معاملات 2‌هزار و 813میلیارد ریالی برق

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، بالغ بر ۲میلیارد و ۷۰۱میلیون کیلووات ساعت برق از تابلوی مشتقه بورس انرژی ایران در هفته منتهی به ‌روز چهارشنبه نهم خردادماه مورد معامله قرار گرفت. ارزش تابلوی مشتقه برق بورس انرژی در هفته مورد بررسی نیز به ۲‌هزار و ۸۱۳میلیارد و ۳۰۶میلیون و ۲۲۸‌هزار و ۶۴۰ریال رسید. این در حالی بود که در این بازه هفتگی یک‌میلیون و ۱۷۶‌هزار کیلووات ساعت برق به ارزش یک‌میلیارد و ۱۹۹میلیون ریال از تابلوی فیزیکی برق بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در هفته اخیر بالغ بر ۶میلیون و ۶۷۸‌هزار کیلووات ساعت برق به ارزش ریالی ۳۱۲میلیارد و ۷۳۵میلیون و ۶۲۶‌هزار و ۸۸۸ریال از تابلوی برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت. داده‌‌‌های بیان‌شده حاکی از آن است که بورس انرژی توانسته است در زمان نسبتا کوتاهی به بستری شفاف برای مبادلات برق صنعتی در کشور تبدیل شود. البته همچنان این بازار از پتانسیل بیشتری برای گسترش برخوردار است.

ارزش رینگ بین‌الملل ۲۹‌هزار میلیارد ریالی شد

بررسی داده‌‌‌های رینگ بین‌الملل بازار نفت، گاز و سایر حامل‌‌‌های انرژی در بورس انرژی ایران حاکی از فروش ۱۱‌هزار و ۸۷۶تن محصول با ارزشی بالغ بر ۲۹‌هزار و ۴۶۹میلیارد ریال در هفته منتهی به‌ روز چهارشنبه نهم خردادماه است. شرکت پالایش نفت امام‌خمینی (ره) شازند با فروش ۳۰‌هزار تن نفت سفید به ارزش ۸‌هزار و ۷۸۹میلیارد ریال در صدر پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌ها در این رینگ قرار گرفت. این در حالی بود که شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با فروش ۳۵‌هزار تن فول رنج نفتا به ارزش ۸‌هزار و ۷۴۹میلیارد ریال در رده دوم برترین‌‌‌ فروشنده به لحاظ ارزش معاملات قرار گرفت. رتبه سوم در این زمینه نیز به مجتمع گاز پارس‌جنوبی اختصاص یافت که با فروش ۲۰‌هزار تن گاز، ارزش ۳‌هزار و ۹۵۴میلیارد ریالی را برای این رینگ رقم زد.

پالایش نفت شازند در صدر فروشندگان رینگ داخلی

در هفته منتهی به‌ روز چهارشنبه نهم خردادماه ۴۵‌هزار و ۳۵۱تن کالا در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌‌‌های انرژی از رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت. ارزش ریالی معاملات انجام‌شده در رینگ داخلی در این بازه زمانی بالغ بر ۹‌هزار و ۷۱۳میلیارد ریال بود. بررسی داده‌‌‌های معاملاتی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از آن حکایت دارد که پرفروش‌‌‌ترین عرضه به لحاظ ارزش معاملات مربوط به شرکت پالایش نفت امام‌خمینی شازند بود که فروش ۱۰‌هزار تن سی‌‌‌او‌‌‌سی ارزش ریالی‌ هزار و ۶۴۵میلیارد ریالی را برای این رینگ رقم زد. شرکت پالایش نفت اصفهان نیز با فروش ۳‌هزار تن آیزوریسایکل به ارزش ۸۸۶میلیارد ریال در رتبه دوم پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌ها در رینگ داخلی قرار گرفت. این در حالی بود که در این بازه هفتگی شرکت پالایش نفت آبادان نیز با فروش ۳‌هزار تن نفتای سبک به ارزش ۶۸۵میلیارد ریال در رتبه سوم پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌ها در این رینگ قرار گرفت.