اسناد بالادستی و قوانین توسعه‌‌‌ای کشور نشان می‌دهد که سیاستگذاران و قانون‌گذاران بر افزایش شفافیت و توسعه حضور بخش خصوصی در بخش انرژی تاکید دارند. همچنین در بند «۱۳» سیاست‌‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر مقابله با ضربه‌پذیری‌‌‌ درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق راه‌هایی همچون ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت‌دادن بخش خصوصی در فروش و در بند «۱۹» نیز بر شفاف‌‌‌سازی اقتصاد و سالم‌‌‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌‌‌ها و زمینه‌‌‌های فسادزا در حوزه‌‌‌های پولی، تجاری و ارزی تاکید شده است.

با توجه به اینکه ایران سرشار از منابع غنی نفت، گاز و ذخایر هیدروکربوری است، تشکیل بازاری مانند بورس انرژی به نظام‌‌‌مند شدن این حوزه کمک قابل‌توجهی می‌کند. با توجه به اینکه بورس بهترین ابزار برای کشف قیمت منصفانه و افزایش شفافیت معاملاتی و استفاده از ابزارهای پوشش ریسک است، طی سال‌های اخیر، استفاده از بستر معاملاتی بورس‌‌‌ها، به‌خصوص بورس انرژی برای معاملات حامل‌‌‌های انرژی و برق افزایش پیدا کرده است.

در ایران طی سال‌های متمادی، صادرات نفت با رویه مشخصی انجام می‎شد؛ اما اکنون با همکاری وزارت نفت و بخش خصوصی، بخشی از صادرات فرآورده‌‌‌ها بر عهده بخش خصوصی است که این امر به توسعه فعالیت و تجارت در حوزه نفت و گاز کمک کرده و از اهداف اصلی بورس انرژی است. امروز عرضه صد درصد فرآورده‌‌‌های نفتی در بورس انرژی امکان‌‌‌پذیر است؛ به‌طوری که می‌‌‌توانیم معاملات این گروه را از طریق بورس انجام دهیم و دیگر شاهد معاملات آن خارج از بورس نباشیم. از مزیت‌‌‌های این کار می‌‌‌توان به ایجاد فضای رقابتی، افزایش شفافیت و افزایش درآمد شرکت‌ها و دولت اشاره کرد که تجارت نفت، گاز، فرآورده‌‌‌ها و برق توسط بخش خصوصی و معامله آن در بورس انرژی به رونق گرفتن آن کمک قابل‌توجهی کند. باید گفت، بورس انرژی نهادی تخصصی است که برخی از کشورها در یک‌دهه اخیر، توجه زیادی به راه‌‌‌اندازی آن کرده‌‌‌اند؛ زیرا حامل‌‌‌های انرژی نقش بسزایی در اقتصاد دارند و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی، تمایل دارند که در تعیین قیمت آن نقش داشته باشند. در همین راستا نظرات برخی از کارشناسان در خصوص معایب و مزایای معاملات برق و دیگر حامل‌‌‌های انرژی از کانال بورسی را جویا شدیم که در ادامه می‌‌‌خوانید.