نیروگاه‌‌‌های برق کشور در روز شانزدهم تیرماه طی ۸۵ معامله موفق به فروش یک‌میلیارد و ۱۳۸میلیون کیلووات ساعت برق سلف به شرکت‌های توزیع در تابلوی مشتقه بازار برق بورس انرژی ایران در بارپایه‌‌‌های روزانه، هفتگی و ماهانه شدند. همچنین در این روز ۱۳میلیون کیلووات ساعت برق در تابلو فیزیکی برق بورس انرژی به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۴میلیارد ریال را رقم زد.