Untitled-7 copy

در این راستا خورخه وازکز، مدیرعامل مشاور صنعت هاربر آلومینیوم گفت: طی پنج سال‌آینده و به‌عبارت بهتر تا سال‌2026، در جهان سالانه 22‌میلیون‌تن به ظرفیت آلومینیوم ساخته‌شده از قراضه اضافه خواهد کرد و فقط در چین، پروژه‌های توسعه‌‌‌‌‌ای حدود 15‌میلیون‌تن ظرفیت ثانویه جدید را در آن دوره اضافه خواهند کرد. همچنین وازکز روز چهارشنبه در بزرگ‌ترین کنفرانس آلومینیوم آمریکای‌شمالی تاکید کرد: قراضه، سنگ‌معدن جدید آلومینیوم است.قیمت آلومینیوم در سال‌جاری نسبت به سال‌گذشته 11‌درصد افزایش داشته‌ و انگیزه‌‌‌‌‌ای برای بازیافت‌‌‌‌‌کنندگان به‌وجود آورده است تا به‌دنبال منابع بیشتری برای ضایعات باشند.در سال‌های اخیر، کارخانه‌‌‌‌‌های ذوب آلومینیوم اولیه نیز با فشارهای دوره‌‌‌‌‌ای بر سودآوری ناشی از افزایش قیمت انرژی و مواد خام مواجه شده‌اند، درحالی‌که برای کاهش انتشار کربن نیز تحت‌فشار هستند. در چین، پکن سقفی بر ظرفیت کل تولید آلومینیوم این کشور اعمال کرده‌است و بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران انتظار دارند با رسیدن تولید به این حد، قیمت‌های جهانی به‌شدت افزایش یابد.

افزایش تولید از منابع ثانویه می‌تواند به رفع این شکاف کمک کند، اما در این میان چالش اصلی یافتن حجم کافی قراضه برای تولید شمش آلومینیوم است.  در این رابطه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که افزایش خالص تولید شمش آلومینیوم از ضایعات در چین طی پنج سال‌آینده یعنی تا سال‌2026 حدود 6.3‌میلیون‌تن خواهد بود و به این معنی است که کارخانه‌‌‌‌‌ها به دلیل کمبود قراضه بسیار کمتر از ظرفیت خود کار خواهند کرد. همچنین در ایالات‌متحده، آلومینیوم بازیافتی دو سوم عرضه کار نشده را تا سال‌2026 تشکیل خواهد داد که این میزان از 45‌درصد در سال‌2015 افزایش یافته‌است. این درحالی است که بازیگران اصلی صنعت آلومینیوم در سال‌گذشته در بازار قراضه سرمایه‌گذاری کردند.

عقب‌‌‌‌‌نشینی قیمت آلومینیوم

دانکن پیچفورد، رئیس هیدرو آلومینیوم‌متالز ایالات‌متحده آمریکا نیز گفت: این چیزی است که مشتریان ما درخواست می‌کنند. آنها می‌خواهند ردپای کربن کمتری در محصولات خود داشته باشند، چراکه به مشتریان خود قول داده‌اند که این کار را انجام خواهند داد. بازیافت آلومینیوم نه‌تنها هزینه کمتری دارد، بلکه انرژی بسیار کمتری نسبت به تولید با شمش اولیه دارد و چالش اصلی بهبود کارآیی جمع‌آوری و پردازش قراضه است. چارلز جانسون، مدیر اجرایی انجمن آلومینیوم بیان کرد: زمانی‌که بازار خود را با مواد قابل‌استفاده مجدد اشباع کردید، مسوولیت، استفاده مجدد از آن است. این یکی از چیزهایی است که شدت کربن کلی تولید آلومینیوم در آمریکای‌شمالی را کاهش می‌دهد.

به گفته وازکز، این عرضه اضافی، بازار آلومینیوم را در مازاد نگه می‌‌‌‌‌دارد و همراه با نرخ‌های بهره بالا از افزایش قیمت‌ها در بورس فلزات لندن جلوگیری می‌کند. در حال‌حاضر معاملات آتی آلومینیوم در سطح دو‌هزار دلار و 650‌سنت به ازای هر‌تن ثبت شده‌است، از بالاترین سطح دو‌ساله خود یعنی دو‌هزار دلار و 768‌سنت که در 29 مه ‌ثبت شده‌بود عقب‌نشینی کرد و درحالی‌که بازارها چشم‌‌‌‌‌انداز تقاضا را برای مصرف‌کنندگان برتر ارزیابی کردند، عقب‌نشینی قیمتی گسترده‌ای برای فلزات اساسی اتفاق افتاد.

داده‌‌‌‌‌های رسمی PMI حاکی از انقباض غیرمنتظره در فعالیت‌های تولیدی چین در ماه مه ‌را نشان می‌دهد، درحالی‌که بدبینی نسبت به تاثیر حمایت دولت از بخش دارایی‌های پر بدهی این کشور، امیدها به کشش آینده برای اقتصاد چین را محدود کرد، با این حال خطرات عرضه، قیمت‌ها را از ابتدای سه‌ماهه دوم 14‌درصد بالاتر نگه داشته‌است. کمبود گاز، غول معدنی ریوتینتو را بر آن داشت تا محموله‌‌‌‌‌های آلومینا از پالایشگاه‌های استرالیایی خود را فورس‌ماژور اعلام کند و این، نگرانی‌ها را در مورد دسترسی فلز به مواد کلیدی از دومین تولیدکننده بزرگ جهان افزایش داد.