در روز چهارم تیر ماه یک معامله صندوق سرمایه‌گذاری پروژه نیز به ارزش‌ ریالی ‌برابر ۲‌میلیارد و ۵۰۲‌میلیون‌ریال در بازار اوراق‌بهادار بورس انرژی ایران به‌ثبت رسید. طی این معامله ۲۰۰‌هزار اوراق صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به‌فروش رسید. استقبال از عرضه اوراق این پروژه باعث شد تا قیمت پایانی نسبت به نرخ بازگشایی رشدی ۴.۵۹درصدی را به‌ثبت برساند.

تقاضای ۲ برابری برای بنزین  پیرولیز شازند

بررسی داده‌های بورس انرژی ایران از فروش ۵۰‌هزار‌تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی از بستر معاملاتی رینگ بین‌الملل طی روز دوشنبه چهارم تیر ماه حکایت دارد؛ فروش این میزان محصول ارزش‌ریالی معادل ۱۳‌هزار و ۸۲۲‌میلیارد‌ریال را در این بازار رقم زد.

در این روز ۳۰‌هزار‌تن نفتای سبک شرکت ستاره خلیج‌‌‌‌‌فارس با قیمت پایه‌‌‌‌‌ای‌برابر منفی۱۵ پریمیوم دلار در هر‌تن در رینگ بین‌الملل عرضه و با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شد؛ در نهایت نیز کل محصول عرضه‌شده در نرخ پایه به‌فروش رسید و با احتساب نرخ دلار سنا معادل ۴۵‌هزار و ۷۹۴‌تومان ارزش‌ریالی معادل ۸‌هزار و ۵۳۳‌میلیارد‌ریال را برای این رینگ رقم زد.  از دیگر معاملات مهم رینگ بین‌الملل طی روز دوشنبه چهارم تیر ماه، فروش بنزین پیرولیز شرکت پتروشیمی شازند بود. در این روز ۱۰‌هزار‌تن بنزین پیرولیز با قیمت پایه‌‌‌‌‌ای ‌برابر ۱۰پریمیوم دلار به ازای هر‌تن در رینگ بین‌الملل عرضه شد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۲۰‌هزار‌تن به‌ثبت رسید؛ تقاضای ۲ برابری نسبت به میزان عرضه تنها باعث شد تا میانگین نرخ فروش این محصول افزایش جزئی داشته‌باشد و به ۱۰.۰۱پریمیوم دلار در هر‌تن برسد. فروش ۱۰‌هزار‌تن بنزین پیرولیز پتروشیمی شازند با میانگین نرخ ۱۰.۰۱ پریمیوم دلار با درنظرگرفتن نرخ دلار سنا، ارزش‌ریالی معادل ۲‌هزار و ۸۵۰‌میلیارد‌ریال را در این رینگ رقم زد.  همچنین طی روز چهارم تیر ماه ۷‌هزار‌تن برش پنتان پتروپالایش کنگان،‌هزار و ۵۰۰‌تن رافینت شرکت پتروشیمی بافت،‌هزار‌تن گاز مایع پالایش نفت اصفهان و ۵۰۰‌تن برش هیدروکربنی C۷-C۹ نیز از رینگ بین‌الملل مورد معامله قرارگرفت.

فروش متانول پتروشیمی شیراز با رقابت ۵.۶‌درصدی

۱۶هزار‌تن محصول با مجموع ارزش ۲‌هزار و ۸۵۴‌میلیارد‌ریال از رینگ داخلی حامل‌های انرژی در بورس انرژی ایران طی روز چهارم تیر ماه به‌فروش رسید. شرکت پالایش نفت امام‌خمینی شازند با ثبت فروش ۵‌هزار‌تن سی‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌او با مجموع ارزش‌ ۸۲۴‌میلیارد‌ریال در صدر فروشندگان این رینگ قرارگرفت. این در حالی است که شرکت پتروپالایش منگان با ثبت فروش ۳‌هزار‌تن برش پنتان با مجموع ارزش ‌‌ ۷۲۹‌میلیارد‌ریال دومین فروشنده برتر این رینگ بود. رینگ داخلی طی روز چهارم تیر ماه میزبان عرضه‌های متعدد متانول بود که با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شد.

شرکت پتروشیمی شیراز در این روز‌هزار و ۷۰۰‌تن متانول را برای قیمت پایه‌‌‌‌‌ای‌برابر ۹۸‌هزار و ۷۴۴‌ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۲‌هزار و ۷۰۰‌تن در این بازار به‌ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قیمتی ۵.۶درصدی انجامید به‌نحوی‌که میانگین نرخ فروش متانول از این بازار به ۱۰۴‌هزار و ۳۶۲‌ریال رسید. به این ترتیب فروش ‌هزار و ۷۰۰‌تن متانول پتروشیمی شیراز ارزش ‌ریالی ‌برابر ۱۷۷‌میلیارد‌ را در این رینگ رقم زد. سایر عرضه‌های متانول در رینگ داخلی نیز با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه‌شده و عمده این محصولات معامله شد.

رونق معاملات برق سلف بورس انرژی

بررسی داده‌های بازار برق بورس انرژی ایران طی روز چهارم تیر ماه از فروش یک‌میلیارد کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه این بازار و ثبت مجموع ارزش‌ریالی برابر‌ هزار و ۳۳۳‌میلیارد‌ریال حکایت دارد؛ این در حالی است که طی این روز ۷۴۴‌هزار کیلووات ساعت برق سبز از تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی به‌فروش رفت و مجموع ارزشی ‌برابر ۴۳‌میلیارد‌ریال را در این تابلو رقم زد.